hits

april 2014

Burger til frokost

Ofte fr jeg sprsml om hvordan jeg trener og ikke minst spiser p privaten, og en ting er i hvert fall sikkert; jeg holder meg langt unna burger til frokost..

N skal jeg imidlertid vre den frste til innrmme at jeg har en STOR fordel ved at jeg rett og slett ikke liker usunn mat. Jepp, du hrte riktig, og for meg kan det regnes som "straff" mtte kose seg med en ute-pils, chips, eller for eksempel burger og fries. S klart jeg trekker en fordel der, og noe som gjr at det blir litt lettere skulle holde en viss kroppsform ret rundt. S hvordan kan en som ikke liker dytte i seg verken usunn mat eller drikke kunne forst folks nske og "behov" for litt ekstra hygge og kos? Vel, det eneste jeg trolig har sammenligne det med er en av mine egne "synder"; nemlig brd.

Les mer p: Corneliselander.com

Jeg eravhengig av brd til frokost, og fr jeg ikke i meg kologisk brdmat fra min lokale caf p morgenkvisten blir jeg bde i drligere humr og har mindre energi komme med. S enkelt er det bare, og om ditt behov for kose deg med litt frityrstekt, usunn mat er noe i samme gate som mitt behov skal jeg vre den frste til forst at det kan vre veldig vanskelig si nei.

Likevel er det alts en gang slik at skal vi komme i form, og bygge det som mtte vre vr personlige "drmmekropp", s m man "sacrifice" som de sier her borte. Det behver ikke bety det samme som at man m bli helt treningsnarkoman og bare leve og nde for trening og en strict diett, og personlig prver jeg alltid sette opp smarte trenings- og kostholdsprogram for mine klienter som gjr at de bde kommer i ml, men samtidig kan leve et "normalt" liv ved siden av. Jeg er nemlig for at man gjr en livsstilsendring [mot det bedre] som man over tid ogs kan leve med, og ikke bare et ekstremt program man kun klarer flge over noen skarve uker/mneder.

Jeg sier ofte at for en sunn og godt trent kropp s m du trene jevnt og trutt hele ret igjennom, og ikke bare siste uka av juni. Skal du da komme iform, og ha energi, styrke, og til slutt ogs ende opp med den kroppen du faktisk mtte nske deg - s m du alts kutte burger, potetgull, og lignende av dietten. Selv forsetter jeg likevel kose meg med kologisk brd til frokost, men veier heller opp med en knallhard kt etterp ;)

Er du klar for sommeren?
Cornelis

#trening #helse #mat #hverdag #blogg #bilder #treningsbloggen #CornelisElander #blogginnlegg #frokost #kosthold #trene

Slik bygger du sommerformen p stuegulvet hjemme!

Her er programmet for deg som nsker trene hjemme!

Cornelis Planken
Frst ut er favoritten blant mange av mine klienter, og en topp velse du like fint kan trene p gymmet som p stuegulvet hjemme. Alt du trenger av utstyr her er n swissball + egen kroppsvekt, og vips s har du trent bde mage, midje, core, og overkropp i en og samme velse. Ja, velsen angriper s og si hele kroppen, og er blantde aller beste mtene oppn en stram mage p- og det uten et hav av utstyr, eller mange minuttene om dagen!

Rygghev
En av de viktigste isolasjonsvelsene som alle glemmer. Dette er velsen som srlig er viktig for de av oss som sitter mye stille arbeidsdagen igjennom, og en god velse ha med i et godt treningsoppsett, enten du trener hjemme eller p et gym.

Slik trener du den hjemme:
Ligg med magen p en treningsball, og lft vre del av overkroppen opp fra ballen. Her gjr mange den feilen at de rett og slett lfter seg alt for hyt opp - noe som bare vil resultere i unskete spenninger i korsryggen, og mer skade enn godt. Lft deg derfor forsiktig og kontrollert opp fra ballen, og spennaldriryggen mer enn at kroppen din er mer eller mindre parallelt med gulvet.

Les mer p: Corneliselander.com

Dips p kasse/benk
Her er alt du trenger en benk eller stol, eller noe annet lignende du mtte ha hjemme (p treningssenteret kan du imidlertid bruke, slik som vist p bildet med stepkasser). Senk kroppen ned mot underlaget, og push deg opp igjen til beina er parallelle med underlaget.

Les ogs:Treningen Hollywood sverger til!

Med disse enkle, men svrt effektive velsene er du fit for fight, og klar for bygge sommerformen. Og det til og med uten ha forlatt ditt eget hjem!

St p, og tren hardt og riktig!
Cornelis i LA

#trening #helse #kropp #muskler #hverdag #bilder #treningsbloggen #blogg #blogginnlegg #CornelisElander

Hvordan riktig musikk kan erstatte en personlig trener:

Riktig musikk kan vre med p gi deg mer energi og styrke nr du trenger det som mest, og WiMP Workout lanserte derfor nylig min egen spilleliste designet nettopp for oppn dette!

Les mer p: Corneliselander.com

Nylig lanserte WiMP, musikktjenesten for deg som elsker musikk, Cornelis Elander: Pump up The Muscleslista, der jeg gir deg musikken som virkelig vil f opp trkket og ekstra energi for en god og hard treningskt! Riktig musikk kan nemlig vre helt essensielt for yte maksimalt, og f mest mulig igjen for alt arbeidet vi legger ned p treningen, og srlig kan det vre en god ting benytte seg av om man trener mye alene. P mange mter kan du derfor si at riktig musikk kan fungere som en slags PT, eller treningspartner, og gi deg hjelp p de tyngste lftene eller hardeste ktene.

Personlig elsker jeg rap, og srlig fra de stedene jeg oppholder meg mesteparten av tiden, NY og LA. Samtidig dukker det ogs opp noen sanger fra Tommy Tee`s legendariske skive "
Bonds, Beats & Beliefs"p denne listen, og p samme mte som trening og fysisk aktivitet kan brukes som meditasjon og f deg til koble av kan ogs riktig musikk vre med p gi deg mer energi og hjelp nr du trenger det som mest. Personlig liker jeg velge musikk som vekker gode minner, men som samtidig ogs vil f kroppen min til yte sitt beste, slik at en alts oppnr en slags dobbelt dose helsegevinst.

For mer informasjon om dette og min treningsmusikk sjekk utWiMP Magazinet, ellerhr listen min direkte her.

St p, og bygg sommerformen n!
Cornelis

#trening #helse #musikk #sang #blogg #treningsbloggen #iform #byggemuskler #muskler #trene #kropp #sommer #blogginnlegg #Cornelis #WiMP #meninger

Ta de som selger, og ikke de som kjper!

Opp igjennom tiden har man argumentert for og imot om hore- kunder br straffes eller ei, eller om de som benytter seg av narkotika skal kastes p glattcella eller kanskje isteden f hjelp. N kan imidlertid "snusk og fanteri"-klassen se ut til ha ftt et nytt medlem, nemlig gjennom de som benytter seg av steroider..

Les mer p: Corneliselander.com

I fjor sommer kom omsider resultatet av hva mange i idretts- og treningsbransjen mente ville vre lsningen p de problemer vi str overfor i Norge
med tanke p bruk av steroider og doping. Antidoping Norge, som jeg selv ogs hadde et hyggelig mte med i fjor for sttte deres arbeid, gikk i bresjen for det som skulle vre "lsningen", og klarte til slutt f p plass noe politikerne ble enige om lovfeste - der det i prinsippet ble ulovlig benytte seg av en- hver form for anabole steroider og doping i vrt lille land. Imidlertid tror jeg dette kanskje var feil sted starte..

N har dette med steroider gjerne vrt sett p som et typisk "helsestudio-problem", og man har av tradisjon vrt flinke til mistenke de som mtte ha litt over gjennomsnittet kroppsstrrelse og -form. I virkeligheten tror jeg imidlertid at dette er et minst like stort, om ikke enda strre, problem blant idrettsutvere, selv om det nye lovverket hovedsakelig ble laget for ta "gym-gerne". N har man alts ftt loven p sin side til blant annet kunne g inn og eventuelt kreve blodprver og tester av personer man mistenker benytter seg av noe ulovlig, men vil dette eventuelt ogs kunne avdekke bruk av "vanlig" helge-narko ogs? Siden dette nok i prinsippet er et mye strre problem for samfunnet vrt..

Uansett, jeg er alts helt enig i at steroide- og dopingmisbruk br stoppes, men mener likevel at det blir helt feil skulle straffe de som benytter seg av det - srlig hvis dette skulle g p bekostning av ressursene for f tatt de det virkelig gjelder f stoppet; de som selger..

Jan Bhler fyrte nylig opp hos NRK at "De som tester positivt for bruk av doping p treningssentre m anmeldes og dmmes", men glemte imidlertid resten av bildet; Hva kan treningsbransjen og sentrene gjre preventivt for f stoppet problemet og ikke minst forebygge bruken? Hva kan vi trenere og media gjre for promotere en sunnere og bedre lsning [for de som fortsatt mtte nske g opp i vekt og muskelmasse]? Og ikke minst,hva kanpolitikerne selv gjre for f bukt med problemene fr de faktisk oppstr?

Selv har jeg i en rrekke prvd komme med lsninger og rd til nordmenn gjennom intervjuer og saker i media, og hvordan de som mtte nske " bygge kropp" kan gjre dette p en sunn og god mte. Personlig er jeg sjokkert over hvor lite med hjelp og rd det gis, spesielt til gjerne de yngre guttene/mennene (og forvrig stadig flere og flere jenter/kvinner ogs) som nsker bygge store muskler og en sunn kropp. Vi har alt for lenge vrt flinke til dysse ned slik foresprsler og nsker, og den tffe treningen som m til. Og la oss face det; norsk ungdom som nsker seg store, trente kropper kommer ikke til slutte ha dette som nske bare fordi nyhetsbildet og treningssentrene hovedsakelig promoterer hva de ser p som "vanlige kropper"..

S etter ikke ha gitt ordentlig hjelp til yngre mennesker, og noen av disse igjen har ftt noen drlige rd av en eller annen kriminell i garderoben, skal man da alts komme med pekefingeren og straffe dem? Personlig har jeg ingenting ting til overs for verken doping eller steroider, men jeg mener likevel at det blir helt feil skulle straffe dem som sliter med problemet og benytter seg av det.

Antidoping Norge skal uansett ha ros for at de [i hvert fall forelpig] ikke plegger treningssentrene anmelde personer som benytter seg av doping, og la oss hpe at det fortsetter slik. For personlig mener jeg det er mye viktigere heller legge inn ressurser p f tatt de det virkelig gjelder f tatt; de som selger.


Cornelis

#debatten #meninger #doping #blogg #trening #trene #helse #nyheter #treningsbloggen

HollywoodTreneren i New York


Det har dessverre vrt lite med bloggoppdateringer her p siden den siste uka, noe som rett og slett skyldes at jeg har vrt ute og reist en del den siste tiden.

Les mer p:Corneliselander.com

For de av dere som flger meg pinstagramhar dere i hvert fall kunnet se bilder av noe av det jeg har sett og gjort - der det har vrt en lett miks av trene klienter, mter for framtiden, og ikke minst kost meg med pskegodt p The Plaza i New York :)




Blant annet hadde jeg et svrt spennende mte med CNNs Richard Quest

Jeg koste meg med pskefrokost p The Plaza

Og jeg rakk en og annen morgenjogg i Central Park :)

N er imidlertid psken over for denne gang, og det er p tide rette fokuset mot sommeren og alle de spennende, nye prosjektene som er p gang.. S flg med framover folkens!

Cornelis

#trening #blogg #pske #fri #ferie #reise #pskeferie #trene #treningsbloggen #bilder #hverdag #innlegg

Helt greit med en hviledag fra trening

Det er helg, og det er greit med en hviledag p sofaen..

Jepp du leste riktig, der du kanskje sitter sjokkert over at denne uttalelsen kommer fra meg, men p samme mte som jeg liker promotere om trening og god helse mener jeg det ogs er like s viktig slappe av og la kroppen hente seg inn.

Les mer p:Corneliselander.com

For som jeg skrev pfacebook sidenher om dagen med overskriften Hemmeligheten rundt gjre en drlig treningsdag til en god er det nemlig bedre ta n dag av fra trening, og heller spare opp energi og styrke til den neste framfor f to drlige p rad.

Og fredag er gjerne en slik dag, da mange er slitne etter en lang arbeidsuke og kroppene vre rett og slett trenger litt stell og hvile. Siden de fleste ogs har fri p lrdager er fredag dermed en god dag ta fri p - siden man da ikke har noen unnskyldninger for ikke f til en beinhard kt dagen derp.

S slapp av p sofaen i dag. Ta deg en (protein-) sjokolade, og kos deg med se litt p tv eller annet gy. MEN gjr deg klar for en beinhard treningskt i morgen - for DA m du trene :)

God helg fra LA!
Cornelis

#trening #fri #fredag #helg #bilder #blogg #blogginnlegg

Hemmeligheten rundt gjre en drlig treningsdag til en god:

Du tror kanskje at jeg aldri har en drlig treningsdag, og at det er trening hver dag. ret rundt. I s fall tar du skammelig feil, og vi kan alle fle seg litt slitne eller lei av trening av og til. Og selv om mesterkokken, Ole Martin Alfsen, p 4-stjerners middag [nok] tror at jeg bare er opptatt av lfte og bygge muskler, er realiteten at jeg ogs kan ha lyst til bare ligge p sofaen og slappe av med litt sjokolade av og til.. S hva gjr man da for motivere seg selv, og srge for at man ikke mister formen? Ta deg treningsfri..

Les mer p: Corneliselander.com

Jepp du hrte riktig; ta deg treningsfri, og grunnen er enkel; Det er nemlig bedre ta seg treningsfri n dag, og bruke hviledagen p virkelig lade opp og samle energi til den neste [beinharde] kten, framfor risikere ende opp med to drlige..

Mindre, riktig trening er nemlig bedre enn masse drlig, og for de fleste vil det vre mer hensiktsmessig velge frre kter med hyere kvalitet enn at du ndvendigvis tvinger deg selv p trening de dagene du likevel IKKE kommer til f noe ut av det...

S sett over kaffen (eventuelt en kopp med te), ta deg en velsmakende proteinsjokolade (jepp, de finnes), og se p undertegnede slite seg igjennom drikkepresset p 4-stjerners middag :) Og lad p denne mten heller opp til en beinhard treningskt i morgen...

St p!
Hilsen fra Cornelis i Hollywood


#trening #kosthold #Cornelis #media #TV #4stjernersmiddag #firestjernersmiddag #TVNorge #Norge #LA #helse #trene #blogg #treningsbloggen

Se meg kokkelere p TVNorge i kveld kl.19:30!!


Kan HollywoodTreneren lage mat, og hva liker han underholde sine gjester med? Vel, svaret fr du i kveld kl.19:30 i 4-stjerners middag p TVNorge!

I kveld er det duket for andre episode av 4-stjerners middag runden med Marit Strmy, Sandra Borch, Thomas Leikvoll, og undertegnede, nr vi alle tar turen (ikke til Hollywood) men til min familiehytte i Oslofjorden.. :) S sprsmlet er; kan jeg lage mat? Vel, svaret ser du i kveld, og jeg kan vel hinte med at jeg aldri selv lager maten min her borte ;)

F med deg TVNorge suksessen, nr vi tar btturen ut til min lille hytte i Oslofjorden, og jeg desker opp med bde det ene og det andre ;)

TVNorge kl.19:30 i kveld!

Cornelis i Hollywood

#trening #TV #mat #helse #blogg #treningsblogg #trene #media #nyheter #bilder #4stjernersmiddag #TVNorge #Cornelis

lpe mye kan vre farlig

Kan mye lping og kardiovaskulr trening vre helsemessig skadelig, og i verste fall farlig? En ny, strre studie mener at svaret er ja.

lpe jevnlig blir ofte knyttet opp mot mange helsemessige goder, slik som f senket blodtrykket, reduksjon av stress, og vektnedgang. N har man imidlertid kommet fram til at lping og tradisjonell kardioikke bare behver vre sunt, og at det (utfrt i store mengder) faktisk kan knyttes opp mot kortere forventet levealder.

Les mer p: www.corneliselander.com

En ny rapport viser nemlig at bde de som ikke trener i det hele tatt og skalte "high-mileage"- lpere begge risikerer f kortet ned levealderen i forhold til de som bare lper "moderat".
Dr. Martin Matsumura fra Cardiovascular Research Institute i Lehigh Valley Health Network, presenterte nylig den oppsiktsvekkende studien p American College of Cardiologys rlige mte i Washington, D.C., der det blant annet ble understreket at verken bruk av medikamenter, hyt blodtrykk, ryking, eller typiske arvelige sykdommer spilte noen rolle i resultatene som ble funnet. Faktisk var det vanligere blant de som lp mindre for eksempel benytte seg av smertestillende.

- N forteller jeg absolutt ikke pasienter at man ikke br lp, og det vi fortsatt ikke forstr er hvordan man kan definere den optimale dosen lping for god helse og lang levetid,poengterer Matsumura.

Hva er moderat?
Dr. James O'Keefe, ved Heart Institute i Kansas City har ogs sett p funnene, og menerimidlertidat det kan vre en enkel forklaring p hvorfor personer som lper ekstremt mye risikerer leve kortere. Og at det rett og slett kan skyldes at det blir "too much wear and tear" p kroppene. Han mener imidlertid at den mest optimale mengden jogging for oppn helsemessige gevinster, men samtidig ikke slite ut kroppen kan vre to til tre kter med moderat kardio i uka, og 1- maksimalt 2,5 time (totalt).

Dette stemmer ogs ganske godt overens med hva jeg selv liker anbefale mine klienter, og noe jeg blant annet har tatt opp i treningsserien vi har kjrt her p Nettavisen og Side3 de siste ukene. Der har jeg blant annet lagt fram hvordan det er bedre trene ofte(re) og kort(ere), og at man gjerne ikke br overstige 30min. kardio av gangen.

- Hvis du vil lpe et maraton, lp ett og kryss det av p listen din, sier Dr. O'Keefe videre.


God fredag og helg til dere alle!

Cornelis

SOURCES: James O'Keefe, M.D, cardiologist and director, preventive cardiology, Mid-America Heart Institute, Kansas City, Mo.; Martin Matsumura, M.D., cardiologist and co-director, Cardiovascular Research Institute, Lehigh Valley Health Network, Allentown, Pa.; March 30, 2014, presentation, American College of Cardiology annual meeting, Washington, D.C.

#trening #helse #lpe #helg #trene #bilder #fredag #nyheter #rapport #blogg #treningsbloggen

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger