hits

januar 2014

HVORFOR NORDMENN BR TRENE I DAG:

Jeg pleier si at sndagstrening fr du lite igjen for (bortsett fra nr det faktisk utfres p en sndag..), og her er noen grunner til hvorfor sndagstrening kan vre s bra.

Det finnes mange grunner til at jeg mener sndag virkelig br vre dagen da du kommer deg ut i skog og mark, eller inn p det nrmeste treningssenteret, og under har jeg ogs prvd fokusere p mange av de viktigste grunnene til at ukas siste nettopp br vre dagen da du utfrer litt fysisk aktivitet.

Les mer p:Corneliselander.com

Mindre drikking
Jeg pleier uttale at (feil) fett, sukker, og ikke minst alkohol er blant vr tids strste helseutfordringer, og at det har skylda for mye av samfunnets problemer om dagen. Vi blir stadig strre, tykkere, og ikke minst sykere her til lands og s lenge alkoholforbruket ker i Norge vil det heller ikke bli srlig bedre. Ved legge opp til bedre treningsrutiner, blant annet ved hjelp av kter ogs p sndager, vil jeg deri- mot mene at tendensen kan snus. Har du bestemt deg for trene p ukas siste dag, vil jeg ogs tro at du dermed vil drikke mindre kvelden i forveien. Srlig om du flger rdet mitt under neste punkt.

Sosialt - p en sunn mte
Jeg har ofte beskrevet hvordan trening nettopp kan (og for mangebr) vre en sosial greie der man mter venner eller kollegaer for mosjonere, og hjelpe hverandre i ml. Har du n eller flere trene sammen med er nemlig ogs sjans- ene for at faller fra, eller gir deg med det frste mindre (da veldig mange har en tendens til droppe av etter de frste ukene/mnedene om man trener alene).

Les ogs: - Kvinner blir store av lfte vekter

Mindre tv-titting
Vi nordmenn ser stadig mer og mer p tv, og de fleste er veldig opptatt av hva som gr p skjermen sndag for- middag og -kveld. Timer ut og timer inn ligger vi og slapper av foran skjermen, og selv om jeg ikke mener at du m kutte det helt ut vil jeg i hvert fall anbefale deg ta et avbrekk med litt mosjon og ekte liv (og ikke bare den vi opplever gjennom andres p skjermen i stua).. S kom deg opp av sofaen, og bruk hele kroppen (og ikke bare tommel- fingeren for skifte til neste kanal..).

Gjr deg klar for ny uke
Enten du er student, ansatt, eller driver egen business mener jeg det vil vre viktig samle tankene, og gjre seg "fit for fight" og den nye uka. Trening er ikke bare bra for det fysiske, men ogs det mentale, og man ser gjerne at for eksempel suksessfulle businessmennesker ofte er opptatt av trening og holde seg iform. Slitt fysisk aktivitet vil ikke bare kunne vre med p styrke kroppen din, men faktisk gjre deg klar til dyst og fight, og mestre hverdagen bedre. S bygg bde kropp og sjel (p best mulig mte) - kom deg p trening i dag!

En treningskt er den beste avslutningen p uka.. I hvert fall min mening.. :)
Cornelis i Hollywood

Forhpentligvis flger du ogs min nye treningsserie p Side3,"rets beste treningsprogram", slik at du kan oppn DIN drmmekropp selv fr pske!


#trene #trening #sndag #helg #Nyheter #Nettavisen #blogg #meninger #kosthold #mat #uke #bilder

Her er grunnen til drlig kroppsform

Det er ikke ndvengidvis p grunn av svak innsats eller drlig pgangsvilje at du ikke kommer iform. Ofte kan grunnen vre det stikk motsatte

Vi er i rets mest populre treningsmneder, og tiden da "alle" skal trene. Ogs de som eventuelt aldri har trent tidligere, eller de som har hatt et lengre (trenings-) opphold. Problemet er bare at dette kan virke mot sin hensikt, og faktisk srge for at du ikke kommer iform..

Les mer p:Corneliselander.com

Som jeg har uttalt utallige ganger tidligere er periode- trening noe av det verste du kan gjre da kroppen trenger jevn og god stimulering hele ret igjennom. I tillegg er det umulig "ta igjen" tapt trening, og det kan ogs vre uhensiktsmessig starte opp alt for hardt etter en lang jul- og nyttrsfeiring. Ofte ligger nemlig drlig effekt og resultater av all treninga i at vi rett og slett starter opp alt for hardt, og at dette kan ke risikoen for at du ogs blir en skalt "periodetrener". Og slik vil du aldri komme iform!

S det er viktig trene hardt, kort, hyppig, og riktig, men alts ikke s hardt (i begynnelsen) at du gir deg etter noen f uker.. Bli kjent med velsene/metodene, og bli inspirert og motivert av andre. Selv har jeg blant annet startet opp TeamCornelis der mlet er at vi alle skal gi hverandre inspirasjon og treningsglede. For fr du til det, og kommer deg p treninga hele vren igjennom, vil du ogs kunne oppn din beste kroppsform.
St p, og god helg fra trenern i Hollywood!
Cornelis
#trening #helg #fredag #bilder #helse #trene

Dietten alle vil ha om dagen

Glem LCHF. Her er dietten "alle" vil ha om dagen.

Det har blst kraftig rundt den skalte LCHF, eller Low Carb High Fat, dietten de siste rene, og selv om mange fortsatt ser ut til sverge til "lavkarbo" er det ogs mange som har stilt sprsmlstegn ved hvor sunt det egentlig er frtse i seg all verdens mettet eller umettet fett - for s styre unna alt som heter karbohydrater og sukker (selv om styre unna sukker er smart). Mens de lrde strides, roper folket etter nye lsninger og smarte metoder, og "nyheten" alle vil ha n er den skalte "Paleo dietten".

Les mer p:Corneliselander.com

S hva er Paleo?
Paleo, eller "The Paleolithic diet" (ofte ogs omtalt som "steinalderkost") bestr hovedsakelig av kjtt, fisk, fugl, egg, grnnsaker, (sunt) fett, ntter, og frukt, og selv om jeg ikke akkurat er noen "fan" ser jeg helt klart visse fordeler ved det som "Paleoliv-bloggen" omtaler som "naturlig mat". Ikke alle er imidlertid like begeistret, og blant annet omtaler Storbritannias National Health Services det som en typisk "Fad diet", som enkelt forklart betyr en diett som resulterer i kortsiktig vektnedgang, men som ikke hjelper deg p et mer langsiktig plan. Slike dietter og trender har en tendens til vre veldig hyppet opp og populre over en viss periode, fr man s "tar til vettet" og styrer unna. Blant annet slik vi til en viss grad opplevde med lavkarbo her i Norge noen r tilbake.

Noe for deg?
Jeg er alts ingen stor fan av metoden, blant annet p grunn av mitt behov for nok [riktige] karbohydrater til yte bra nok p trening. Likevel mener jeg at mange kan ha glede av dette, og at det ellers er en god ide spise hva de omtaler som "naturlig mat". S selv om det for meg personlig ikke er den beste dietten, kan den muligens vre noe for deg?

Cornelis
#trening #kosthold #diett #mat #kost #kosthold #helse #nyheter

F din egen PT - gratis

Last ned min nye treningsserie for Side3 p mobil- en, og ta det med deg p treningsstudioet som din egen helt gratis PT-tjeneste!

Les mer p: Corneliselander.com

Jeg startet nylig en helt ny treningsserie for Side3 og Nettavisen, der du n ukentlig vil f servert nye oppsett og program som du kan laste ned p mobilen, og bruke som din egen personlige PT-tjeneste. Serien skal fungere enten du nsker g opp eller ned i vekt, vil ha bedre kondisjon, eller rett og slett bare er ute etter komme i bedre form. Uansett hvilket grunnlag eller ml du mtte ha br du kunne finne hjelpen som passer for deg, og dette er en serie i kontinuerlig utvikling - s viktig at du sjekker innom hver uke for siste rd og tips!

Ellers hper jeg du ogs blir med p min nyoppstartede Facebook gruppe; #TeamCornelis der du kan mte andre likesinnede som kan vre med p motivere, sttte, og ikke minst komme med sine rd. Les mer om dette her!

God onsdag til dere alle, og husk at det er n vi bygger grunnlaget for sommerformen!

Fra innspilling med Side3 i LA - flg med folkens!
Cornelis

#trening #Godmorgen #morgen #onsdag #kost #helse #nyheter #tren

Kvinner blir store av lfte vekter

Du skal hre mye fr ra detter av, og her er noen treningsmyter du (dessverre) kanskje fortsatt tror p.

- Kvinner blir store av lfte vekter
Nei, det skal s utrolig mye til, og selv vi menn (som har et mye hyere testosteronniv) sliter fortsatt med bygge.. S til alle dere kvinner der ut; vr s snill bare lft i vei! Det er ikke bare en fin og smart mte kunne forme kroppene deres p. Det er ogs en av de beste mtene forbrenne fett p! S lft i vei, da det skal s vanvittig mye til for at dere blir "for store". Selv om jenter/kvinner med muskler bare er tft!

Les mer p:Corneliselander.com

- lpe er beste mte forbrenne fett p

Nei, og som jeg har skrevet og uttalt utallige ganger tidlig- ere (og som de fleste underskelser og forskning ogs sttter) er det styrketreningi kombinasjon medharde, korte kardiointervaller,slik som geriljakardio, som er best for fettforbrenningen. Dette vil lettere kunne ke aktivitetsnivet i muskulaturen, og dermed ogs ke effekten det gir. I tillegg vil det lettere kunne forhindre at du sliter ut kroppen, noe som bde vil kunne fre til lettere muskelvekst, men ogs forbrenning av fett. Ogs etter at du er ferdig med trene!

- Du m trene 1 time av gangen for se noen effekt
Nei! Faktisk er det slik at hyppighetgjerne er viktigere enn langekter, s det vil vre mye mer hensiktsmessig for deg om du faktisk kommer deg oftere p treninga enn at du ndvendigvis trener s lenge hver gang du er der.. Det trene med for lange kter kan nemlig, som nevnt i punktet over, resultere i overtrening og utslitt muskulatur.

- Svetter du mer - trener du bedre
Ja, du brenner mer kalorier av trene hardere, men svette masse betyr ikke ndvendigvis det samme som at du faktisk har trent hardt! Og selv om vektnla skulle vise at du har "gtt ned" rett etter en svettende kt s skyldes det at du har svettet bort vske - som du s vil "legge p deg" s fort du drikker noe igjen.

- Du kan trene mage hver dag
Magemuskulaturen trenger som all annen muskulatur hvile. S trene mage under hver kt er ikke bare bortkastet, men kan faktisk vre deleggende og nettopp stoppe deg fra n dine ml. Personlig anbefaler jeg ogs sjelden mine kunder trene mye direkte mage i det hele tatt, men heller mer indirekte via velser som for eksempel tunge kneby ogmin egen plankeversjon.


For flere rd og tips sjekk ogs ut min hjemmeside

Selvsagt dopet norske utvere seg!

Den tidligere dopingjegeren, Mads Drange, skriver i en ny bok at norske idrettsutvere doper seg, men at sjansen for bli tatt er svrt liten. Avslringene fra forskningsrdgiveren kommer visst som et sjokk p mange, selv om jeg personlig ikke skjnner hvorfor.

Les mer p:
Corneliselander.com

For man skal vre rimelig naiv for tro at det ikke finnes (enkelte) norske utvere som ogs har benyttet seg av doping, selv om jeg (p lik linje med den tidligere doping- jegeren selv) tror at dette er et mindre problem i norsk idrett enn i mange andre land.

Ja, jeg er helt enig i at det er horribelt at utvere benytter seg av doping og ulovlige medikamenter, men br dette likevel komme som noe sjokk? Personlig mener jeg nei, og det er flere norske utvere jeg med rimelig stor sikkerhet kunne ha pekt ut som mistenkte.. Klart vi som nordmenn liker, eller burde f lov til, tenke at "nei vre utvere de driver ikke med slikt". Men tro at alle er rene blir dess- verre i 2014 som tro p julenissen; Det er en koselig historie vi kanskje skulle f lov til tviholde p, men nr du vokser opp m du dessverre se realiteten i ynene..

Les ogs: P besk hos God Morgen Norge

S hvorfor kommer Dranges uttalelser som et sjokk? Har vi virkelig trodd at vre utvere er s mye bedre, og at vi har levd i en "renere" verden her oppe i nord? Eller har man bevisst sett en annen vei? Er det trenere og organisasjoner som kanskje er medansvarlige, eller stopper dette hos utverne selv? Sprsmlene er mange, og vi sitter vel fortsatt igjen med f svar - noe den nye boken kanskje kan sette et nytt fokus og hjelpe med f noen nye lsninger p.

Vi skal selvsagt vre forsiktige med ta alle over en kam, eller overreagere, og jeg vil fortsatt velge tro (uten at jeg selvsagt kan bekrefte eller avkrefte dette p noen som helst mte) at norske utvere er blant de reneste og sunneste i verden. Men ut ifra hva jeg opplever innenfor trenings- miljet i Norge skal du vre rimelig godtroende og naiv for i hvert fall ikke mistenke at ogs norske idrettsutvere doper seg. For tro noe slikt blir rett og slett som tro p julenissen..

Cornelis

#trening #media #idrett #sport #nyheter #Nettavisen #drange #blogg #blogginnlegg #meninger

Glem janteloven, og ta en #selfie!

De av dere som har fulgt meg en stund vet at jeg ikke er fremmed for bli angrepet av den sedvanlige janteloven- noe jeg etter hvert har lrt meg til leve med..I dag vil jeg imidlertid ta opp et annet emne som dukket opp p twitter feeden min her om dagen; skalte treningselfie.

Les mer p:Corneliselander.com

Treningselfie, eller bare selfie om du vil, er nr du laster opp et bilde tatt av deg selv, og gjerne i en mer flatterende stilling eller posisjon. I disse tider M du ogs slenge p en # foran for at det hele skal gi noen som helst mening p visse nettsteder, og for f folk til like og/eller flge deg. Alt det jeg n beskrev gr selvsagt langt over hva janteloven tillater, og laster du opp et slikt bilde er du lett bytte for kritikk.

Motivasjon
Som jeg nylig skrev om her p siden er derimot motivasjon noe av det viktigste du kan streve mot for oppn bedre form og helse, og kommer dette av noen nye treningsklr, gode venner, eller som vi n diskuterer, skalte #selfies, s sier jeg bare kjr p! For hvis det er det som skal til for f deg opp av sofaen og inn p et treningssenter, eller ut i skog og mark, s fr heller de som lar seg irritere over vre "selvopptatte" bilder bare klage i vei. Man kan ikke gjre alle til lags, og mitt rd er at du dermed gjr det som faktisk er best for deg og din kropp!

S last opp en #selfie og legg gjerne ogs til #CornelisTrening s kommenterer jeg.. Vi sees i cyberspace :)
Cornelis

#trening #trene #meninger #blogg #innlegg #bilder #instagram #blogger

Hva du trenger for komme iform:

Glem olympiske lft, HIIT, eller andre tffe treningsmetoder. For virkelig komme iform trenger du egentlig bare n ting..

Trening med hyere intensitet og rere utfrelse er i vinden som aldri fr. Zumba og "snillere" treningsformer er ut, mens Crossfit, r styrketrening, og hy-intensive klasser er "in". Som jeg har uttalt i media tidligere er mye av dette bra, og jeg ser her borte i LA at trenden bare gr videre i denne retningen. N skal unge som gamle, kvinner og menn alle trene tffere og mer effektivt, og treningen du ikke fr noen umiddelbar effekt av settes til side for det som faktisk fungerer.

Les mer p: Corneliselander.com

Men..
Selv om jeg nsker de fleste av disse trendene velkommen er det likevel n ting som er viktigere, og som effekten av all den harde treningen vil st eller falle p; motivasjon.Du kan nemlig trene s hardt og tft du bare vil, men er du ikke ogs motivert vil du heller ikke over tid opprettholde, eller forvrig f maks utbytte av allden harde treningen.Dette er derfor hva jeg mener br vre alfa omega nr det gjelder budskapet vi trenere gir til vre kunder da enmotivert person vil f ting til, mens en som ikke er det vil feile. Uansett hvor "bra" treningen ellers mttte vre.

Treningsprogram: Slik blir du stor og sterk

S ikke bare fokuser p trene super hardt eller tft, men ogs det enkleste (eventuelt vanskeligste) innenfor trening; nettopp det komme seg opp av sofaen, ta p seg trenings- klrne, og virkelig vre motivert til faktisk f til noe.. For frst da vil du egentlig f ordentlig effekt av all den harde, avanserte treningen du eventuelt mtte ha lest og studert deg opp p.

S tren hardt, tft, hyppig, og riktig folkens, men glem heller ikke kanskje det viktigste; det motivere deg selv inn i bedre form. For gjr du det vil du trolig ogs oppn det!

Godt nyttr fra Hollywood!
Cornelis


#trene #trening #iform #nyheter #blogginnlegg #blogg #Nettavisen #media #kosthold #helse

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger