hits

februar 2018

Denne velsen vil redde deg p kontoret!


Hei folkens, og snart god helg til dere alle! Er du en av de mange i Norge som sitter mye til daglig bak for eksempel en kontorpult, og mot slutten av dagen merker det bde litt i kroppen generelt og ryggen spesielt? Vel, da br du fortsette lese! 

Les mer p: Corneliselander.com

Nordmenn sitter stadig mer og mer p jobb og skole, og der vi i gamle dager fikk inn mye fysisk aktivitet hverdagen igjennom er vi n s si stillesittende hele arbeidsdagen igjennom. Og da blir det nettopp enda viktigere trene styrke, og srlig viktig  fokusere mer p korrekt treningen av ryggen! En av de velsene du da br legge inn i ditt treningsprogram er dagen velse: 

n arms roing
n arms roing med manual p en benk er en av mine personlige favoritter, og en velse du virkelig br ha med i ditt oppsett skal du bygge en sunn og sterk kropp. Enten du trener p senter eller hjemme er denne fin ha med, og har du ikke tilgang p manualer og vekter kan du for eksempel ogs benytte en btte med vann eller noe annet litt tyngre du mtte ha liggende, og som du kan lfte kontrollert opp som vist p bildene under. 

Slik gjr du: velsen utfres ved plassere den ene hnden og kneet p en benk, mens du plasserer den andre foten p bakken og drar vekten opp med den frie armen. Hovedfokuset br imidlertid ligge i trekke en gitt vekt opp langs siden av kroppen, og opp mot hyden av magen (uten gjre den feilen s mange gjr; peke albuen opp mot taket). Ryggen skal ogs vre mer eller mindre parallell med underlaget, og armen du lfter med skal ikke bare trekkes rett opp fra underlaget, men alts fres litt bakover og opp langs siden av kroppen.

Kjr 3-4 sett p denne, og med mellom 6-8 repetisjoner p hver arm, under hvert sett. 

HUSK OGS TAGGE MEG I DINE TRENINGSBILDER P INSTAGRAM, S JEG KAN KOMME MED RD OG TILBAKEMELDINGER! 

#CornelisUtfordring @CORNELISELANDER 
- Cornelis

Flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook


WWW.CORNELISELANDER.COM


#Nettavisen #meninger #kosthold #trening #blogger #foto #bilder #fit #fitness #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #CornelisElander 

Br jeg...

Br jeg blogge mer? 

Hei folkens, og takk til alle dere som daglig er innom her p bloggen og/eller legger igjen kommentarer - jeg setter virkelig stor pris p det! N over til et sprsml jeg har til deg: nsker du at jeg skal blogge mer, og i s fall hva nsker du lese/se mer av? 

Jeg har akkurat vrt innom en del av mine kollegaer p blogglisten, og jeg ser at de fleste nok blogger mer enn meg. Og basert p hva/hvor jeg er og gjr, vil jeg tro at mange av dere ville likt se litt mer av det jeg gjr og driver med. I tillegg kommer det snart et nytt, STORT prosjekt med meg i norsk media. 

S FLG MED I UKENE FRAMOVER! 😎

Cornelis 


#Nettavisen #meninger #kosthold #trening #blogger #foto #bilder #fit #fitness #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #CornelisElander 

- Ta fra kvinner over 30 tightsen!


For Guds skyld! Stopp kvinner over 30 fra trene i tights! Og nr vi frst snakker om dem, stopp dem ogs fra bruke joggesko, oppholde seg p treningssentre, og alt annet sunt og smart for helsa og kroppene deres. 

Les mer p: Corneliselander.com

Ja, dette er alts IKKE mine ord eller meninger, men litt av synspunktene til en kommentator hos New York Times som nylig publiserte en artikkel om at kvinner over 30 ikke burde bruke tights. Ja, du leste riktig. Journalisten mener nemlig at kvinner over 30 har for mange valker og skavanker til kunne vise seg (komfortabelt) i tights, og at de ikke br prve se "sexy" ut p treningssenteret... 

Les ogs: Iform med Cornelis Elander

Her er vi alts kommet til selve kjernen i saken. Journalisten prver  vre s politisk korrekt og snakke "kvinnenes sak", at man faktisk ender opp med gjre det stikk motsatte. Hvorfor er det hennes sak bry seg med hvordan andre kler seg? Fordi hun er kvinne? Fordi hun skriver for NY Times? Selv mener jeg at folk m f gjre og kle seg som de vil, og argumentet om at kvinner over 30 har for mange valker til vise seg i tights er jo ikke bare latterlig og nedverdigende. Det er i tillegg misvisende og problematisk. La meg forklare hvorfor: 

Les ogs: Fem tips for bli kvitt magefettet en gang for alle! 

Styrketrening er spesielt viktig for jenter og kvinner for motvirke feks benskjrhet, og hvis argumentet hennes om at "eldre" kvinner har for mange valker [noe som selvsagt ikke stemmer] til g p treningssenteret i visse former for treningsty, burde hun ikke da heller motivere dem til gjre dette mer? Og det er ogs slik, som mange av dere allerede har kommentert p Facebook siden min "HollywoodTreneren", at mange faktisk kommer i sitt livs beste form etter  ha passert de frste 30. Og srlig kvinner som da kanskje begynner trene litt mer styrke og vektlfting etter kanskje en fdsel eller to. 

Les ogs: - Ikke all mat er "ja-mat" 

I tillegg reagerer jeg sterkt p at hun prver kjempe jenter/kvinners sak ved at man ikke er ndt til se sexy og flott ut p treningssenteret, mens hun i mine yne heller er med p tale dem ned og imot. Hvorfor skal ikke en kvinne kunne fle seg sexy og flott [p gymmet] hvis dette er hva HUN fler for? Slutt gi damer, jenter, og kvinner retningslinjer p hva de skal gjre, og la folk f vre den de selv er. Kanskje journalisten ikke liker g p treningsstudio, og kanskje hun ikke fler seg vel i tights og stramme klr. Det er helt ok, men ikke prv f alle andre til flge dine kjreregler og meninger! 

Til slutt noen bilder fra noen av mine faste flgere, som nok IKKE kommer til lytte til dette: 

  
Maritha, snart 35                     Anita, 39            

 
Mona Elin, 37                                   Maria, 44 

Ja til la kvinner f g i hva de vil, HVOR de vil! LA MEG HRE DIN MENING I KOMMENTARFELTET UNDER! 

- Cornelis

Flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook


WWW.CORNELISELANDER.COM


#Nettavisen #meninger #kosthold #trening #blogger #foto #bilder #fit #fitness #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #CornelisElander 

- Kom iform p kun 15 minutter!

I dagens episode av TRENINGSSTUDIO snakker vi om hvordan man kan komme iform p kun 15 minutter, og hvilke treningsformer som vil vre best for de som nsker komme iform og stramme opp.

#TRENINGSSTUDIO - live on tape fra Hollywood, California hver tirsdag og fredag! Husk subscribe, og legge denne til blant dine favoritter!

For tips eller sprsml: cornelis.elander@gmail.com

- Ikke all mat er "ja-mat"


Iflge enkelte rster i norsk media er det visstnok ikke noe som heter "nei-mat", men stemmer dette egentlig? Vi ser at problemene med overvekt og srlig fedme ker i vrt land, og stadig flere blir sykere og sykere. S hva er svaret? Vel, i dagens innlegg gir jeg deg i hvert fall min mening: 

Les mer p: Corneliselander.com


Fedme og overvekt er problemer som ker dramatisk kjapt og mye i Norge, og rundt halvparten av alle nordmenn er i dag sett p som over- vektige. Samtidig ser vi ogs en kraftig kning i utgiftene knyttet opp mot helsevesenet, og det er helt tydelig at noe br gjres. Samtidig som alts nordmenn flest bde blir tykkere, sykere, og i generelt drligere og drligere form, fortsetter media og mange eksperter mene at "all mat er ja mat". Dette er feil. 

Les ogs: Iform med Cornelis Elander

Andelen nordmenn som sliter med fedme ker faktisk kjappere i Norge enn i USA, og dette er noe jeg personlig mener at langt p vei skyldes at vi bde sitter mer og mer, men ogs spiser mye av den samme [usunne] maten som dem. Ja, vi har noen av de kanskje beste rvarene i Norge, men dessverre er det nr du gr ut p din lokale restaurant eller kaffe ganske vanskelig faktisk spise sunt. Vi mtte kjempe hardt og lenge for "overbevise" bransjen om at man burde begynne selge proteinshakes p matvarebutikken og bensinstasjonene, men fortsatt er det mest usunt som selges og dyttes p oss nordmenn. Ja, jeg har faktisk selv gtt ut og sagt at jeg blir feit av vre p besk i Norge... 

Faksimile TV2

Fakta er nemlig at:

1. Ja, det FINNES mat du IKKE ndvendigvis br dytte i deg
og
2. Vi trenger alle trene MER! 


P mange mter er det liksom blitt sport i snakke om hvor lite en er aktiv eller interessert i trene, og aller helst nsker mange droppe  trene i det hele tatt. Selv mener jeg derimot det stikk motsatte, og da srlig med riktig fokus p styrke! Men ved siden av trene mer mener jeg alts at det ogs er svrt viktig at en spiser mer proteinrikt og sunt. Og under har jeg listet opp de tingene jeg selv mener at det ville vre smart holde seg unna:

Maten og drikken du ALLTID br styre unna
- plser, burger, og pommes frites, og alt av hurtigmat
Plser er laget av oppblandet kjtt og restprodukter, som eventuelt ikke kan spises [p noen annen mte], og blir s dyttet inn i tarmer fr serving... S kan dette kalles "mat"? Og ikke minst; har du fortsatt lyst p plser? 

Les ogs: Er plser egentlig mat?

- bearbeidet kjtt
Bearbeidet kjtt er iflge WHO kreftfremkallende fordi det endrer cellenes metabolisme og DNA, slik at de vokser og deler seg ukontrollert. Og s lite som 50 gram bearbeidet kjtt om dagen kan visstnok ke faren for f tykktarmkreft med 18%, noe som tilsvarer mindre enn to skiver bacon.

- chips og potetgull [aldri ok]

Les ogs: Du fr ikke muskler av spise potet!

- brus og sukkerholdig drikke
Soda eller brus hrer i mine yne ikke noe sted hjemme i et hus der fokuset er p trening og et sunt kosthold. Og mitt nske er srlig f flere til skjnne hvor mye det bare kutte ned p dette vil hjelpe, ikke bare p kroppsformen, men helsa generelt. S bare dropp ha det i huset!

- alkohol
Som jeg har sagt i en rrekke er alkohol "ren gift for kroppen", og skal du i tillegg prve holde en viss kroppsform er dette noe du ikke br drikke eventuelt mye av. Ikke bare kan det vre rent skadelig for lever og helsa forvrig, men det vil i tillegg kunne delegge for videre muskelutviklingen og effekten av trene. Og nr tall fra Statistisk sentralbyr (SSB) har vist at alkoholomsetningen i Norge har kt med hele 40 prosent [!] i lpet av de siste 15 rene, s mener jeg det er p tide si ifra!

Eller les Fem grunner til fortsette drikke :) 

- sauser, dressing, og annet usunt tilbehr
For nei, ikke alt br vre kos. Alltid...

Vi har nemlig [tydelig] kost oss mye, og jeg mener det er p tide skjnne at nei, ikke alt er "ja-mat"...

- Cornelis

Flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook


WWW.CORNELISELANDER.COM


#Nettavisen #mat #kosthold #trening #blogger #foto #bilder #fit #fitness #hverdag #helse #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #CornelisElander 

- Fem tips for bli kvitt kroppsfettet en gang for alle!


Lyst til kvitte deg med magefett, eller stramme opp kroppen? I dagens innlegg gir jeg deg oppskriftene som faktisk vil hjelpe, og gjre at du kvitter deg med fettet en gang for alle! 

Les mer p: Corneliselander.com

Vi er allerede noen uker inn i det nye ret, og der alle lovet seg selv fr jul kanskje gi litt ekstra gass i 2018, er det nok mange som allerede har falt av lasset. Nyttrsforsettene ble satt og drmmene ble lagt, men s fort en faktisk begynte var det liksom ikke s lett som en frst hadde sett for seg. S hva gikk feil? Vel, du har trolig lyttet til litt for mange "velmente" og forvirrende rd fra media... I dag vil jeg imidlertid gi deg en enkel oversikt over tipsene som faktisk vil gjre at du kvitter deg med kroppsfettet - EN GANG FOR ALLE! 

Cornelis' topp fem for en stram[mere] kropp og mage:

1. Tren mindre kardio, MER styrke! 
Ok, s frst m vi ta for oss den evigvarende debatten om hva som forbrenner mest; kardio eller styrke. Det er nemlig utrolig mange som bare sverger til [overdreven] bruk av kardiovaskulre treningsformer som sykling eller lping, mens de samme gjerne ikke er like flinke til ta fatt i det som faktisk vil gi deg best resultat og effekt; styrke. Overdrevent kardio trening kan nemlig ende med at du bare sliter ut kroppen, og vil potensielt gjre det vanskelig  oppn optimal muskelvekst. Ved  trene mindre (kardio) vil du bde kunne bygge mer muskelmasse, men ogs forbrenne mer [selv i hvilemodus]. Og best av alt er at du kan bruke mindre tid totalt p trene! 

bestill_treningsprogram

Hva er riktig mengde kardio?
N finnes det selvsagt ingen fasit p dette, og ethvert treningsprogram og oppsett br derfor tilpasses hver enkelts behov, nsker, og ml. Personlig har jeg likevel noen kjreregler, og for de fleste mener jeg at kardioktene aldri br overstige mer enn ca.20min. av gangen (om mlet er forbrenne, og du ikke trener opp mot et maraton e.l.). Er du liksom ndt til  trene mer for merke effekt har du trolig ikke trent de frste minuttene hardt nok..

2. Kortere, hardere kter, og HIIT trening
Nr det kommer til intensiteten og utfrelsen av kardioen er jeg ogs veldig fan av kortere, hardere, mer intense kter med for eksempel Geriljakardio og HIIT [High Intensity Interval Training] treningsformer. Dette er ogs treningsformene som vil kunne forbrenne mest, og du kan utfres dette bde p tredemlla eller med sykkel, eller du kan ogs kjre en av mine andre favoritter; trappetrening

3. Og g... 
Ved siden av trene bde styrke og eventuelt hyintensiv kardio br du ogs bevege deg og bruken kroppen hverdagen igjennom. Vi nordmenn sitter stadig mer og mer, og iflge myndighetene br vi alle bevege oss minst 30 minutter om dagen. Og nr det kommer til brenne fett, og oppn en strammere kropp og mage er det lite som over tid vil kunne fungerer bedre enn g. g enten kveldsturer eller til og fra jobben er ikke bare bra for brenne kalorier og fett, men det er ogs en treningsform som er tilgjengelig og mulig utfre for s si alle. S dette er en lavterskel treningsform som jeg virkelig rder deg som nsker stramme opp n benytte deg av! 

4. Smil! 
Ja, du leste riktig. Som jeg alltid har sagt er det viktig prve fokusere p bde positive ting og resultatene du oppnr framfor bare kjre med en negativ tankegang og at du mener/tror du ikke er god nok. Og iflge en underskelse gjennomfrt av Cornell University i New York har jeg visstnok rett! For der oppdaget de at man kunne f bedre kroppsform av nettopp ha et godt humr og tenke positivt. 

Testen, som nylig ble gjennomfrt med 787 forskspersoner, viste nemlig at det er 77% more likely at man spiser bedre om en ogs har et godt og positivt humr, og personer med et drligere humr tydde visstnok lettere til comfort food og kte sjansene for g opp i vekt. I tillegg vil jeg ogs argumentere for at du ved nettopp spise bedre ogs vil f et bedre humr - noe som da igjen (utifra hva denne testen viser) vil gjre at du ytterlige spiser bedre og igjen kommer i enda bedre form! S her er det bare kjre hla i taket og vre positiv folkens! 

5. Kosthold...
Og s her er vi kommet til det punktet som enkelte nok kommer til hate meg litt for. Ikke det at dette er s vanskelige ting flge, eller at jeg tror du egentlig har noen grunn til vre sint eller irritert, men det er helt klart noen som nok her vil sprekke og slite litt... Flger du imidlertid min "diett" , og disse i mine yne enkle tipsene, s vil du ALDRI slite med ha en for stor mage igjen! 

Maten og drikken du alltid br styre unna
- plser, burger, og pommes frites, og alt av hurtigmat
Plser er laget av oppblandet kjtt og restprodukter som eventuelt ikke kan spises [p noen annen mte], og blir s dyttet inn i tarmer fr serving... S kan dette kalles "mat".. Og ikke minst; har du fortsatt lyst p plser? 
- chips og potetgull 
Sorry, aldri ok... 
- brus og sukkerholdig drikke
Soda eller brus hrer i mine yne ikke noe sted hjemme i et hus der fokuset er p trening og et sunt kosthold, og mitt nske er srlig f flere til skjnne hvor mye kutte ut bare dette, vil kunne gjre for helse og kroppsformen din. Ikke ha det i huset!
- alkohol
Som jeg har sagt i en rrekke er alkohol "ren gift for kroppen", og skal du i tillegg prve holde en viss kroppsform er dette noe du ikke br drikke eventuelt mye av. Ikke bare kan det vre rent skadelig for lever og helsa forvrig, men det vil i tillegg kunne delegge for videre muskelutviklingen og effekten av trene. Og nr tall fra Statistisk sentralbyr (SSB) har vist at alkoholomsetningen i Norge har kt med hele 40 prosent [!] i lpet av de siste 15 rene, s mener jeg det er p tide si ifra! 

Hper dette var noen tips som kan fungere for deg, og at jeg kan vre med p hjelpe deg med oppn dine ml og nsker. 

God sndag til dere alle! 

Cornelis 
bestill_treningsprogram

WWW.CORNELISELANDER.COM


#Nettavisen #trening #fitness #sndag #mat #kosthold #helg #fit #fitness #trene #iform #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

- DU BR DRITE IVEKTEN DIN!


- DU BR DRITE I VEKTEN DIN! 

Les mer p: Corneliselander.com

P mitt gym er det n ting vi srlig ikke liker  fokusere p, og det er vekt. Dette kommer av min filosofi om at s lenge du er fornyd med hvordan du ser ut og fler deg s er det egentlig ganske s uviktig hva badevekten til enhver tid mtte vise. Likevel er dette noe de fleste liker fokusere p, og alt for mange mler [dessverre] mye av egen framgang og progresjon bare utifra hvor mange kilo opp eller ned man til enhver tid mtte besitte. P bakgrunn av dette har jeg p mitt gym derfor innfrt n regel, om at jeg kun ruller ut vekten for klienter som p dd og liv bare er "ndt til" sjekke, mens den ellers bare str og stver bort i et skap... 

S hvorfor er jeg s imot dette? Vel, for det frste er ikke dette noe som i seg selv sier s veldig mye om din generelle kroppsform eller helse. Jo da, har du veldig mye ekstra fett rundt magen s er du selvsagt ikke i toppform. Men du kan fortsatt vre bde "litt stor" eller havne hyt opp p BMI skalaen, og likevel vre i svrt god form! Og samtidig kan dette evige jaget etter  oppn en viss vekt eller kroppsstrrelse nettopp i seg selv vre skadelig og gjre at du faktisk kommer i drligere form. Dette fordi du pfrer kroppen din noe av det verst du kan gjre for helsa og kroppen din; nemlig stress

Les ogs: Kom i form med Cornelis Elander! 

Stress mindre, sov mer, og du vil spise bedre 
De aller fleste vet at skal en g ned i vekt s m en ogs spise bedre (eventuelt mindre), og trene/mosjonere mer. Samtidig er det flere faktorer som vil kunne pvirke [negativt] hvor mye du vil ende opp med trene, eller hvor bra du vil spise. Og to av de viktigste faktorene er nettopp stress og hvile. stresse kan nemlig fre til kt lagringen av fett, og da srlig rundt midje og mage, og iflge en studie utfrt av University of California, Berkeley, kunne svnmangel fre til viktige endringer i hjerneaktiviteten som igjen pvirker apetitten. Forskerne fant nemlig at kun n natt med manko p svn kte test deltagernes nske for usunn mat og drikke, kontra om de var uthvilte og hadde sovet godt. Som vi vet vil du ogs kunne sove bedre om du ogs spiser bedre - s her er vi inne p en evigvarende positiv spiral, og noe som br kunne fungere for de fleste: Spis bedre, og du vil sove bedre som igjen vil gjre at du ytterlige spiser bedre, og sover mer... 

Les ogs: Grunnen til at du ikke fr stram mage

Men tilbake til pningen, og hvorfor jeg ikke vil ha fokus p vekt p mitt senter: Du m alts gjerne ha fokus p hva vekten din er for egendel. Og jeg skal ikke st i veien for de som vil ha fokus p dette - hence hvorfor jeg ruller den ut for de som skulle "trenge" det.. Samtidig ser vi alts fra bde studier og rapporter at dette ikke vil vre med p hjelpe deg nevneverdig, og i verste fall kan det gjre bare vondt verre! S derfor vil i hvert fall ikke jeg pushe deg p dette, men nsker heller fokusere p de tingene jeg vet at faktisk vil kunne hjelpe deg i ml, som for eksempel mer proteinrik kost, mindre sukker og [usunt] fett i maten. Og at selvsagt ogs styrer unna verstingen alkohol, s godt det lar seg gjre... Og det er disse tingene jeg vil fortsette skrive om her p bloggen (som feks i neste innlegg som kommer litt senere i dag), og ikke en fordummende og forenklet lsning som bare konsentrere oss om vekt... 

God fredag til dere alle! 
Cornelis 


Sprsml og/eller foresprsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #trene #fredag #helg #weekend #iform #hverdag #foto #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger