hits

I FORM P 10 MINUTTER!

Iform med Cornelis Elander

Det er srlig et sprsml som veldig ofte kommer opp her p bloggen, og det er hvor mye man egentlig er ndt til trene for oppleve resultater. Og i dag skal jeg prve forklare litt nrmere om dette, og trolig gi deg noen overraskelser... 

Les mer p: Corneliselander.com

Hva om jeg fortalte deg at du trolig trener alt for mye i dag, og at du faktisk kunne oppn bedre resultater av trene mindre. Ville du likt det? Som jeg beskrev i innlegget "Ikke all mat er Ja-mat" s trenger vi nordmenn bevege oss mer. Med dette mener jeg imidlertid ikke at du br trene timeslange kter hver dag, men at vi rett og slett trenger mosjonere eller trene oftere enn det de fleste av oss gjr i dag. Som jeg alltid liker poengtere er nemlig hyppighet og kontinuitet de viktigste nkkelordene, og du trenger faktisk ikke trene s veldig lenge av gangen om du bare trener hardt og ofte nok! Ja, faktisk blir de fleste gjerne veldig positivt overrasket nr de hrer hvor lite man egentlig trenger trene. Og som med alt er kvaliteten p ktene dine vikigere enn kvantiteten, og her skal jeg derfor ta en liten gjennomgang:

Sterk kropp
For en sunnere og sterkere kropp trenger du nemlig bygge muskelmasse, og for oppn dette trenger du ikke ndvendigvis trene 
s vanvittig mye. For optimal muskelvekst er det nemlig viktigere hvor ofte du trigger og trener musklene, og ikke ndvendigvis hvor lenge du trener av gangen. En treningskt kan i mange tilfeller ta s lite som 10-15minutter utfre, og likefullt gi deg knall effekt og resultater! Fokuset br imidlertid heller ligge i at du gjr dette ofte nok, at du har hy nok intensitet, og ikke minst flger et treningsprogram satt opp for deg og dine ml.

Les ogs: Hjemmetrening - slik holder du formen hjemme

For de av oss som liker trene kan nemlig det bli for ivrig og gira p trene ofte bare vre med p holde oss tilbake, eller at man rett og slett sliter ut kroppen mer enn den strengt tatt har godt av. For best effekt kan det holde treningsmengden nede i 30-45minutter gjerne vre mest optimalt, mens intensiteten p ktene er det som vil ha mest si for hva du vil sitte igjen med av effekt. For de som har fulgt meg en stund vet at jeg pleier si at om du trenger  trene over 45minutter for merke effekt - ja, da har du trolig ikke trent de frste 45 hardt nok...

Ellers br du ogs bruke og bevege kroppen hverdagen igjennom, og helsemyndighetenes anbefalinger om 30minutter fysisk aktivitet behver ikke bare bety rene treningskter, men kan ogs vre noe s enkelt som en gtur p kveldstid etter jobb og middag. Mine personlige anbefalinger er dog at du br trene minst tre gode styrkekter i uka

Toppidrettsutver?
En annen ting jeg i dag ogs nsker ta opp er et utsagn som gjerne kommer opp med at "men en toppidrettsutvere kan jo fint trene mer og lengre kter!?". Vel, de atletene eller idrettsstjernene du eventuelt mtte flge har da ogs dette som sin fulltidsobb, og derfor blir dette noe helt annet en om du prver flge deres treningsoppsett ved siden av en ellers hektisk hverdag med for eksempel skole og jobb...

Les ogs: 12 ring ber om treningshjelp


Grunnen til at jeg her trekker fram punktene er nemlig at jeg ikke har tall p alle de gangene jeg har ftt klienter og personer jeg har hjulpet i BEDRE FORM av kutte NED p lange program og oppsett de tidligere har fulgt. Problemet er gjerne at slike oppsett veldig sjelden tar hyde for at du gjr noe annet enn trene, og er som oftest ogs svrt vanskelig for folk flest flge over tid. Da ender det som regel med at man gir opp og slutter, og nr jeg n ogs har listet hvorfor du heller ikke vil f bedre resultater av trene s sinnsykt mye hper jeg dette kan vre med p motivere deg til legge inn den innsatsen du vil trenge for oppn dine nsker og ml!

- Cornelis


Sprsml og/eller foresprsler? Send meg gjerne en direkte email!

Flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTrenerenp Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM


#Nettavisen #trening #kosthold #hverdag #sndag #iform #hverdag #foto #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger