hits

april 2018

Bygg sommerformen med Cornelis!



Jeg starter nå opp en ny gruppe, der jeg vil hjelpe folk med å enten bygge mer muskelmasse, gå ned i vekt, eller generelt bare komme i bedre form fram mot sommeren. Har du lyst til å bestille hjelp og treningsprogram? Ta i så fall kontakt via linken under: 

bestill_treningsprogram

(husk å merke det «12 uker»!)

Cornelis 

#Nettavisen #fredag #kosthold #trening #blogger #bilder #fit #fitness #hverdag #Norge #blogg #helg #blogginnlegg #treningsbloggen #CornelisElander 

4 grunner til at du ikke får muskler (selv om du trener)


Du trener og trener, men det er bare magen som ser ut til å vokse. Her er hva du trolig gjør feil! 

Les mer på: Corneliselander.com

1. Du stresser for mye...
Ja, stress og lite søvn er noe av det som ødelegger mest for kroppen og formen, og noe jeg igjen og igjen ser at har ekstrem effekt på mine klienter og kunder. Stress kan ikke bare ødelegge drømmen om en stram kropp og mage, men kan også være direkte helsefarlig. Du kan trene så hardt og bra du bare vil, men klarer du ikke å kontrollere stressnivået vil du trolig heller IKKE få det til. Og på samme måte kan også en som nesten ikke trener i det hele tatt faktisk komme langt på vei av å bare kontrollere dette. 

Les også: Opp i muskelmasse, og ned i fettprosent?

2. Du trener for lange, lite effektive økter! 
Trenger du å trene over én time har du trolig ikke trent de første 60 minuttene hardt nok! Ikke bare er det lite gunstig med tanke på å reelle resultater, men det vil også gjøre at du over tid går lei. Du vil etter hvert miste motivasjonen, og slutte å gjøre jobben som skal til for å komme i mål. 

3. Du bør trolig få i deg mer sunt fett og protein! 
Vi er endelig kommet så langt [i Norge] at debatten om det er nyttig og bra å få i seg nok sunt fett og protein heldigvis er lagt død. Bort er usaklige kommentarer som at "proteinpulver kan føre til bruk av steroider" (hjelpes), og i dag finner du til og med proteinbarer og proteinrike yoghurter på norske dagligvarebutikker - noe jeg selv var veldig happy med, da jeg nylig var på besøk i moderlandet for å spille en min nye tv-serie (mer om dette her på bloggen veldig snart)... 

4. Du trener ikke nok styrke... 
Ja, det er en klassiker at enhver som ønsker å gå ned i vekt og stramme opp bare ender opp med å trene ekstremt mye kardio, samtidig som en gjerne neglisjerer den viktige styrketreningen. Ja, du kan løpe og svette til du blir blå, men det er hard, riktig styrketrening som til syvende og sist vil gjøre at du blir slank, stram og iform! Og det også gjerne med "mindre" innsats, og færre minutter eller timer på gymmet... Så hvorfor kaster du bort tiden din på trening som ikke gir resultat? Følg heller min anbefaling om å trene 3-5 harde styrkeøkter i uka, og legger eventuelt inn bare noen effektive morgenøkter eller korte drag på mølla etter at du hare trent styrke! Den mest effektive versjonen heter Geriljakardio, og ellers er trappetrening og annen HIIT noe av det beste å utføre! 

Følger du disse fire, enkle tipsene som listet over kan jeg LOVE deg at du vil være MYE nærmere målet om en strammere kropp og mage. Og det i god tid før badebukse- og bikini sesongen setter inn om noen uker ;) 

- Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook


WWW.CORNELISELANDER.COM


#Nettavisen #meninger #kosthold #trening #blogger #bilder #fit #fitness #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #CornelisElander 

Slik kvitter du deg med magefettet!


Slik kvitter du deg med magefettet! 

Les mer på: Corneliselander.com


Jeg blir daglig kontaktet av folk som ønsker å kvitte seg med litt av det berømmelige magefettet, og svært ofte ligger ikke selve problemet i at folk ikke trener hardt nok, men at man heller gjør noen enkle, små [men essensielle] feilgrep. Jeg skal i denne artikkelen derfor prøve å rette et søkelys på hva disse kan være, og ikke minst hva du kan gjøre for å kvitte deg med det uønskede fettet. 

Kardio eller styrke?
Først og fremst kommer vil en viktig problemstilling oppstå; hva forbrenner mest av styrke eller kardio? Jeg har tidligere skrevet litt om dette, og hvorfor jeg mener styrke stort sett er best. Enkelte vil nemlig påstå at eneste veien til en strammere kropp og mage ligger i å spise mindre og å utføre masse tradisjonell kondisjonstrening, mens jeg altså mener du både må spise nok [for å ha nok energi til å utføre nok hard og god trening], og aller helst trene mest styrke for å bygge en sunn og sterk kropp. Kondisjons- og tradisjonell «fettforbrennende» (kardiovaskulær) trening vil nemlig ikke alene gjøre jobben, og ved hjelp av en høyere prosentandel muskelmasse vil også forbrenningen naturlig øke. Selv i hvilemodus! 


Les også: Tren mindre - forbrenn mer!

Overdrevent trening av kardio vil også bygge lite med muskler, kan slite ut kroppen, og potensielt ødelegge for optimal muskelvekst. Så ved å trene mindre (kardio) vil du altså kunne bygge mer muskelmasse, og dermed også forbrenne mer!

Hva er riktig mengde kardio?
Nå finnes det selvsagt ingen fasit på dette, og ethvert treningsprogram og oppsett bør derfor tilpasses hver enkelts ønsker og behov. Likevel har jeg her noen generelle «regler» å følge slik at du lettere skal kunne komme i mål med dine treningsøkter:

Les også: Lyst til å gå ned i vekt?

1. Kardioøktene bør aldri overstige mer enn maks 20min. av gangen, om målet er å forbrenne (og du ikke trener opp mot et maraton eller av andre grunner ønsker å ha en mer ekstrem utholdenhet). «Må» du trene mer enn dette er det fordi du trolig ikke har trent de første 20 hardt nok! 

2. Tren oftere og kortere, enn sjelden og lenge. Én av grunnene til at så mange kun klarer å få tid til maks 1-2 treningsøkter i uka, er nettopp fordi en gjerne trener for lenge av gangen! En styrke- og kardioøkt bør feks aldri overstige 1 time [til sammen], og det er mer hensiktsmessig å få til 4-5 (eventuelt 6) økter i uka enn 1-2 som tar timer av å utføre...

3. Spis mindre og oftere, og styr unna sukker, salt, og begrens alkoholinntaket så mye som mulig! 

4. Trener du spinning; ikke tråkk slik de fleste spinningsinstruktører anbefaler deg å gjøre; sakte og tungt, men hold heller et hurtigere tempo! Det samme kan oversettes til løping og sprint der du stort sett aldri bør trene saktegående «søndagstrening», slik så mange driver med på mange av landets treningsstudioer. Igjen; tren heller kortere og hardere økter!

5. Trener du styrke i kombinasjon med kondisjons- og fettforbrennende trening; begynn med styrketreningen - avslutt med kardio!

6. Supplementere eventuelt med en proteinshake eller -bar, og benytte et sunt og smart omegatilskudd for en strammere kropp og mage. 

7. Kortere, hardere kardiovaskulære økter er altså stort sett å anbefale. Intervalltrening kan være et smart valg der den aller beste, og mest intense er min personlige favoritt; Geriljakardio

Husk også å følge med på #CornelisTrenerNorge og en ny serie som snart kommer til en tv-skjerm nære deg... ;) @corneliselander

Cornelis 

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #trene #mat #kosthold #media #iform #hverdag #foto #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

La oss bygge den beste versjonen av DEG! 


La oss bygge den beste versjonen av DEG! 

Jeg får ofte spørsmål om treningstips, og hva som fungerer for meg. Problemet med dette er at vi heller må finne ut av hva som vil fungere for deg, og så jobbe med å bygge den beste versjonen av nettopp DEG. Kall det gjerne helårskroppen, sk18, sommerkroppen eller hva nå enn som måtte motivere deg mest, men la oss gjøre det! Jeg sier ikke at alle skal behøve å ha som mål å oppnå sixpack, spretne rumper, og/eller store armer, men la oss bygge den sunneste, best trente versjonen av deg du noen gang har vært i! 

Legg igjen din profil/navn på Instagram i kommentarfeltet under, og la meg vite om DU er med!! #CornelisTrenerNorge 
😎🐣👊 

Følg meg også på: Facebook HER - Instagram HER - eller Snapchat @corneliselander 

Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #påske #facebook #trene #påskeferie #iform #Norge #blogg #Hollywood #USA #hverdag #treningsbloggen #trener #CornelisElander