– Utlendinger er sjokkert over måten vi holder på!


Her er hva utlendinger sitter igjen med inntrykk etter en tur til Norge:

Les mer på: Corneliselander.com

Vi nordmenn drikker fortsatt [alt for] mye, og når vi vet at det er liten kultur i vårt land for å nyte noen edle dråper uka igjennom, så er det klart at det mest av dette nettopp inntas i helgene. Flatfylla har fortsatt mye av skylda, og utlendinger som besøker vårt land er faktisk ganske sjokkerte over måten vi drikker på!

Nordmenns drikkemønster skaper nemlig overskrifter, og når jeg for eksempel spør mine amerikanske venner [som har vært på ferie i Norge] hva de sitter igjen med av inntrykk fra turen, så er det alltid bare hvor mye vi drikker som virkelig vekker oppsikt og sjokk. Enkelte innvandrere reagerer også, og en australsk bartender har for eksempel tidligere sagt til Side3 at han ønsker å endre nordmenns drikkevaner. Men uansett hvordan du eventuelt skulle velge å lage drikkene, er mitt ønske å bare få deg til å drikke mindre av det. Alkohol er i mine øyne ren gift, og noe du stort sett bør styre helt unna. I hvert fall den måten det inntas i dag. 

Drikker som vikinger
Et stort problem er nemlig at vi drikker som vikinger, og som direktør Kari Lossius ved Bergensklinikkene tidligere har sagt til P4.no, så har mange nordmenn et farlig drikkemønster. – Dette er vikningfylla. Tradisjonen vår er at vi drikker sjelden, og har mange dager der vi ikke drikker alkohol. Men når vi først drikker så drikker vi som om dette var siste dagen i vårt liv.

Forøvrig en interessant, men dyster overskrift fra “real news” avisen Natt&Dag 😉


Konsumet i Norge er fortsatt ekstremt høyt, og som direktøren ved FHI, Camilla Stoltenberg, tidligere har sagt så bør mengden vi inntar føre til en debatt om norsk alkoholpolitikk. Stoltenberg har forøvrig vært flink til å rette et viktig fokus i norsk media de siste årene, og som henne er jeg helt enig i at noe bør gjøres. I mine øyne er nemlig dette en av de største utfordringene og truslene mot folkehelsa vi står overfor i vårt land i dag!

Personlig har jeg nemlig i en årrekke prøvd å advare om dette, og mens nordmenn altså drikker mye ER det likevel et lys i tunnelen. De yngste ser nemlig ut til å drikke mindre, og noe jeg håper har med at mange av dem nettopp finner mye av sin informasjon og budskap via sider som denne bloggen.

Men tilbake til overskriften; det er fredag, det er snart helg, og for mange av dere er det trolig klart for en liten svipp om polet… Ta da imidlertid denne lille utfordringen fra trener’n deres i Hollywood: la dette bli fredagen da du styrer helt unna å drikke, og heller tar deg en tur ned på treningssenteret – du vil takke meg i morgen 😉

Legg igjen en kommentar i feltet under med “JA”, om du tar utfordringen, eller eventuelt “NEI” hvis du driter i det. Jeg har fortsatt troen, og håper å få overbevist noen av dere…

God Helg!

OG SOM ALLTID: LIK OG DEL GJERNE DENNE SAKEN MED DINE VENNER!

Cornelis 

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fit #fitness #meninger #fredag #fri #helg #weekend #media #meninger #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #CornelisElander

4 kommentarer
    1. Tilbaketråkk: mo3 download
    2. Tilbaketråkk: calcium nitride

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg