hits

S mye (eller lite) br du faktisk trene!


De fleste av oss har som ml og nske om trene og mosjonere mer, og det hvile eller slappe av nok er for de frreste et problem. Likevel er dette viktig tenke p for de som faktisk trener mye, og i dagens innlegg vil jeg ta for meg hvor ofte og hvor viktig dette vil vre for oppn dine ml. 

Les mer p: Corneliselander.com

Trening og restitusjon
Nr det kommer til trening er det viktig tenke p at det utfre tunge lft og kter er det samme som bryte kroppen ned, for s [forhpentligvis] bygge muskulaturen strre og sterkere opp igjen. Og dette gjr du ved blant annet flge en del av rdene fra i gr om  spise og drikke riktig, men ogs ved ha ofte nok hvile. Er vi nemlig ikke flinke til lytte nok til kroppen, og gi den nok tid til hente seg inn, vil formkurven kunne nedover og vi faktisk bli svakere selv om vi trener mer! 

Les ogs: Den beste treningen utfre hjemme!

S hvor mye br du trene vs hvile? 
N er det blitt forsket og studert mye p dette, og svaret har dessverre vist seg ikke vre s lett gi... Det er nemlig veldig mye som spiller inn p hvor ofte og lenge du br trene (jobbmengde, aktivitetsniv hverdagen igjennom, innta av mat, osv), og i tillegg er det ogs veldig individuelt og noe som avhenger litt fra person til person. En atlet, som har det trene som sin jobb/hverdag, kan selvsagt ogs lettere trene mer enn deg som m utfre en vanlig jobb i tillegg - og dermed kanskje er "helt utslitt" nr du endelig kommer deg p treningssenteret. 

Les ogs: Slik blir du sterk og slank uten mtte g p treningssenter!

Er mlet kun legge p seg s mye muskelmasse som mulig behver du i prinsippet ikke trene s veldig ofte og mye i uka for f det til. Er mlet imidlertid lpe et maraton, eller du nsker kutte ned p bde vekt og fett kan du fint og gjerne ke treningsmengden. I tillegg er jeg personlig mer fan av hyppighet framfor treningslengde, og flger du mine rd om "trene hardt, kort, hyppig, og riktig" (helst godt under n time av gangen) kan du fint trene bde fem, seks, og hele syv dager i uken! Intensitetsnivet og mengden du trener med om gangen vil alts ha mye si, og ikke minst hva du faktisk nsker oppn! 

Les ogs: Opp i muskelmasse, eller ned i fettprosent?

LYTT TIL KROPPEN DIN! 
Som du ser av teksten over er behovet for trening og hvile noe som alts varierer veldig fra person til person, og jeg vil derfor vre veldig forsiktig med si hvor mye DU kan eller br trene eller hvile i uka. Till syvende og sist er det du som m lytte til din egen kropp, og merker du for eksempel at du begynner legge p deg kan du nok fint ke treningsmengden litt. Fler du deg derimot utmattet og sliten, og du i tillegg merker en nedgang i enten styrke og/eller utholdenhet kan dette vre signaler p at du br ta det litt mer med ro. 

Har du ellers andre sprsml eller for eksempel trenger hjelp med et treningsprogram? Ta gjerne direkte kontakt med meg p email!

Cornelis

Flg meg ogs p: Facebook HER - Instagram HER - eller Snapchat @corneliselander 


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #mat #jul #trene #iform #gym #mandag #hverdag #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger