– Bare virkelig syke bør holde seg hjemme!


– Kronisk og alvorlig syke MÅ skjermes! 

Les mer på: Corneliselander.com

Verdens sykeste land 
Sykefraværet i Norge er for høyt, og faktisk ligger det (ifølge faktisk.no) HELT i verdenstoppen. Samtidig er det da et lite paradoks at verdens [rikeste og] lykkeligste land også har verdens sykeste befolkning, men som redaktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum, nylig forklarte det er den “gunstige norske sykelønnsordningen, som medvirker til at vi har verdens beste helse – men samtidig verdens høyeste sykefravær.”. Uansett hva grunnen måtte være bør vi alle jobbe for å finne én løsning. Og den siste tiden har det derfor vært flere debatter om hva som bør og må gjøres for å få de farlige tallene ned. Samtidig mener jeg at det er UHYRE viktig at man også skjermer de som faktisk er alvorlig- og kronisk syke! For er du [virkelig] syk så er du virkelig syk – og da bør du også få hjelp!

MDG vil kutte
Miljøpartiet De Grønne vil nå imidlertid kutte sykelønnen fra 100 prosent til 80 prosent for dem som tjener over 270.000 kroner i året, og selv om jeg ikke er helt enig i hvordan de ønsker å løse det er dette et forslag i riktig retning. Men igjen, de som faktisk er syke bør fortsatt i mine øyne også få hjelp – og jeg mener det er andre tiltak som heller vil hjelpe nasjon som helhet mer enn å bare ta fra folk de første ørene. 

Friske ødelegger for de som sliter! 
Ja, det er vel slik, som blant annet Stavrum nevner, at med en så god og gunstig ordning [for lønnstagerne] så er det mange som holder seg hjemme selv om de strengt tatt ikke er nødt. Det er nok mange som bare føler for en fridag her og der, og det som er trist med dette er at de da i prinsippet ødelegger for de som faktisk sliter og som samfunnet bør støtte og hjelpe! 

Tjen penger på å trene!
Et av tiltakene som jeg da personlig heller foretrekker er å få på plass mer fysisk aktivitet og trening også i selve arbeidstiden. Enkelte bedrifter, blant annet i Danmark, har for eksempel gått så langt som å innført påtvungen aktivitet og mosjon. Og selv om jeg ikke tror vi vil se akkurat dette med det første, har jeg tidligere foreslått ideen om å betale ansatte for å trene. Med dette mener jeg altså ikke at du bare kan trene i selve arbeidstiden, men at du også vil tjene MER på å trene! Hvor mye den gyldne grensen for å få deg på tredemølla ligger vet jeg ikke, men hva med feks 1000 kr. i uka? 

Så hva mener du vil være en fin og smart løsning? Bør man ta fra folk de første kronene og ørene hver gang man er syk, eller bør vi heller belønne de som lever [trener] smartere? Uansett mener jeg i hvert fall at ordentlig, og kronisk, syke må skjermes FOR ENHVER PRIS! 

LA MEG HØRE I KOMMENTARFELTET UNDER HVA DU MENER! 

Cornelis

Følg meg også på: Facebook HER – Instagram HER – eller Snapchat @corneliselander 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #trene #iform #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

4 kommentarer
    1. Må voksne mennesker ha betaling for å trene og spise sunt??? Dette ville jeg ha gjort gratis som barn! hvis jeg hadde hatt tilgang til d! Grunnskolen har sviktet hvis den ikke har klart å formidle til elevene hvordan de vedlikeholder kroppen sin utover i livet! ! !

    2. Dessverre har utviklingen gått i feil retning på min arbeidsplass. Hadde en time i uka til trening før, men dette ble tatt bort fordi man ikke så at sykefraværet gikk ned. Jeg forsøker å kjempe kampen for å få den timen tilbake, men ser ut som det er forgjeves…..🤔

    3. Aina, hva slags trening hadde dere i den ene timen i uken på arbeidsplassen din? Da jeg jobbet på kontor for lenge siden , kom en fysioterapeut og lærte oss forskjellige øvelser for nakke og skuldre, noe jeg mener var positivt.

    4. Vet det var sånn for mange år siden der også, samt at det ble satt i gang en typ «jobb-strekk» som ble avsluttet etter ett år igjen. Den treningen jeg henviser til var rett og slett en time «fri» i uka til å trene. Veldig bra når man trener ofte og har unger:) Og et bra signal til de ansatte fra arbeidsgiver:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg