– Ingen forståelse for hvordan tjukke har det!


– Ingen forståelse for hvordan tjukke har det! 

Les mer på: Corneliselander.com

Kjære leser! Som du sikkert ofte leser her på bloggen prøver jeg å oppmuntre mine lesere da til å trene. Dette får enkelte imidlertid noen ganger til å reagere, og jeg hører ofte utsagn som “la nå oss være i fred!”, “ikke alle som vil se ut som deg”, eller “stikker og tar meg en bolle bare for å irritere deg”. Og alt dette er HELT OK! For der noen mener at jeg bedriver overformynderi, eller ser ned på de som ikke trener timer hver dag og spiser sunt og rent, så kunne ikke disse påstandene vært lengre fra virkeligheten! Jeg har nemlig aldri ment at de som ikke er opptatt av å trene eller spise proteinrikt og sunt “lever feil”, og jeg kommer faktisk selv fra en familie der ingen av mine foreldre har trent én dag i sitt liv. Og aller helst nyter de livet med en god bok og noe godt i glasset. Min barndom var så absolutt ikke overfylt av turer ut i skog og mark [faktisk aldri], og er det noe jeg faktisk har lært av dem så er det å kose meg. At jeg imidlertid velger proteinpannekaker og lettbrus er en helt annen sak. Kos er det åkke som! 😉 

Les også: Den beste treningen å utføre hjemme! 

Kunstnernes Hus
Kunstnernes Hus var nemlig fast tilholdssted for meg og mine familie på en typisk lørdag formiddag, og mine foreldres venner er nok den dag i dag litt “irriterte” over den veien jeg har valgt å gå senere i livet.. Så når jeg skriver at jeg på så ingen måte mener at det er noe galt med deg om du ikke liker å trene, så mener jeg faktisk dette av alt mitt hjerte! Og ingen der ute skal uansett fortelle deg hva du skal gjøre eller ei, men på en treningsblogg er det klart at innholdet stort sett nettopp vil handle om trening.. Om du likevel heller vil slappe av, nyte livet fra sofaen, og kose deg med en pose potetgull så be my guest! 

Nå sitter du kanskje der med et lite spørsmålstegn om munnen, og lurer på hvorfor Hollywoodtreneren velger å skrive disse tingene. Vel, svaret er at jeg nær sagt daglig mottar slike kommentarer og angrep, og jeg tenkte derfor det var greit å skrive litt om dette og sette skapet på plass, en gang for alle. For det er mange myter og rare formeninger om meg der ute, og jeg håper av og til å klare å avlive noen av dem. Så for å gjøre det hele litt enklere har jeg under også listet noen av de mest vanlige angrepene – etterfulgt av mine svar og sannheten:

– Du hater oss som er store, og har noen kilo for mye!  
NEI! Mitt eneste ønske er å få hjelpe så mange som mulig med å finne en god balanse i livet, enten dette skulle være å gå opp eller ned i vekt. Mitt mål er alltid bare å få hjelpe deg som leser med å bygge en sterkere og sunn[ere] kropp. 

– Du spiser aldri noe godt, og er en nazi som kun drikker proteinshakes og tar kosttilskudd. 
Nei, jeg liker for eksempel å kose meg med litt mørk sjokolade både titt og ofte, og for de av dere som følger meg på snapchat så vet dere at jeg bare MÅ ha [masse] kaffe hver dag, selv om enkelte kanskje skulle mene at dette ikke er det beste.

Les også: Opp i muskelmasse, eller ned i fettprosent?

– Du liker ikke oss som ikke trener! 
Igjen les over, og hvordan dette er så langt unna sannheten som du kan komme. At jeg prøver å motivere eller hjelpe andre til å trene litt mer betyr IKKE det samme som at jeg mener det er noe galt med deg som eventuelt ikke skulle være interessert. 

– En sånn bakover sleik, ufyselig type som deg har jo ingen forståelse for hvordan tjukke har det! 
Nå kan jeg ikke gjøre noe med hvordan jeg ser ut (vel, bortsett fra hårfrisyren [men den er det madammen som bestemmer, og noe jeg ikke kan gjøre noe med… 😉 ]). Samtidig har jeg i utallige saker, både her på bloggen og i andre sosiale medier, prøvd å vise at jeg særlig prøver å hjelpe de som føler at de sliter med litt for mye vekt. Jeg har også vært veldig ærlig på dette med at jeg, som selv aldri har vært overvektig, selvsagt ikke kan sette meg helt inn i hvordan det føles for en som er litt “stor” å gå for eksempel på et treningssenter. Jeg vet at mange av de som sliter med fedme har fortalt meg historier om hvordan de føler seg uglesett og ukomfortable med å stå på tredemølla. Og dette er et problem jeg mener vi i media må ta MYE mer på alvor, for det er veldig lett å bare si “gå og tren, spis sunnere, og vips er du i form”, men vi må også ha forståelse for at det for mange også kan være utfordrende og tøft. Og her har jeg prøvd å sette i gang flere debatter rundt temaet, og jeg har også mange ganger uttalt at det ikke er noen som imponerer meg mer enn som sliter med sykelig overvekt og fedme, men som likevel smetter på seg joggeskoene og gir jernet!

Men uansett om jeg klarer å overbevise deg eller ei, er det vel bare en siste ting jeg kan si på en fredag:

Ha en super uke [enten med eller uten trening]!

Cornelis

Følg meg @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #fit #fredag #kosthold #høst #helg #kosthold #Norge #blogg #hverdag #foto #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

11 kommentarer
    1. Hei! Kan du legge ut bilder av hvordan du så ut før du begynte med styrketreninga? Alltid kjekt å se før og etter – bilder !

    2. hvorfor kommer dritt meningene dine i avisa. du burde ta ansvar å selv sensurere dette vrælet bort fra en landsdekkende avis.

    3. Spørsmål: Jeg hater å trene, men er så heldig å ha en atletisk kropp, så gåing holder fint for meg. Jeg er også fornøyd med vekten, men det er en ting jeg kunne tenkt meg å få gjort; og det er å få trent armene noe. Jeg har en lei tendens til å gi meg etter et par ganger, men det vil jeg ikke denne gangen! Noen tips til øvelser? Og gjerne om hvordan kan jeg forhindre å bli lei?
      På forhånd takk 🙂
      PS:De fleste av folka du henvender deg til her kommer nok ikke til å ta inn budskapet ditt. Mistenker at det er menn og kviner som har bestemt seg for å hate deg, og i disse dager er det fint annet å gjøre enn å ignorere de…

    4. Hei! 🙂 Lurte på om du kunne skrive litt om hva du synest om fitness. Driver selv med det, og føler mange personlige trenere er veldig skeptisk til det. Personlig føler jeg at jeg spiser både mye og sunn mat nesten gjennom hele året, og atdet kanskje er bare siste ukene før konk det er “usunt”. Føler også fitness-utøvere får mye “pes” når vi f.eks. velger å ikke drikke alkohol og hive i oss godis i sosiale sammenhenger, og så er det likevel vi som får stempelet på oss med å være usunne.

    5. Siden C mener jeg er et dårlig menneske som ikke er slank og/eller veltrent som han, hvorfor er det galt av meg å hate han?

    6. Haha, så du får kjørt deg, du også. Nettrollene yngler. 🙂
      Jeg veier for mye, vil heller ikke se ut som deg ( feil kjønn), men jeg spiser igrunnen ganske sunt og trasker turer i skauen, og det får holde. Potetgull spiser jeg ikke.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg