– Du bør ikke stirre på damene!


– Du bør ikke stirre på damene, mens de trener.

Les også mer på: Corneliselander.com

Her er Cornelis´ mening om kjøttmarkedet – som enkelte liker å kalle “treningssentre”

Den siste tiden har det florert flere historier i norsk media om at enkelte norske treningssentere nå har innført kjønnssegregering. Dette er noe jeg også har skrevet om her på bloggen, og noe jeg personlig mener både er urovekkende og skremmende. Argumentet for å skille kvinnene fra mennene er visstnok bunnet i at norske menn stirrer for mye. Og hvis dette medfører riktighet er min mening at det da heller er mennene som burde slutte å stirre, framfor at kvinnene skal måtte gå og gjemme seg…

Les også: 10 beste styrkeøvelser for en stram kropp

For de av oss som har trent en stund så er det at helsestudioene blir brukt som et slags sjekkested ikke noe nytt. Likevel er det ikke alle som verken er interessert i å bli sjekket opp, eller som enda mindre er interessert i å snakke med fremmedem mens en løper eller trener så svetta spruter. Denne stirringen eller “sjekkingen” er visstnok blitt så intens og plagsom [selv om jeg personlig har mine tvil om at dette faktisk er tilfelle] at enkelte av landets sentre altså har gått så langt som å innføre egne “jentesoner” der mennene ikke har adgang.

Les også: Kom iform med Cornelis!

Det er nemlig blitt åpnet opp for regelrett kjønnssegregering ved flere av landets helsestudioer, og ikke bare har man gått til det skritt å tilrettelegge egne avdelinger der jenter/kvinner skal føle seg litt mer velkomne (se bilde under), men enkelte helsestudioer faktisk har dratt det så langet som å ekskludere mennene fra fysisk å bruke deler av sentrene i det hele tatt. Ta for eksempel Fitness Xpress i Oslo, som har fått egne avdelinger der ingen menn [forutenom senterets egne PT´er] har adgang.

Les også: Her er hva som skjer om du slutter å trene!

Ikke bare mener jeg dette er trist og leit å se, men jeg mener det også er et tema jeg ikke trodde hørte hjemme i Norge i 2017. Jeg har nemlig i mange år kjempet veldig hardt for å motivere eller inspirere jenter og kvinner til å gjøre det som er noe av det sunneste og beste de kan gjøre; nemlig å pumpe jern og trene styrke. Dessverre mener enkelte altså at mennene stirrer så mye at det føes utrivelig for deres kvinnelige kunder å trene, og åpner dermed opp for et kraftig og stort steg tilbake i tid, og regelrett kjønnssegregering.

Og hva er egentlig poenget med å straffe de som eventuelt skulle bli utsatt for sjikaner og ubehageligheter, mens man lar de som ikke klarer å oppføre seg få bli? Burde ikke heller disse bli kastet ut?

Følg meg også på Facebook @HollywoodTreneren

At treningssentre ofte fungerer litt som et “kjøttmarked” er ingen nyhet, og jeg tror nok mange faktisk kan møte sin neste partner der. Likevel er det viktig, og selvsagt av ren dannelse av oss menn at man ikke gjør det ubehagelig for kvinnene ved at man står og stirrer. Gå heller ikke opp og sjekk opp damene, mens de sitter og trener på et apparat eller spurter for harde livet på tredemølla. Og vent heller og se om hun eventuelt skulle velge å gi deg oppmerksomhet. For hvis kjemien er der, og hun skulle være interessert, så finner dere sikker også tonen etter hvert. Men til mine felles treningskamerater/menn: vær en gentleman, og stå ikke og stirr på damene mens de trener!

Så hva mener DU?

– Cornelis

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #trene #iform #gym #morgen #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

13 kommentarer
    1. Ehhhhhh jo, det er bare å se på de damene det er noen vits å se på på gymmen.
      Mulig du heller liker å se på gutta Erlander, men det er jo din sak.

    2. Om du ikke kikker på en dame som har kledd seg slik at alle detaljer avsløres, da er du tvilsom. Du kler deg ikke med alt tettsittende, som viser alle detaljer og tro at du skal velge ut hvem som skal se på deg. Latterlig.

    3. Ikke dra thigtsen så langt inn i rumpa at man kan se hva du spiste forrige uke. ikke bruk hotpants og sports bh. Hvis jeg trener i bokser og bar overkropp tror jeg folk vil stirre på meg også….

    4. Tror ikke kvinner inser hvor gjennomsiktig disse thigtsene er. Hvordan skal jeg klare å ikke se når man ser blondene på undertøyet?

    5. Syns du også likestilling og individuell frihet er noe dritt? Og hva med menneskelig instinkt, skal det også forbys? Det er jo helt latterlig dårlig skrevet, men du får sikkert greit med klikk på bloggen allikevel 🙂

    6. Jeg skjønner godt at jenter vil slippe å bli beglodd når de trener. Stirring under trening ødelegger fokuset, selvtilliten, og kroppspresset øker. Har opplevd dette ubehaget selv. De fleste oppfører seg normalt med god folkeskikk, men innimellom dukker det opp en og annen stirrer. Disse stirrerne mener jo selv at naturen er slik, og dermed bør de få lov å stirre. Ok, så lenge noen har et kronisk stirrebehov så er det flott at de utsatte få muligheten til å trene skjermet! Det vil alltid være noen som vil klage over dette også men tenk litt, skal man på treningssenteret for å trene eller for å stirre? Hva med å kjøpe seg en billett til et freak-show? Takk og pris for oppegående mennesker som Elander.

    7. Jeg er helt enig med, Cornelis. Har ingenting med at jeg ikke liker damer, eller som mange antyder, er homofil. Jeg respekterer damene såpass, at jeg lar de trene i fred og ro. Jeg er der for å trene, ikke for å sikle og stirre på damene. Klart de kler seg utfordrende, men ha litt folkeskikk, kaller jeg det. Jeg går ofte i hettegenser / hettejakke når jeg trener. For da blokkerer jeg ut det meste, men så klart jeg titter jeg også. Som alle andre, jeg ikke når de trener, det er respektløst, syns jeg. Så jeg er helt enig, Cornelis.

    8. Dette er ikke veien å gå. I en periode trente jeg på et halv-segregert treningstudio i et øst-europeisk land. I kvinnesonen var det vinduer ut mot gangen, der gutta gikk forbi til sitt studio. Aldri opplevd mer stirring. Det virker som om det var enda mer spennende med damene da, og det var ingen som var spes utfordrende kledd.
      Dessuten var det ikke noen tunge vekter i dame-sonen. Det passet ser visst for damer å drive med kardio og løfte lette vekter. Håpløst.
      Det er menneskelig innsikt å få med seg kropper/ andre mennesker. I motsetning til hva noen ovenfor hevder, så kan faktisk de fleste av oss kontrollere stirring. Ellers har de noe annet å trene på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg