hits

- Drit i vekten!


- P mitt gym er det n ting vi srlig ikke liker  fokusere p.

Les mer p: Corneliselander.com

- DU BR DRITE I VEKTEN DIN! 

P mitt gym er det n ting vi srlig ikke liker  fokusere p, og det er vekt. Dette kommer av min filosofi om at s lenge du er fornyd med hvordan du ser ut og fler deg s er det egentlig ganske s uviktig hva badevekten til enhver tid mtte vise. 

Les ogs: Kom i form med Cornelis Elander! 

Likevel er dette noe de fleste [visstnok] liker fokusere veldig p, og alt for mange mler dessverre mye av egen framgang og progresjon bare utifra hvor mange kilo opp eller ned man til enhver tid mtte besitte. P bakgrunn av dette har jeg p mitt gym derfor innfrt n regel, og det er at jeg kun ruller ut vekten for spesielle klienter som bare p dd og liv m sjekke, mens den ellers bare str og stver bort i et skap... 

S hvorfor er jeg s imot dette? Vel, for det frste er ikke dette noe som i seg selv sier s veldig mye om din generelle kroppsform eller helse. Jo da, har du veldig mye ekstra fett rundt feks magen s er dette selvsagt ikke bra. Kanskje har du ikke "toppformen", men du kan fortsatt vre bde "litt stor" eller havne hyt opp p BMI skalaen og samtidig ha god form! Og samtidig kan dette evige jaget etter  oppn en viss vekt eller kroppsstrrelse nettopp i seg selv vre skadelig og gjre at du faktisk kommer i drligere form - dette fordi du pfrer kroppen din noe av det verst du kan gjre for helsa og kroppen din; nemlig stress.

Les ogs: Dette vil redde deg i morgen! 


Stress mindre, sov mer, og du vil spise bedre
De aller fleste vet at skal en g ned i vekt s m en ogs spise bedre (eventuelt mindre), og trene/mosjonere mer. Samtidig er det flere faktorer som vil kunne pvirke [negativt] hvor mye du vil ende opp med trene, eller hvor bra du vil spise. Og to av de viktigste faktorene er nettopp stress og hvile. stresse kan nemlig fre til kt lagringen av fett, og da srlig rundt midje og mage, og iflge
en studie utfrt av University of California, Berkeley, kunne svnmangel fre til viktige endringer i hjerneaktiviteten som igjen pvirker apetitten.

Les ogs: Grunnen til at du ikke fr stram mage

Forskerne fant nemlig at kun n natt med manko p svn kte test objektenes nske for usunn mat og drikke, kontra om de var uthvilte og hadde sovet godt. Som vi vet vil du ogs kunne sove bedre om du ogs spiser bedre - s her er vi inne p en evigvarende positiv spiral, og noe som br kunne fungere for de fleste: Spis bedre, og du vil sove bedre, noe som igjen vil gjre at du ytterlige spiser bedre og s sover mer... 

Men tilbake til pningen, og hvorfor jeg ikke vil ha fokus p vekt p mitt senter: Du m alts gjerne ha fokus p hva vekten din er for egendel. Og jeg skal ikke st i veien for de som vil ha fokus p dette - hence hvorfor jeg ruller den ut for de som eventuelt skulle "trenge" den.. Samtidig ser vi alts fra bde studier og rapporter at dette ikke vil vre med p hjelpe deg nevneverdig, og i verste fall kan det bare gjre vondt verre! 

S derfor vil i hvert fall ikke jeg pushe deg p dette, men nsker heller fokusere p de tingene jeg vet at faktisk vil kunne hjelpe deg i ml s
om for eksempel mer proteinrik kost, mindre sukker og [usunt] fett i maten. Og at du selvsagt ogs styrer unna verstingen alkohol (s godt det lar seg gjre)... Og det er disse tingene jeg vil fortsette skrive om her p bloggen (som feks i neste innlegg som kommer litt senere i dag), og ikke en fordummende og forenklet lsning som bare konsentrere oss om vekt... 

God helg til dere alle! 
Cornelis 


Sprsml og/eller foresprsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #trene #fredag #helg #weekend #iform #hverdag #foto #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

8 kommentarer

I tillegg til det Cornelis tar opp, s er lite svn og stress hormon-ddare. Det blir mindre av kroppens naturlige oppbyggende hormoner, samtidig blir det mer av hemmende hormoner. En cocktail du absolutt vil unng. Uregelmessig svn og stress vil ubnnhrlig hemme utbytte du fr av treningen du legger ned.

Ikke lett ha en naturlig nattesvn nr man arbeider skift, eller har annen, unaturlig arbeidstid. Det er hundretusener flere enn meg som har en slik jobbsituasjon, s sprsmlet til Cornelis er hvordan vi kan f det beste ut av treningen samtidig som vi m ha jobben vr?

Akkurat n spiser jeg frokost fordi jeg skal p jobb. Stod opp kl 03.15. En annen natt kan jeg komme hjem fra jobb p samme tid.Eller kl 01, klokka 05, klokka 09. Jeg trener jevnlig og ganske tungt, men ikke sjelden til tider hvor det nesten bare er "folk som meg" p gymet.Har hendt jeg har trent klokka tre om natta.

Lett si at dgnrytmen skal vre optimal, med ordentlig nattesvn, men hvilke rd har Cornelis da til oss som av naturlige grunner IKKE kan ha en slik rytme i livet?

Hei Kyrre, og takk for at du leser og flger bloggen! Til ditt sprsml:

Skjnner at det helt klart kan vre utfordrende med en god nattesvn om en har en veldig varierende hverdag/arbeidstid, men nettopp det prve fokusere p f nok svn/hvile (nr det lar seg gjre) er alts hva som kan vre til hjelp for de fleste. Ellers kan ogs enkelte matvarer/tilskudd ogs vre til hjelp; som feks magnesium, som i studier har vist seg vre med p oppn mer dyp nattesvn. Og det generelt prve spise, som ogs nevnt i dette innlegget, er alts hva som jevnt over kan vre med p hjelpe.

Uansett, st p og lykke til fra meg!

Cornelis

Mitt gym? Hva skjedde med min gym?

Hva mener du @Steffen Grhn ?

Helt enig angende fokuseringen p vekt - man kan vre 100kg med 9% kroppsfett og 80kg med 25%.

Dog det er et greit verkty bruke nr man starter. Noen vil ned i vekt og andre vil opp og det er en fin mte se progresjon p. Jeg feks er 83-84 kg nr jeg trener og spiser normalt og 75-77kg p diett.

Takk!!!! Helt enig det med vekten, hvor mye jeg veier er ikke viktig for meg jeg vil heller se resultat og n forstr jeg hvorfor magen har blitt s stor(stress). Haha, sliter litt med den:))

Tusen takk for dette innlegget!

Jeg har tidligere slitt med alvorlig spiseforstyrrelse, men blitt bedre. I en usedvanlig stressende tid begynte jeg legge p meg. Frst noen kilo over et rs tid, fr jeg s gikk raskt opp i et tilbakefall med overspining.

Den mest ekstreme delen av tilbakefallet kom etter jeg begynte bli opphengt i vektkningen. Nok en gang i livet gikk jeg p vekta igjen og igjen.

I etterpklokskap ser jeg at det ekstreme fokuset p vekta var med gjre tilbakefallet desto verre. Ikke minst ser jeg (ved titte p bilder fra den tiden), at jeg overdramatiserte den vektkningen. Jeg ser n bilder av ei jente som hadde lagt p seg ti kilo over et r, men at hun s fremdeles sunn og frisk ut. Det eneste jeg klarte fokusere p var det helvetes tallet og at det bare krabbet mer og mer opp.

Og ja, stress var hele tiden med. Ikke bare vektstress, men ogs hyt stress ellers i livet og mistrivsel p jobb.

N jobber jeg med finne tilbake matglede og komme tilbake i form. Den strste utfordringen er en gang for alle slutte veie meg, men vekta ligger klar for hives i gangen. :-)

Skriv en ny kommentar

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger