– Fikk beskjed om at hun var for feit…


Lot du deg provosere nå? Flott, la meg da forklare fortsette:

Les mer på: Corneliselander.com

Jeg skriver nemlig ofte her på bloggen om det såkalte “kroppspresset” så mange snakker om i norsk media, og hvordan vi faktisk trenger mer fokus på et sunnere koshold og mer trening. I tillegg er jeg veldig kritisk til at så mange roper “ulv, ulv” i Norge – nettopp fordi det faktisk finnes ORDENTLIG kroppspress saker der ute vi bør ta tak i!

Som du kunne lese om her på Nettavisen tidligere i dag påstår nemlig den danske toppmodellen, Ulrikke Høyer, at hun fikk sparken få dager før et moteshow for motegiganten Louis Vuitton. Og hvis dette medfører korrekthet er det så absolutt kritikkverdig og alvorlig! Ikke bare fordi hun [som du kan se av bildene over] selvsagt er ekstremt tynn, men også fordi dette sender signaler til andre unge jenter der ute om hva som er “riktig” og “gal” kroppsform og størrelse. I tillegg skal hun ha blitt oppfordret til å la være å spise, og kun drikke vann de siste 24 timene før showet – noe som i verste fall kan være livsfarlig!

Poenget mitt her er nemlig at ja, det finnes ordentlig kroppspress og ting vi trenger å ta tak i. Unge jenter [og gutter] utsettes for en farlig vrangforestilling og idealer om “perfekte kropper” som ikke er bra, og det ER ting vi ting vi faktisk trenger å gjøre noe med. Men å rette kritikk mot sunne kostholds- og treningsråd, og å prøve å demotivere unge fra å trene er imidlertid IKKE veien å gå!

Nå skal det til slutt understrekes at alle påstandene og uttalelsene i denne saken kun kommer fra modellen selv, og at vi dermed ikke kan vite 100% om alt stemmer. At motehuset imidlertid velger å ikke kommentere saken eller ta til motmæle i media, vitner imidlertid om at anklagene trolig er begrunnet…

HVA TROR DU?

Cornelis

Eller følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #mai #drikke #mat #trene #iform #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

14 kommentarer
    1. Om hun er for “feit” vil jeg oppfordre folk til å tenke seg om før de kjøper noe i fra Louis Vuitton heretter, helt uhørt hvilket signal sender ikke dette ut til alle med mer kg på kroppen? Feit liksom…Enormt tynn er min omtale av hun ..:O

    2. Hva tror jeg? Jeg tror at motehusene på forhånd har valgt ut klær som modellene skal gå i, og det derfor er viktig at modellene passer i akkurat den valgte størrelsen. Si fks at størrelsen er 32, alias det berømte “size zero”. Om modellen da er en størrelse 36 vil hun altså være for stor for klærne hun er tiltenkt, og få beskjed om at hun er nettopp det – for stor.
      Det mange ikke evner å innse, eller kanskje ikke har lyst til å innse fordi de da ikke kan løpe til media og grine og få sine sårt tiltrengte minutter i rampelyset, er at dette ikke på noen som helst måte er det samme som å si at hun er feit eller må slanke seg.
      Hun ER IKKE FEIT, men bruker du større størrelse enn klærne de har tenkt ut til deg, ja da er du altså for stor.
      Det er vanlig i moteindustrien at modellene drikker kun vann 24 timer før de skal på catwalken. Dette er ikke for å slanke dem (alvorlig talt, hvor mange kilo kan man liksom gå ned på 24 timer?), men for å sørge for at magen holder seg så flat som mulig. Når man spiser, spesielt dersom man spiser mat med mye salt eller fett, har man en tendens til å bli litt oppblåst, og dermed se større ut enn man egentlig er.

    3. Jada, jessica, men size zero er for liten. De burde ha en annen (større!), størrelse som normalen, skjønner du. For de færreste er str 32 … Når de insisterer på at all modellene skal bruke den størrelsen, bidrar de til anorektiske tilstander blant modellene.

    4. Det kroppspresset jeg kjenner mest på, er faktisk dette med at alt kan gjøres noe med, i mange tilfeller gjennom operasjoner. Større pupper eller mindre nese for eksempel. Det normale blir fort ugreit.

    5. Det viktigste er å ikke drive fatshaming. Overvektige kan se godt ut, og kan være sexy til tross av noen kilo for mye. Og hvis noen skriver eller sier dette, så er det negativt å rakke ned på det og slenge dritt rundt det. Det er IKKE veien å gå. Det er bare ren mobbing. Det er det damme som å si: du er stygg fordi du er feit. Hvem faen tror du at du er, du VET vel at du er feit!? Osv.
      Det å opplyse om sunn mat, kjempe for å gjøre sunn mat billigere.. opplyse om hvordan å spise sunt gir deg bedre hud, bedre form, mindre vondt og ubehag i kroppen. Vise hvordan trening strammer opp kroppen.. gjør deg i stand til å nyte livet til det fulle med turer og fysisk aktivitet. DET er veien å gå.
      Det å gå på folks utseende… unødvendig mobbing…

    6. JauJau: Det stemmer at de aller færreste mennesker i dag er en størrelse 32. Likevel blir jeg provosert når du sier at det ikke er en normal størrelse, og attpåtil drar frem anoreksi. EU strl 32, 34, 36, 38 er det som regnes som de “normale” størrelsene på verdensbasis. Store størrelser er fra EU strl 40 og oppover.
      Dette betyr selvsagt ikke at alle mennesker i størrelse 40 er tjukke. Det betyr heller ikke at alle mennesker i størrelse 38 og nedover er tynne. For å bruke meg selv som et godt eksempel: da jeg var en størrelse 32, var jeg normalvektig og med en sunn bmi. Jeg trente jevnlig, og spiste en god del frukt og grønt.
      Den dag i dag er jeg en størrelse 38, og har 15 kg overvekt. Overvekt, som i at jeg veier mer enn det jeg ifølge bmi-skalaen bør veie med tanke på min høyde, alder og aktivitetsnivå. BMI-kalkulator tar som kjent ikke høyde for muskelmasse, men med tanke på at mine treningsvaner i stor grad begrenser seg til en gåtur med hunden og visse ting som foregår mellom to mennesker som er glad i hverandre, tror jeg neppe musklene mine er noe å skryte av. Jeg er ikke hulken 😉
      Mennesker er bygget forskjellig, og vil derfor alltid se forskjellige ut i de forskjellige størrelsene. Om du setter tjue personer i størrelse 38 ved siden av hverandre vil du fort se at ikke alle er like. Noen er kjempetynne, andre har mage som henger over buksa. Å finne riktig størrelse handler i stor grad om høyde, ikke så veldig mye om bredde.
      Anoreksi, som du nevner, har heller ingenting med størrelse å gjøre. Man kan ikke si at “hvis du er en størrelse 32 så er du for tynn og har anoreksi” eller “er du en størrelse 38 er du normalvektig og sunn”. Anoreksi er en mental sykdom som baserer seg på usunne spisevaner, sultekurer, overdreven trening, kaloritelling, og dårlige følelser (anger, frykt etc) knyttet til mat og vekt. Man kan fint veie 10 kilo for lite og fremdeles være frisk. På samme måte kan man også veie 10 kilo for mye og ha en spiseforstyrrelse.
      Når det gjelder jentene som hyres for catwalkoppdrag, er det heller ikke meningen at disse skal repsentere gjennomsnittskroppen. Deres oppgave er å vise frem klærne på en måte som gjør at folk får lyst til å kjøpe dem. Jo mindre former modellen har, jo bedre sitter klærne på kroppen. Modellen er, rett og slett, bare en kleshenger.

    7. JessicaBalici Jeg får ihvertfall ikke spesielt lyst til å kjøpe klær som vises på en kleshenger på 180 cm og 50 kg da klærne vil se helt annerledes ut på mine 160 cm og 60 kg!

    8. Jeg får nesten vondt av å se på henne ,dette er da sykelig tynt.uansett noen har faktisk ikke evne til å legge på seg ..
      180 cm høy og 50 kilo,disse klærne vil ikke henge pent på meg som ikke er mer enn 165 over bakken og hele 70 kilo ,jøss jeg kan da betegnes som feit ,men har ett team av Dyktige fotografer rundt meg som fanger meg slik jeg er ,og i en alder av 45 i 2014 startet jeg opp som freelance modell , er og freelancer innenfor akt .
      Ha en strålende Søndag og titt gjerne innom Min blogg
      Sissel

    9. Etter å ha googlet bilder av denne modellen, så må jeg si at en tristere, gråere og bleikere modell har jeg aldri sett, så jeg skjønner hvorfor LV ikke ville ha henne på catwalken!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg