– Ikke all mat er “ja-mat”


Hei folkens! Jeg vet det er mange røster i norsk media som mener det ikke er noe som heter “nei-mat”, og på grunn av dette ser vi også en kraftig økning i blant annet overvekt og fedme i vårt land. Her er derfor hva jeg mener du ikke bør dytte i deg

Les mer på: Corneliselander.com

Nordmenn blir stadig både tykkere, sykere, og i generelt dårligere og dårligere form, og selv om mange liker å løpe ned på treningssenteret og trene er det dessverre også slik at vi både sitter og beveger mindre enn noen gang. Dette er noe som skremmer meg, og særlig at mine kollegaer der hjemme ser ut til å være så døvhørte og lite interesserte i å poengtere hvor store problemer vi faktisk står overfor. Fedme og overvekt øker dramatisk kjapt og mye i Norge, og rundt halvparten av alle nordmenn er i dag sett på som overvektige – selv om disse tallene kan være vanskelige å bekrefte da det alltid er basert på spørreundersøkelser, og de reelle tallene i virkeligheten kan være mye høyere… SSB opererer med at litt under halvparten av oss er overvektige, mens andre rapporter viser at over halvparten av oss er det.

Les også: Iform med Cornelis Elander

Ja, faktisk øker andelen nordmenn som sliter med fedme kjappere enn i USA, noe jeg mener at langt på vei syldes at vi nå spiser mye av den samme maten som dem, bare at vi i gjennomsnitt har mer penger å rutte med [noe som i denne sammenhengen er en dårlig kombo]. Og dette bekymrer også Helseminister Bent Høie (H), som tidligere har uttalt at fedme er en stor trussel mot samfunnet.

Fakta er nemlig at:

1. Ja, det FINNES mat du IKKE nødvendigvis bør dytte i deg
og
2. Vi trenger alle å trene MER

På mange måter er det liksom blitt sport i å snakke om hvor lite en er aktiv eller interessert i å trene, og å bry seg om hvordan en ser ut er liksom blitt “upopulært”. Som vi så mange tilfeller av i gårsdagens #WomensMarch er det visst “feil” for kvinner å [skulle] bry seg om hvordan de ser ut, og at det er bra om man eventuelt har noen/mange kilo for mye. Aller helst dropper å trene i det hele tatt. Selv mener jeg derimot det stikk motsatte, og at vi trenger å få flere sterke [ja både i kropp og sjel] jenter og kvinner, og at man oppfordrer kvinner til å trene mer. Spesielt styrke! Dette blant annet for lettere å kunne forebygge ting som benskjørhet, men uansett om du skulle være kvinne eller mann, gutt eller jente [eller eventuelt noe midt imellom] er det viktig at man har fokus på å leve en aktiv, sunn livsstil!

Ved siden av å trene mer mener jeg det også er viktig at du også spiser mer proteinrikt, magert og sunt, og under har jeg satt opp de matvarene/tingene jeg mener det vil være smart å styre unna:

Maten og drikken du alltid bør styre unna
– pølser, burger, og pommes frites, og alt av hurtigmat
Pølser er laget av oppblandet kjøtt og restprodukter, som eventuelt ikke kan spises [på noen annen måte], og blir så dyttet inn i tarmer før serving… Så kan dette kalles “mat”? Og ikke minst; har du fortsatt lyst på pølser? 

Les også: Er pølser egentlig mat?

– bacon og bearbeidet kjøtt
Bearbeidet kjøtt er ifølge WHO kreftfremkallende fordi det endrer cellenes metabolisme og DNA, slik at de vokser og deler seg ukontrollert, og så lite som 50 gram bearbeidet kjøtt om dagen kan visstnok øke faren for å få tykktarmkreft med 18%, noe som tilsvarer mindre enn to skiver bacon.

Les også: Bacon og pølser øker faren for kreft

– chips og potetgull [aldri ok]

Les også: Du får ikke muskler av å spise potet!

– brus og sukkerholdig drikke
Soda eller brus hører i mine øyne ikke noe sted hjemme i et hus der fokuset er på trening og et sunt kosthold, og mitt ønske er særlig å få flere til å skjønne hvor mye å kutte ut bare dette, vil kunne gjøre for helse og kroppsformen din. Ikke ha det i huset!

– alkohol
Som jeg har sagt i en årrekke er alkohol “ren gift for kroppen”, og skal du i tillegg prøve å holde en viss kroppsform er dette noe du ikke bør drikke eventuelt mye av. Ikke bare kan det være rent skadelig for lever og helsa forøvrig, men det vil i tillegg kunne ødelegge for videre muskelutviklingen og effekten av å trene. Og når tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) har vist at alkoholomsetningen i Norge har økt med hele 40 prosent [!] i løpet av de siste 15 årene, så mener jeg det er på tide å si ifra!

Eller les Fem grunner til å fortsette å drikke J

– sauser, dressing, og annet usunt tilbehør
For nei, ikke alt bør være kos. Alltid…

Følg meg også på YouTube:

Økologisk frokost med Cornelis Elander

Vi har nemlig kost oss mye, noe også overvektstallene viser ganske tydelig, og det er på tide å skjønne at nei da, ikke alt er “ja-mat”…

– Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #mat #kosthold #trening #fit #fitness #hverdag #media #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #CornelisElander

34 kommentarer
    1. Du blir ikke feir av pommes frites.
      100gram er ca 130 kcal. Prøv å sjekke hva brød og havregryn er. Sunt? Nei, så du blir kanskje syk før du blir feit.
      Man må dele opp i hva som er sunt og hva som er mat med mange kcal.
      Alkohol nevnes. Hvorfor sies det at et glas om dagen er bra hvis det er ren gift?

    2. Pommes frites er noe av det verste du kan kjøre i deg. Jo da, du kan bli feit av det, men først og fremst er det ikke sunt. Hva gjelder utsagnet ditt “brød og havregryn er. Sunt?” er jeg ikke helt sikker på hva du faktisk prøver å få fram… Havregryn er bra, særlig til frokost, og [sunne former for] brød er også da bra –
      “Man må dele opp i hva som er sunt og hva som er mat med mange kcal”, ja, helt enig. Gjorde jeg noe annet?
      “Alkohol nevnes. Hvorfor sies det at et glas om dagen er bra hvis det er ren gift?” Et glass om dagen [jeg regner med at du mener vin] er det mange som sverger til, og mange som mener at ikke har noen effekt. Likevel er ikke dette “å drikke”, og sikkert mer og. Imidlertid vil ikke det nødvendigvis være bra for kroppsformen – noe jeg altså her referer til.
      Cornelis 🙂

    3. Jeg leste forskningsrapporten som WHO baserte sin advarsel mot rødt kjøtt. Det er the lancet som har publisert den, så du kan søke det opp der. Det er feil at det finnes så mye karsinogener i ubehandlet rødt kjøtt. Dette er snakk om rødt kjøtt som har blitt stekt slik den får en stekeskorpe. Det er det svarte på stekeskorpen som inneholder karsinogener. Forskningsrapporten tar ikke utgangspunkt i forskjellige tilberedningsmetoder eller behandlingstider. Så jeg vil tro at hvis man tilbereder rødt kjøtt på lav temperatur over lang tid vil du minimere mengden kreftfremkallende stoffer og da kan man spise over WHO sine foreslåtte grenser med god samvittighet.

    4. Mye bra her Cornelius.
      Nå refererer du mye til de som ønsker lite kroppsfett, six pack og definert kropp.
      Hvor er d blitt av lørdagsgodtet (liten skål) og ellers spise variert. Alt med måte.
      D å være fanatisk på nesren aldri kose seg blr være forbeholdt idrettsutøvere / fitnessutøvere. Ikke for normale folk.
      Er ellers enig når det gjelder trening og et samfunn i Norge som blir latere, samtidig som det blir et klarere skille på fattig og rik. ( utdanningsnivå og kunnskap mat/trening)

    5. Det er veldig enkelt å peke på det man IKKE bør/skal/må spise. Vanskeligere er det å si hva man bør spise i stedet.

    6. Spis normalt, ikke overtenk og kom dere ut i den fine norske naturen. Ta med barna, kjæresten, en venn eller hvem som helst. Å tenke på alt som er farlig og ikke for helsa er mer helse farlig. Just do it 🙂

    7. drittsekk.no
      den lille filmsnutten skulle vise oss hva du spiste til frokost vær dag. men du klarer å lage en intro hvor du prestere å fortelle hvor du er i verden samt filme når du kjører en feit muskelbil av nå slag i hele 1min, så kommer vi til frokosten som består av hele 2egg å brød samt litt yoghuurt som du viser i knapt 20 sekunder som du spoler fort gjennom! Showoff vil nå jeg si….

    8. Hei “ordentlig mann”! Nå var den snutten [som beskrevet i tittelen] en “vlog” som viser mine følgere litt fra min hverdag her i LA. Så den var altså ikke konkret laget for denne bloggposten, men bare lagt ved for å vise eksempel på hva jeg liker å spise til frokost.. Så beklager hvis du oppfater det som “showoff”, men uansett; god ny uke 🙂
      Cornelis

    9. Hei Mads, og takk for hyggelig tilbakemelding! Ja, her nevner jeg altså de tingene jeg helt konkret anbefaler folk å styre unna, og det er MASSE godt man kan/bør kose seg med og noe jeg ofte beskriver her på bloggen. Feks pleier jeg blant annet å poengtere at jeg selv spiser MYE brød, litt sjokolde nesten hver dag, osv. Men det var altså ikke hva akkurat dette innlegget handlet om, men noe du vil finne mye av her på bloggen som feks:
      – Når mat blir tvang: http://elander.blogg.no/1462474864_nr_mat_blir_tvang.html
      – Desserten som gir deg muskler: http://elander.blogg.no/1479001382_desserten_som_gir_mus.html
      – Hvordan spise brød uten å legge på seg: http://elander.blogg.no/1466183092_hvordan_jeg_kan_spise.html
      Mvh
      Cornelis 🙂

    10. “Fakta er nemlig at:
      1. Ja, det FINNES mat du IKKE nødvendigvis bør dytte i deg
      og
      2. Vi trenger alle å trene MER”
      Pkt 2 her; det finnes en hel rekke mennesker som trener for mye pdd. Her viser du noe mangel på kunnskap. Alle som trener en god del trenger restitusjon som du vet. Så å presentere dette som et faktum synes jeg var noe i overkant.

    11. Pommes frites ER usunt ! Det er pga. all oljen som
      potetene trekker inn. Og ferdigmat er noe av det
      verste du kan spise, alt for mye fett og salt.
      Lag maten selv, vi er jo informerte, men vi må bruke
      denne informasjonen på en bra måte. Og innrømme at
      pommes frites aldri er sunt i det hele tatt.

    12. Leser kommentarene her og skjønner at folk faktisk ikke skjønner noe som helst.
      Det er en slags holdning i det norske folk som gjør at dem føler at dem vet mer enn andre, allikevel går det galt.
      Jeg må le, Jannike sang så fint angående noe annet, men det passer fint inn også ift mat og nåtidens nordmenn: “svake mennesker”

    13. Kai, det er veldig slik i Norge idag.
      Folk vet ikke hvorfor noe fett er sunt og noe fett er usunt. Det samme gjelder usunne og sunne kilder for sukker. Folk tenker bare mengder og skylder fedme på fett og sykdom ofte korrelert med fedme på kolesterol.
      Hvis man faktisk gidder å lese og lære vil man finne ut at majoriteten av befolkningen og media enda er opphengt i en feilaktig matforsker fra 50-tallet som hevdet at fedme kommer pga. fof mye inntak av fett. Denne mannen ble fellet og forskningen hans ble også forkastet, men ikke før sukkerindustrien fikk indoktrinert verdensmediaet. Det er raffinert sukker som er skurken, kutt den ut, bruk fett som energikilde og spis 2-3 ganger så mye grønnsaker.

    14. Hei Anders! Nei, vi “alle” trener og beveger oss for lite. Klart det selvsagt finnes noen ytterst få som eventuelt trener nok/”for mye”, men folk flest gjør det ikke. Det er forøvrig forskjell på å “trene for mye/nok”, og det at man faktisk er i nok mosjon og aktivitet. Mange trener ekstremt hardt og mye, men har ellers en alt for stillesittende hverdag. Så det at man trener mye veier ikke alltid opp for hvor mye vi ellers sitter foran tv- og pc skjermene… 🙂

    15. Jeg er enig med deg at det er viktig med bevegelse og et sunt og næringsrikt kosthold i hverdagen. De matvarene du nevner som “nei-mat” er selvfølgelig ikke noe man bør spise støtt og stadig. Likevel reagerer jeg på at du legger frem en liste over mat som man ALLTID bør styre unna. Selv er jeg aktiv i hverdagen, spiser sunt hver eneste dag og har en normal kroppsvekt. Likevel kan jeg unne meg en skål potetgull på lørdagskvelden, spise en pølse fra bensinstasjonen på vei til hytta og ta meg et glass brus når jeg er på restaurant. Dette er i såpass små mengder sammenlignet med resten av matinntaket mitt, slik at det ikke påvirker helsen eller vekten min i negativ retning. Så jeg syns det er ganske tullete å hevde at man ALDRI kan unne seg slik mat. Du skal også tenke på at det ikke bare er fedme som er et stort problem i samfunnet – på den andre enden av skalaen finner vi spiseforstyrrelser som anoreksi. Og av hensyn til disse menneskene skal man være forsiktig med å komme med så bastante uttaleser. Det er faktisk lov å kose seg med en burger og en øl i ny og ne, så lenge aktivitetsnivået og mesteparten av maten som spises ellers i hverdagen er sunn. Jeg er glad for at jeg kan leve et sunt, aktivt og balansert liv uten SÅ strenge restriksjoner i matveien – det høres fryktelig slitsomt og kjedelig ut.

    16. Jeg ser sjelden feite/overvektige personer. Jeg går på en stor skole med over 2500 folk, unge og eldre. De fleste der er akkurat passe eller slanke/tynne. Jeg har alltid tenkt at nordmenn egentlig er ganske slanke folk, så at over halvparten av befolkningen visstnok er overvektige synes jeg er rart, siden jeg føler jeg bare ser ganske normalvektige personer overalt, på skolen, bussen i byen osv… Men jeg er enig i at å spise MYE sunnere og trene mer er både viktig og bra for kroppen!!!

    17. Hei Åse, nå er det imidlertid overvekt og fedme som er de virkelig store problemene nasjonen vår står overfor, og det er tydelig at det rett og slett har vært litt for mange saker om “kos” i norsk media de siste årene.. At jeg imidlertid skriver om maten og drikken jeg mener du bør styre unna, betyr jo selvsagt ikke det samme som at du er nødt til å lytte til meg. Du bestemmer da selv hva du dytter i kroppen din, og forøvrig er jo dette nettopp en treningsblogg – og som jeg har skrevet om tidligere så kommer du “ikke hit for å høre at sjokolade er sunt”:) http://elander.blogg.no/1442766057__du_kommer_ikke_hit_f.html
      Mvh
      Cornelis

    18. Jeg forstår at jeg ikke behøver å lytte til dine råd, og jeg er veldig glad for at jeg ikke føler meg presset til det heller. Poenget er bare at jeg syns du, og andre som blogger, i størst mulig grad bør tenke på det publikum dere når ut til og den påvirkningskraften dere har. Dine råd er vel først og fremst forbeholdt mennesker som virkelig er ute etter vaskebrettmage og svært lav fettprosent. Nå er det jo ikke slik at en sunn kropp behøver å se akkurat slik ut, og derfor skal man være litt forsiktig med å være så bastant i sine kostholdsråd som å bruke begreper som “aldri” og “alltid”. Det kan også være en ide å spesifisere hvem disse rådene faktisk er tilment. Dersom du ønsker å hjelpe folk til å se ut som toppidrettsutøvere kan jeg forstå kostveiledningen din, men dersom du ønsker å bidra med å redusere fedme blant befolkningen til en normal kroppsvekt, og ikke minst et sunt forhold til mat, tråkker du feil.
      Jeg anbefaler deg forresten å ta en titt på nettserien på NRK som heter “Helene sjekker inn – avdeling for spiseforstyrrelser”. Serien er med på å gi et bilde av hvilken grusom sykdom dette er, og som en del av behandlingen (som er utviklet av leger og ernæringsfysiologer), skal pasientene lære seg å bruke olje i maten og nyte en sjokoladekake på cafe – nettopp for å opparbeide seg et SUNT forhold til mat – både fysisk og psykisk.
      Alt med måte 🙂

    19. Nei Åse, disse rådene er ikke ment for de som skal stille eller toppidrettsutøvere (da hadde jeg måtte være mye mer spesifikk og strengere..), og dette er altså ment for folk flest – nettopp fordi fedme og overvekt er så store problemer i Norge i dag. Forøvrig er ikke mine generelle råd, eller de tingene jeg har listet her så sinnsykt strenge og ekstreme, og jeg mener det heller er ekstremt og skadelig slik mange i media i dag anbefaler folk å spise; burger, pommes frites, helle innpå med alkohol og annet usunn, i mange tilfeller farlig føde.
      Når det gjelder de som sliter med spiseforstyrrelser er jeg den første til å poengtere at disse må få nok hjelp og oppfølging, men samfunnets generelle råd og guiding kan imidlertid ikke styres av de ganske få dette gjelder.
      Som du sier; “alt med måte”, og ja, men dette går faktisk begge veier. Jeg har feks gang på gang beskrevet hvordan jeg er for å innta nok/mye karbs (som feks brødmat til frokost), og jeg har mange ganger beskrevet hvordan en liten sjokoldebit [hver dag] bare er BRA! Listen jeg her har satt opp er imidlertid de ting jeg ikke anbefaler noen å innta i det hele tatt.
      Mvh
      Cornelis

    20. Det synet du forfekter her Cornelis er det som er med på å gjøre folk spiseforstyrret. Og hvilken planet lever du på når du hevder at media fokuserer mye på “kos”? Man blir jo bombardert hver eneste dag med “slik får du den perfekte kroppen”, test av matvarer: ikke hva de smaker, men kaloriinnhold….etc. Jeg er helt enig at man skal oppfordre til å spise sunt samt trene og forebygge overvekt, men det svart/hvitt synet du forfekter her er like sykelig som noen som overspiser når du sier at enkelte matvarer ALDRI skal spises. Jeg ser du har svart over her at man ikke trenger å lytte til deg, men du har faktisk også et ansvar i disse artiklene i forhold hva du kommuniserer til sårbare ungdommer. DItt fokus handler ikke om hva som er sunt (alt med måte), men at det viktigste er å ha en mest mulig perfekt kropp.
      – Hilsen en som er normalvektig, trener 4 dager i uken, drikker alkohol av og til samt koser seg med usunn mat av og til.

    21. Da har du tydeligvis ikke fått med deg så mye av det jeg verken gjerne skriver eller sier, og som du feks ser av videoklippet i saken her er jeg [som en av veldig få] som mener at blant annet brødmat er bra å spise. At feks potetgull imidlertid er noe jeg anbefaler alle å styre unna har ingenting med å bare forfekte et “perfekt kropp” budskap, og mitt fokus handler nettopp om hva som er sunt for nei, “alt med måte” er ikke nødvendigvis sunt. Det viktigste i mine øyne er ikke at alle skal ha “mest mulig perfekt kropp”, men at vi trenger å få ned overvekts- og fedmetallene – for DET er nemlig vår største utfordring i dag. Og jo da, det er alt for mye “kos” i norsk media.
      Mvh
      Cornelis

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg