Kom i form på 10 minutter!

Iform med Cornelis Elander

Det er særlig et spørsmål som veldig ofte kommer opp her på bloggen, og det er hvor mye man egentlig er nødt til å trene for å oppleve resultater – noe jeg i dag skal prøve å forklare litt nærmere. Og svaret vil trolig også overraske deg…

Les mer på: Corneliselander.com

Hva om jeg fortalte deg at du trolig trener alt for mye i dag, og at du faktisk kunne oppnå bedre resultater av å trene mindre. Ville du likt det? Som jeg beskrev i innlegget “Ikke all mat er Ja-mat” her om dagen så trenger vi nordmenn å bevege oss mer. Med dette mente jeg imidlertid ikke at du bør trene timeslange økter hver dag, men at vi rett og slett trenger å mosjonere eller trene oftere enn det de fleste av oss gjør i dag. Som jeg alltid liker å poengtere er nemlig hyppighet og kontinuitet de viktigste nøkkelordene, og du trenger faktisk ikke å trene så veldig lenge av gangen om du bare trener hardt og ofte nok. Ja, faktisk blir de fleste gjerne veldig positivt overrasket når de hører hvor lite man egentlig trenger å trene. Og som med alt er kvaliteten på øktene dine vikigere enn kvantiteten [iform av mange, slappe minutter på feks en treningssykkel, som verken gir deg motivasjon eller mening]. Her skal jeg derfor ta en liten gjennomgang:

Sterk kropp
For en sunnere og sterkere kropp trenger du nemlig å bygge muskelmasse, og for å oppnå dette trenger du ikke nødvendigvis å trene
vanvittig mye. For optimal muskelvekst er det nemlig viktigere hvor ofte du trigger og trener musklene, og ikke nødvendigvis hvor lenge du trener av gangen. En treningsøkt kan i mange tilfeller ta så lite som 10-15minutter å utføre, og likefullt gi deg knall effekt og resultater! Fokuset bør imidlertid heller ligge i at du gjør dette ofte nok, at du har høy nok intensitet, og ikke minst følger et treningsprogram satt opp for deg og dine mål.

Les også: Hjemmetrening – slik holder du formen hjemme

For de av oss som liker å trene kan nemlig det å bli for ivrig og gira på å trene ofte bare være med på å holde oss tilbake, eller at man rett og slett sliter ut kroppen mer enn den strengt tatt har godt av. For best effekt kan det å holde treningsmengden nede i 30-45minutter gjerne være mest optimalt, mens intensiteten på øktene er det som vil ha mest å si for hva du vil sitte igjen med av effekt. For de som har fulgt meg en stund vet at jeg pleier å si at om du trenger å  trene over 45minutter for å merke effekt – ja, da har du trolig ikke trent de første 45 hardt nok…

Ellers bør du også bruke og bevege kroppen hverdagen igjennom, og helsemyndighetenes anbefalinger om 30minutter fysisk aktivitet behøver ikke bare å bety rene treningsøkter, men kan også være noe så enkelt som en gåtur på kveldstid etter jobb og middag. Mine personlige anbefalinger er dog at du bør trene minst tre gode styrkeøkter i uka.

Toppidrettsutøver?
En annen ting jeg i dag også ønsker å ta opp er et utsagn som gjerne kommer opp med at “men en toppidrettsutøvere kan jo fint trene mer og lengre økter!?”. Vel, de atletene eller idrettsstjernene du eventuelt måtte følge har da også dette som sin fulltidsobb, og derfor blir dette noe helt annet en om du prøver å følge deres treningsoppsett ved siden av en ellers hektisk hverdag med for eksempel skole og jobb…

Les også: 12 åring ber om treningshjelp

Grunnen til at jeg her trekker fram punktene er nemlig at jeg ikke har tall på alle de gangene jeg har fått klienter og personer jeg har hjulpet i BEDRE FORM av å kutte NED på syke program og oppsett de tidligere har fulgt. Problemet er gjerne at slike oppsett veldig sjelden tar høyde for at du gjør noe annet enn å trene, og er som oftest også svært vanskelig for folk flest å følge over tid. Da ender det som regel med at man gir opp og slutter, og når jeg nå også har listet hvorfor du heller ikke vil få bedre resultater av å trene så sinnsykt mye håper jeg dette kan være med på å motivere deg til å legge inn den innsatsen du vil trenge for å oppnå dine ønsker og mål!

– Cornelis

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #hverdag #iform #Norge #kosthold #kardio #fit #fitness #blogg #blogginnlegg #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg