– DU BØR DRITE I VEKTEN DIN! 


– DU BØR DRITE I VEKTEN DIN! 

Les mer på: Corneliselander.com

På mitt gym er det én ting vi særlig ikke liker å fokusere på, og det er vekt. Dette kommer av min filosofi om at så lenge du er fornøyd med hvordan du ser ut og føler deg så er det egentlig ganske så uviktig hva badevekten til enhver tid måtte vise. Likevel er dette noe de fleste liker å fokusere på, og alt for mange måler [dessverre] mye av egen framgang og progresjon bare utifra hvor mange kilo opp eller ned man til enhver tid måtte besitte. På bakgrunn av dette har jeg på mitt gym derfor innført én regel, om at jeg kun ruller ut vekten for klienter som på død og liv bare er “nødt til” å sjekke, mens den ellers bare står og støver bort i et skap… 

Så hvorfor er jeg så imot dette? Vel, for det første er ikke dette noe som i seg selv sier så veldig mye om din generelle kroppsform eller helse. Jo da, har du veldig mye ekstra fett rundt magen så er du selvsagt ikke i toppform. Men du kan fortsatt være både “litt stor” eller havne høyt opp på BMI skalaen, og likevel være i svært god form! Og samtidig kan dette evige jaget etter å oppnå en viss vekt eller kroppsstørrelse nettopp i seg selv være skadelig og gjøre at du faktisk kommer i dårligere form. Dette fordi du påfører kroppen din noe av det verst du kan gjøre for helsa og kroppen din; nemlig stress

Les også: Kom i form med Cornelis Elander! 

Stress mindre, sov mer, og du vil spise bedre 
De aller fleste vet at skal en gå ned i vekt så må en også spise bedre (eventuelt mindre), og trene/mosjonere mer. Samtidig er det flere faktorer som vil kunne påvirke [negativt] hvor mye du vil ende opp med å trene, eller hvor bra du vil spise. Og to av de viktigste faktorene er nettopp stress og hvile. Å stresse kan nemlig føre til økt lagringen av fett, og da særlig rundt midje og mage, og ifølge en studie utført av University of California, Berkeley, kunne søvnmangel føre til viktige endringer i hjerneaktiviteten som igjen påvirker apetitten. Forskerne fant nemlig at kun én natt med manko på søvn økte test deltagernes ønske for usunn mat og drikke, kontra om de var uthvilte og hadde sovet godt. Som vi vet vil du også kunne sove bedre om du også spiser bedre – så her er vi inne på en evigvarende positiv spiral, og noe som bør kunne fungere for de fleste: Spis bedre, og du vil sove bedre som igjen vil gjøre at du ytterlige spiser bedre, og sover mer… 

Les også: Grunnen til at du ikke får stram mage

Men tilbake til åpningen, og hvorfor jeg ikke vil ha fokus på vekt på mitt senter: Du må altså gjerne ha fokus på hva vekten din er for egendel. Og jeg skal ikke stå i veien for de som vil ha fokus på dette – hence hvorfor jeg ruller den ut for de som skulle “trenge” det.. Samtidig ser vi altså fra både studier og rapporter at dette ikke vil være med på å hjelpe deg nevneverdig, og i verste fall kan det gjøre bare vondt verre! Så derfor vil i hvert fall ikke jeg pushe deg på dette, men ønsker heller å fokusere på de tingene jeg vet at faktisk vil kunne hjelpe deg i mål, som for eksempel mer proteinrik kost, mindre sukker og [usunt] fett i maten. Og at selvsagt også styrer unna verstingen alkohol, så godt det lar seg gjøre… Og det er disse tingene jeg vil fortsette å skrive om her på bloggen (som feks i neste innlegg som kommer litt senere i dag), og ikke en fordummende og forenklet løsning som å bare konsentrere oss om vekt… 

God fredag til dere alle! 
Cornelis 

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #trene #fredag #helg #weekend #iform #hverdag #foto #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg