- For mye trening kan ødelegge musklene dine

16.07.2017 - 17:22 4 kommentarer


- Du kan komme i dårligere form av å trene for mye! Ja, det er faktisk mulig, og i dag skal jeg beskrive hvor mye jeg mener er nok og best å trene. 

Les mer på: Corneliselander.com

For mye trening kan ødelegge formen og fremgangen! 
Hva om jeg fortalte deg at du trolig trener for mye i dag, og at du faktisk kunne oppnå bedre resultater av å trene mindre. Ville du likt det? Problemet er nemlig at mange av oss går fra det ene ytterpunktet til det andre, og enten ikke trener i det hele tatt eller overtrener og risikerer å bli utbrent.


Les også: Her er hvordan jeg selv trener

Husk at det å trene egentlig betyr det samme som å "ødelegge" muskulaturen og kroppen, for så forhåpentligvis å bygge den sterkere og større opp igjen. Som jeg alltid liker å poengtere er nemlig hyppighet og kontinuitet det viktigste å tenke på, og du trenger faktisk ikke å trene så veldig lenge av gangen om du bare trener ofte nok og riktig. Ja, faktisk blir de fleste gjerne positivt overrasket når de hører hvor lite man egentlig trenger å trene. Og som med alt er kvaliteten på øktene dine mye viktigere enn kvantiteten Her skal jeg derfor ta en liten gjennomgang:

Sterk kropp
For en sunnere og sterkere kropp trenger du nemlig å bygge muskelmasse, og for å oppnå dette trenger du ikke nødvendigvis å trene
vanvittig lenge og mye av gangen. For optimal muskelvekst er det nemlig viktigere hvor ofte du trigger og trener muskulaturen, og ikke hvor lenge du egentlig holder på hver gang. Ja, faktisk kan en treningsøkt på så lite som 10-15minutter for mange fungere, og fokuset bør heller ligge i at du gjør dette ofte nok, at du har høy nok intensitet, og at du ikke minst følger et treningsprogram satt opp spesifikt for deg og dine mål.

Les også: Hjemmetrening - slik holder du formen hjemme

For de av oss som liker å trene kan nemlig det å bli for ivrig og gira på å trene ofte bare være med på å holde oss tilbake, eller at man rett og slett sliter ut kroppen mer enn den strengt tatt har godt av. For mest optimal effekt bør imidlertid øktene dine ligge på rundt 30-45minutter, mens intensiteten på øktene er det som strengt tatt vil ha mest å si for hva du vil sitte igjen med av effekt. For de som har fulgt meg en stund vet at jeg pleier å si at om du trenger å trene over 45minutter for å merke effekt - ja, da har du trolig ikke trent de første 45 hardt nok...

Les også: Grunnen til at du ikke får stram mage

Ellers bør du også bruke og bevege kroppen hverdagen igjennom, og helsemyndighetenes anbefalinger om 30minutter fysisk aktivitet om dagen er i mine øyne i minste laget, mens jeg i tillegg mener du bør prøve å få på plass minst tre gode styrkeøkter i uka - og for de fleste ikke mer enn fem.

Cornelis tips for en stram og sterk kropp:
- gå og utfør minst 30 minutter fysisk aktivitet om dagen! 
- tren styrke minst 3 ganger i uken! 
- 30-45 minutter av gangen 
- for optimal muskelvekst og en sterk kropp vil de fleste ha best effekt av å ikke trene mer enn 5 ganger i uken  


Toppidrettsutøver?
En annen ting jeg i dag også ønsker å ta opp er et utsagn som gjerne kommer opp når man snakker om dette med treningsmengde og hvor mye som er for lite eller for mye, og det er utsagnet "men en toppidrettsutøvere kan jo fint trene mer og lengre økter!?". Så klart, men disse har da også dette som sin fulltidsjobb, og derfor blir dette ganske umulig for deg å sammenligne deg med. Grunnen til at jeg her trekker fram dette punktet er nemlig at jeg ikke har tall på alle de gangene jeg har fått klienter i BEDRE FORM av å kutte NED på treningsmengden, og heller øke intensiteten og hyppigheten på øktene. Problemet er nemlig at slike oppsett veldig sjelden tar høyde for at DU gjør noe annet enn å trene, og er ikke minst svært vanskelig for folk flest å følge over tid. Så tren heller utifra dine mål, ønsker, og ikke minst behov, og ikke sammenlign deg selv med alle andre! 

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM


#Nettavisen #trening #hverdag #iform #Norge #kosthold #kardio #fit #fitness #sommer #blogg #blogginnlegg #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

4 kommentarer

randi

16.07.2017 kl.22:06

Du skriver først: gå og utfør 30 min fysisk aktivitet om dagen, og avslutter første avsnitt med å si at det holder å trene 5 ganger per uke. Mener du at man bør gå i 30 min hver dag og trene styrke 5 ganger i uken?

Cornelis Elander

16.07.2017 kl.23:53

At man bør være [minst] 30 minutter fysisk aktiv om dagen (sykle, gå, løpe, gå i trapper, kveldstur, et ), styrke 3-5 dager i uka 👍

Mvh

Cornelis

Anton.P

17.07.2017 kl.00:13

Hei. Først, og fremst vil jeg bare si at jeg har lest dine innlegg trutt, og gjevnt de siste to åra og du er duktig og motiverende. Tommel opp! La meg fortelle deg litt om meg selv og mitt liv. Jeg er en "ung" mann to uker fra fullt 30.. fra jeg har vært barn, og til jeg ble ca 23-4 år har jeg vært en aktiv og god fotballspiller, god teknisk og mål farlige. Brydde meg aldrig om styrketrening. Forbinnet det med jucieheads... men da beina mine ikke Holdt ut lenger etter all stemplingene, og taklingene pgr av mangel på bruk av beskyttelse måtte jeg gi opp fotballen. 25-26 år ble jeg sammen med min kone året etter flyttet vi samen, og har to flotte jenter:) flyttet steinkast fra elixia. Jeg jobber innenfor byggebransjen, og har 50/50% stilling av jobbe ute på feltet, og administrasjon. Vi fikk en god avtale gjennom jobben med elexia, og jeg tenkte at dette måtte jeg prøve, og jeg bodde jo så nærme også.. da jeg var aktiv fotballspiller veide jeg ca 80-85 kg, men etter jeg måtte gi meg begynte også inntaket av alkohol, og dårlig mat å fulle tomrommet etter fotballen så jeg la på meg ca 110 kg... Jeg begynte på elexia for 2,5 år siden jeg har klart å gå ned til 90 kg, jeg føler jeg løfter ganske bra. (Begynte med 45-50 kg benk) nå trener jeg med 90-100kg 8 rep x 3, men allikevel så syns jeg ikke at jeg for noe synlig muskler.. jeg trener 5-7 ganger i uken. Max 60 min per gang... jeg spiser noenlunde sunt. Drikker kanskje 2-3 pils i løpet av 1 mnd. På det "verste" 5-6.. hva gjør jeg galt? Jeg vil se litt "større" ut... håper du kan finne litt tid til å hjelpe meg. Mvh A.P

Caroline

18.07.2017 kl.20:40

Hvor mange måltider burde man spise hver dag ? :)

Skriv en ny kommentar

hits