– Lei av å høre om “kroppspress”


Overvektig, sliter du med litt fett på magen, eller er du lei av å ikke passe inn i klærne? Vel, media har mye av skylden for at du blir feitere! 

Les mer på: Corneliselander.com

Stadig flere og flere nordmenn sliter med overvekt og fedme, og mens folk flest gjerne ønsker å ta i et tak og gjøre noe med det oppfordrer gjerne ekspertene deg til å la være. Så fort det er snakk om å gjøre enkle, smarte livsstilsendringer kan du banne på at de roper ut om såkalte “kroppspress”, og det å trene eller spise mager og sunn kost er visst [ifølge enkelte] med på å rette et “feil fokus”. Dette er jeg personlig rett og slett dritlei av å høre, og istedenfor å si de såkalte “riktige tingene” vil jeg i tiden framover virkelig ta i et tak og prøve å hjelpe så mange som mulig! Og det uansett om det vil gjøre meg mindre populær, eller hatet av enkelte…

Det å ha fokus på å spise sunt og å trene regelmessig er nemlig ikke noe jeg mener bare bør tilhøre “eliten” – noe vi på mange måter nå ser. Det har nemlig oppstått et slags klasseskille i vårt land, der de med mye penger kan unne seg den sunneste, beste maten og treningen, mens de på den andre siden av inntektskalen sliter med dårligere form og helse. Nylig skrev også Nettavisen om en dansk bedrift som nå nettopp tvinger sine ansatte til å trene, og selv om jeg ikke er for det er jeg samtidig også veldig redd for utviklingen vi i dag ser. Og når folk flest oppdager hvor lite som egentlig skal til, er det trist å se at så mange blir ført bak lyset og lurt av media til å fortsette å være feit og i dårlig form. 

Nordmenn vil! 
For samtidig som mange av ekspertene [feilaktig] påstår at nordmenn ikke ønsker seg mer snakk om kosthold og trening, og at de gjerne bare applauderer deg for å “gi faen”, ser man at nordmenn selv vil! Se bare igjen på saken om den danske bedriften, og vi oppdager at blant nesten 15.000 nordmenn så stemmer hele 82% for å få trening i arbeidstiden… 

Det samme ser jeg også hver gang jeg legger ut en sak om kosthold og ernæring, og hvordan de fleste av oss skulle ønske den sunne maten både var billigere og ikke minst mer tilgjengelig! Hva velger imidlertid avisene og mediene å fokusere på? Jo de roper høyt og mye om “kroppspress”, og fokuserer kun på de få som har tatt det litt for langt -samtidig som de legger ut tester og anbefalinger av den beste burgeren eller alkoholen du kan og bør drikke…  

For samtidig som vi bruker stadig mer og mer av statsbudsjettet til å reparere dårlig helse og form, anbefaler mediehusene deg til å slappe av og ligge på sofaen med hånda dypt gravd nedi en skål med chips… Ikke vet jeg hvorfor det er slik, men det er i mine øyne helt tydelig at de IKKE vil deg det beste… 

LA MEG HØRE HVA DU MENER VI KAN GJØRE FOR Å MOTIVERE OG HJELPE FLERE NORDMENN! 

– Cornelis

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #fit #trene #media #høst #kosthold #iform #Norge #blogg #hverdag #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

19 kommentarer
    1. Først og fremst må en ville trene selv og sette seg realistiske mål .
      Som du skriver her er det ikke alle forundt å ha en treningsavtale på ett senter til 500 kroner hver mnd.
      Eller koste på seg easy life kurs til flere tusen kroner.
      Sunn mat koster penger og mange velger bort det sunne .
      For å motivere og hjelpe i gang vet jeg sannelig ikke hva som må til .
      Selv har jeg timer og instruerer i spinning ved ett senter og ser at mange går lei ,de henger seg opp i en ting og glemmer å trene variert .
      Det som passer for en passer kanskje ikke for andre .
      Hva med å tilføre aktivitet ute i det fri ,bruke skog og mark.
      P.t Timer er og dyrt ,kanskje gratis trening 2 mnd vil friste og da med 10 gratis p.t timer .
      Ha en flott kveld videre

    2. Til tross for at jeg elsker treningssenteret mitt, har jeg hatt noen av de beste treningsopplevelsene ute i det fri. Det er gratis og slett ikke til å kimse av. Løpe eller gå, sommer som vinter. Det er enkelt. Gå til jobb, gå i trapper, gå til butikken, bære posene hjem. Lavterskel trening som alle kan fikse. Styrke på stuegulvet med favorittserien på. Det er enkelt, gøy og noe alle kan klare. Mitt poeng: Å bevege seg mer gir stor gevinst. Sunn kost i hverdagen og gode gamle lørdagskosen, kun på lørdager og vips, du får bedre helse!! Lover!!:)

    3. Man trenger ikke trene på treningsstudio i det hele tatt.. kjøp 5 forskjellige treningsstrikker..det er en engangssum..mulig man må skifte de ut etter noen år men man kan gjøre masse øvelser på de hjemme i stuen.. i tillegg til det.. gå turer..kjappe turer .. og da holder det med 45 min minst 3 ggr i uken. Etterhvert som formen blir bedre..jeg lover..da orker man flere turer 😃 Forandre maten.. trenger ikke være dyrt det heller.. speltlomper..laks..skinke..fullkornpasta .. u name ut.. og ta en dag i uken som du koser deg med det du vil.. Da er du på god vei. Men man må ha viljen til og forandre livsstilen sin selvfølgelig 💖

    4. Hvorfor ikke si rett ut at du hater oss overvektige og at ditt mål er et forbud mot at vi får vise oss offentlig? Du er tvers gjennom ufordraglig, en gjennomført drittsekk.

    5. Kjell: Mannen lever av å promotere trening, klosthold og en aktiv livvsstil. Det burde ikke være så vanskelig å skjønne, og greier du å bli provosert av det så er det vel bare å holde deg unna bloggen hans. Å være overvektig er et helseproblem både for individet og samfunnet som helhet, og at man da med fordel burde prioritere et sunnere kosthold og mer fysisk aktivitet er jo ikke akkurat rakettforskning.

    6. Frukt og grønt burde bli billigere. Heller legge på prisen på snacks, brus og ferdigvarer. Arbeidsgivere burde legge mer tilrette for trening i arbeidstiden – evt sponse medlemsskap på treningssentre. Det burde også være mye billigere å delta på løp og fritidsaktiviteter for barn. Mer gym på skolen! Vi som blogger får bare fortsette å motivere andre til en sunn, aktiv livsstil. Ha en flott dag og god uke når den tid kommer 🙂

    7. Fyren er i klyse, som ser ned på alle han mener ikke har like flott kropp og dermed er like vellykket som han selv. I en krisesituasjon, så er han av prototypen som ville vært den første som stakk av. En tvers gjennom selvgod drittsekk. Hater han av hele mitt hjerte.

    8. Jeg tror det beste man kan gjøre for å motivere, er å minske fokuset på antall kilo. Sunn livsstil handler om mer enn bare (over)vekt. Det er også viktig å vise at man kan oppnå mye med forholdsvis små endringer. Jeg tror at mange tror at det er veldig krevende og vanskelig å spise sunt og være fysisk aktiv, men det er jo ikke tilfelle. Man trenger ikke trene 2 timer på treningssenter hver dag og følge en spesiell diett for å få en sunnere livsstil. Variert og sunn mat i moderate mengder og en tur i marka et par-tre ganger i uka er tilstrekkelig for de fleste 🙂

    9. Kjell: Om du tar en kikk på hans #cornelisutfordring på insta, vil du se han heier og motiverer frem uttallige personer for å motivere til en aktiv livsstil. Jeg er en av de som faktisk har vært noe overvektig, og han har alltid gitt en tommel opp eller en bra kommentar for å motivere! Tror du tar grundig feil av at han er selvgod, og ser ned på andre som ikke ser ut som han. De aller fleste starter et sted! Å hate en person som fremmer aktiv livsstil, forstår jeg ikke så mye av for å være ærlig. Ikke rart det blir krig i verden….

    10. Det er ikke fordi han vil noen vel. Det er fordi han vemmes over å se sånne som meg, og han ønsker at vi skal ha et forbud mot å vise oss offentlig. jeg hater han ikke fordi han fremmer en aktiv livsstil, jeg hater mannen fordi han er ei selvgod arrogant klyse

    11. Hei Kjell,
      Jeg ser her at du mistolker min mening og budskap, og er det noen jeg ALLTID heier på, og bare ønsker vel, så er det nettopp de som måtte slite med ekstrem overvekt og fedme. Kan godt være dette enkelte ganger skyldes litt feil bruk av ord eller uttrykk fra min side (det skal jeg ta selvkritikk for), men tro meg når jeg skriver dette at jeg så absolutt IKKE mener de ordene du legger i min munn. Jeg er kun for å prøve å hjelpe så mange nordmenn/mennesker jeg makter å hjelpe, og er på ingen måte verken etter å ta eller kritisere noen som måtte slite med dette. Jeg beskriver jo nettopp i denne teksten hvordan jeg mener mange ønsker å ta i et tak, men på en måte blir oppfordret av bla media til å la være – på samme måte som jeg tidligere også har gått etter restaurantbransjen for å ikke ville nordmenn flest vel. Igjen, jeg er kun ute etter å motivere og prøve å hjelpe flere, og de tingene/påstandene du skriver om meg stemmer altså ikke.
      Men uansett om du liker eller hater meg, får jeg vel bare håpe at du kommer tilbake på bloggen og kanskje over tid ser at jeg ikke står for eller mener de tingene du skriver om meg.
      Mvh
      Cornelis

    12. Visst mener du det, men det er ikke overraskende at en usling som deg ikke vil være ærlig om det. De eneste du mener er å anse som mennesker, er de du syns har en slank og fin nok kropp.
      Et ordtak sier : dritt renner i nedoverbakke, og før eller senere blir enhver drittsekk innhentet. Ikke i tvil om at den kommer stadig nærmere en gjennomført drittsekk som deg.
      Og nei, du er ikke noe mer verdifull eller unik enn nok andre, samme hvor mye du insisterer på det.

    13. Hvem er det som anbefaler overvektige å slappe av på sofaen med hånda dypt gravd nedi en skål med chips ??

    14. Det er ingen som anbefaler det. Det er bare arrogante Elander som er hysterisk, og som mener han har rett til å både bestemme hva folk skal spise, når og hvor mye de skal trene etc.

    15. @Kjell når en ser utviklingen i Norge, med blant annet økning av fedme, overvekt, og ikke minst andelen som nå DØR pga feil kosthold og næring, er det så absolutt god grunn til å være “hysterisk”…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg