hits

- Ikke all mat er "ja-mat"


Hei folkens! Jeg vet det er mange rster i norsk media som mener det ikke er noe som heter "nei-mat", og p grunn av dette ser vi ogs en kraftig kning i blant annet overvekt og fedme i vrt land. Her er derfor hva jeg mener du ikke br dytte i deg

Les mer p: Corneliselander.com


Nordmenn blir stadig bde tykkere, sykere, og i generelt drligere og drligere form, og selv om mange liker lpe ned p treningssenteret og trene er det dessverre ogs slik at vi bde sitter og beveger mindre enn noen gang. Dette er noe som skremmer meg, og srlig at mine kollegaer der hjemme ser ut til vre s dvhrte og lite interesserte i poengtere hvor store problemer vi faktisk str overfor. Fedme og overvekt ker dramatisk kjapt og mye i Norge, og rundt halvparten av alle nordmenn er i dag sett p som overvektige - selv om disse tallene kan vre vanskelige bekrefte da det alltid er basert p sprreunderskelser, og de reelle tallene i virkeligheten kan vre mye hyere... SSB opererer med at litt under halvparten av oss er overvektige, mens andre rapporter viser at over halvparten av oss er det.

Les ogs: Iform med Cornelis Elander


Ja, faktisk ker andelen nordmenn som sliter med fedme kjappere enn i USA, noe jeg mener at langt p vei syldes at vi n spiser mye av den samme maten som dem, bare at vi i gjennomsnitt har mer penger rutte med [noe som i denne sammenhengen er en drlig kombo]. Og dette bekymrer ogs Helseminister Bent Hie (H), som tidligere har uttalt at fedme er en stor trussel mot samfunnet.

Fakta er nemlig at:

1. Ja, det FINNES mat du IKKE ndvendigvis br dytte i deg
og
2. Vi trenger alle trene MER


P mange mter er det liksom blitt sport i snakke om hvor lite en er aktiv eller interessert i trene, og bry seg om hvordan en ser ut er liksom blitt "upopulrt". Som vi s mange tilfeller av i grsdagens #WomensMarch er det visst "feil" for kvinner [skulle] bry seg om hvordan de ser ut, og at det er bra om man eventuelt har noen/mange kilo for mye. Aller helst dropper trene i det hele tatt. Selv mener jeg derimot det stikk motsatte, og at vi trenger f flere sterke [ja bde i kropp og sjel] jenter og kvinner, og at man oppfordrer kvinner til trene mer. Spesielt styrke! Dette blant annet for lettere kunne forebygge ting som benskjrhet, men uansett om du skulle vre kvinne eller mann, gutt eller jente [eller eventuelt noe midt imellom] er det viktig at man har fokus p leve en aktiv, sunn livsstil!

Ved siden av trene mer mener jeg det ogs er viktig at du ogs spiser mer proteinrikt, magert og sunt, og under har jeg satt opp de matvarene/tingene jeg mener det vil vre smart styre unna:

Maten og drikken du alltid br styre unna
- plser, burger, og pommes frites, og alt av hurtigmat
Plser er laget av oppblandet kjtt og restprodukter, som eventuelt ikke kan spises [p noen annen mte], og blir s dyttet inn i tarmer fr serving... S kan dette kalles "mat"? Og ikke minst; har du fortsatt lyst p plser? 


Les ogs: Er plser egentlig mat?

- bacon og bearbeidet kjtt
Bearbeidet kjtt er iflge WHO kreftfremkallende fordi det endrer cellenes metabolisme og DNA, slik at de vokser og deler seg ukontrollert, og s lite som 50 gram bearbeidet kjtt om dagen kan visstnok ke faren for f tykktarmkreft med 18%, noe som tilsvarer mindre enn to skiver bacon.

Les ogs: Bacon og plser ker faren for kreft

- chips og potetgull [aldri ok]

Les ogs: Du fr ikke muskler av spise potet!


- brus og sukkerholdig drikke
Soda eller brus hrer i mine yne ikke noe sted hjemme i et hus der fokuset er p trening og et sunt kosthold, og mitt nske er srlig f flere til skjnne hvor mye kutte ut bare dette, vil kunne gjre for helse og kroppsformen din. Ikke ha det i huset!

- alkohol
Som jeg har sagt i en rrekke er alkohol "ren gift for kroppen", og skal du i tillegg prve holde en viss kroppsform er dette noe du ikke br drikke eventuelt mye av. Ikke bare kan det vre rent skadelig for lever og helsa forvrig, men det vil i tillegg kunne delegge for videre muskelutviklingen og effekten av trene. Og nr tall fra Statistisk sentralbyr (SSB) har vist at alkoholomsetningen i Norge har kt med hele 40 prosent [!] i lpet av de siste 15 rene, s mener jeg det er p tide si ifra!

Eller les Fem grunner til fortsette drikke J

- sauser, dressing, og annet usunt tilbehr
For nei, ikke alt br vre kos. Alltid...


Flg meg ogs p YouTube:

kologisk frokost med Cornelis Elander

Vi har nemlig kost oss mye, noe ogs overvektstallene viser ganske tydelig, og det er p tide skjnne at nei da, ikke alt er "ja-mat"...

- Cornelis

Flg meg ogs @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren p Facebook


WWW.CORNELISELANDER.COM


#Nettavisen #mat #kosthold #trening #fit #fitness #hverdag #media #Norge #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #CornelisElander

33 kommentarer

Du blir ikke feir av pommes frites.

100gram er ca 130 kcal. Prv sjekke hva brd og havregryn er. Sunt? Nei, s du blir kanskje syk fr du blir feit.

Man m dele opp i hva som er sunt og hva som er mat med mange kcal.

Alkohol nevnes. Hvorfor sies det at et glas om dagen er bra hvis det er ren gift?

Pommes frites er noe av det verste du kan kjre i deg. Jo da, du kan bli feit av det, men frst og fremst er det ikke sunt. Hva gjelder utsagnet ditt "brd og havregryn er. Sunt?" er jeg ikke helt sikker p hva du faktisk prver f fram... Havregryn er bra, srlig til frokost, og [sunne former for] brd er ogs da bra -

"Man m dele opp i hva som er sunt og hva som er mat med mange kcal", ja, helt enig. Gjorde jeg noe annet?

"Alkohol nevnes. Hvorfor sies det at et glas om dagen er bra hvis det er ren gift?" Et glass om dagen [jeg regner med at du mener vin] er det mange som sverger til, og mange som mener at ikke har noen effekt. Likevel er ikke dette " drikke", og sikkert mer og. Imidlertid vil ikke det ndvendigvis vre bra for kroppsformen - noe jeg alts her referer til.

Cornelis :)

Jeg leste forskningsrapporten som WHO baserte sin advarsel mot rdt kjtt. Det er the lancet som har publisert den, s du kan ske det opp der. Det er feil at det finnes s mye karsinogener i ubehandlet rdt kjtt. Dette er snakk om rdt kjtt som har blitt stekt slik den fr en stekeskorpe. Det er det svarte p stekeskorpen som inneholder karsinogener. Forskningsrapporten tar ikke utgangspunkt i forskjellige tilberedningsmetoder eller behandlingstider. S jeg vil tro at hvis man tilbereder rdt kjtt p lav temperatur over lang tid vil du minimere mengden kreftfremkallende stoffer og da kan man spise over WHO sine foresltte grenser med god samvittighet.

hva spise du da?????

Bare frukt og grnt ?

helsepersonell

helsepersonell

http://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/tema/naringsstoffer/vitaminer

fettlselige som vitamin A, D, E og K

vannlselige som vitamin B-gruppen og vitamin C

De vannlselige kan ikke lagres i srlig grad. Hvis vi fr for mye B- eller C-vitamin, blir overskuddet skilt ut i urinen.

Mye bra her Cornelius.

N refererer du mye til de som nsker lite kroppsfett, six pack og definert kropp.

Hvor er d blitt av lrdagsgodtet (liten skl) og ellers spise variert. Alt med mte.

D vre fanatisk p nesren aldri kose seg blr vre forbeholdt idrettsutvere / fitnessutvere. Ikke for normale folk.

Er ellers enig nr det gjelder trening og et samfunn i Norge som blir latere, samtidig som det blir et klarere skille p fattig og rik. ( utdanningsniv og kunnskap mat/trening)

Karbonadedeig, kylling og kalkunkjttdeig. Er det farlig spise?

Det er veldig enkelt peke p det man IKKE br/skal/m spise. Vanskeligere er det si hva man br spise i stedet.

S kan man jo bare slutte leve i samme slengen ;)

Spis normalt, ikke overtenk og kom dere ut i den fine norske naturen. Ta med barna, kjresten, en venn eller hvem som helst. tenke p alt som er farlig og ikke for helsa er mer helse farlig. Just do it :)

ordentlig mann!

ordentlig mann!

drittsekk.no

den lille filmsnutten skulle vise oss hva du spiste til frokost vr dag. men du klarer lage en intro hvor du prestere fortelle hvor du er i verden samt filme nr du kjrer en feit muskelbil av n slag i hele 1min, s kommer vi til frokosten som bestr av hele 2egg brd samt litt yoghuurt som du viser i knapt 20 sekunder som du spoler fort gjennom! Showoff vil n jeg si....

Hei "ordentlig mann"! N var den snutten [som beskrevet i tittelen] en "vlog" som viser mine flgere litt fra min hverdag her i LA. S den var alts ikke konkret laget for denne bloggposten, men bare lagt ved for vise eksempel p hva jeg liker spise til frokost.. S beklager hvis du oppfater det som "showoff", men uansett; god ny uke :)

Cornelis

Nei, det behver man ikke Silje, men tydelig at vi TRENGER ta litt grep!

Hei anonym som skriver; "hva spise du da????? Bare frukt og grnt ?". NEI, sjekk feks vloggen jeg la ved som eksempel: https://www.youtube.com/watch?v=z3CnJkfMmlc

Cornelis

Hei Mads, og takk for hyggelig tilbakemelding! Ja, her nevner jeg alts de tingene jeg helt konkret anbefaler folk styre unna, og det er MASSE godt man kan/br kose seg med og noe jeg ofte beskriver her p bloggen. Feks pleier jeg blant annet poengtere at jeg selv spiser MYE brd, litt sjokolde nesten hver dag, osv. Men det var alts ikke hva akkurat dette innlegget handlet om, men noe du vil finne mye av her p bloggen som feks:

- Nr mat blir tvang: http://elander.blogg.no/1462474864_nr_mat_blir_tvang.html

- Desserten som gir deg muskler: http://elander.blogg.no/1479001382_desserten_som_gir_mus.html

- Hvordan spise brd uten legge p seg: http://elander.blogg.no/1466183092_hvordan_jeg_kan_spise.html

Mvh

Cornelis :)

"Fakta er nemlig at:

1. Ja, det FINNES mat du IKKE ndvendigvis br dytte i deg

og

2. Vi trenger alle trene MER"

Pkt 2 her; det finnes en hel rekke mennesker som trener for mye pdd. Her viser du noe mangel p kunnskap. Alle som trener en god del trenger restitusjon som du vet. S presentere dette som et faktum synes jeg var noe i overkant.

pommes frittes er langt fra det vrste du kan f i deg. Hvis du lager det selv.

Pommes frites ER usunt ! Det er pga. all oljen som

potetene trekker inn. Og ferdigmat er noe av det

verste du kan spise, alt for mye fett og salt.

Lag maten selv, vi er jo informerte, men vi m bruke

denne informasjonen p en bra mte. Og innrmme at

pommes frites aldri er sunt i det hele tatt.

Leser kommentarene her og skjnner at folk faktisk ikke skjnner noe som helst.

Det er en slags holdning i det norske folk som gjr at dem fler at dem vet mer enn andre, allikevel gr det galt.

Jeg m le, Jannike sang s fint angende noe annet, men det passer fint inn ogs ift mat og ntidens nordmenn: "svake mennesker"

Karbonadedeig, kylling og kalkunkjttdeig. Er det farlig spise?

Kai, det er veldig slik i Norge idag.

Folk vet ikke hvorfor noe fett er sunt og noe fett er usunt. Det samme gjelder usunne og sunne kilder for sukker. Folk tenker bare mengder og skylder fedme p fett og sykdom ofte korrelert med fedme p kolesterol.

Hvis man faktisk gidder lese og lre vil man finne ut at majoriteten av befolkningen og media enda er opphengt i en feilaktig matforsker fra 50-tallet som hevdet at fedme kommer pga. fof mye inntak av fett. Denne mannen ble fellet og forskningen hans ble ogs forkastet, men ikke fr sukkerindustrien fikk indoktrinert verdensmediaet. Det er raffinert sukker som er skurken, kutt den ut, bruk fett som energikilde og spis 2-3 ganger s mye grnnsaker.

Hei Anders! Nei, vi "alle" trener og beveger oss for lite. Klart det selvsagt finnes noen ytterst f som eventuelt trener nok/"for mye", men folk flest gjr det ikke. Det er forvrig forskjell p "trene for mye/nok", og det at man faktisk er i nok mosjon og aktivitet. Mange trener ekstremt hardt og mye, men har ellers en alt for stillesittende hverdag. S det at man trener mye veier ikke alltid opp for hvor mye vi ellers sitter foran tv- og pc skjermene... :)

Jeg er enig med deg at det er viktig med bevegelse og et sunt og nringsrikt kosthold i hverdagen. De matvarene du nevner som "nei-mat" er selvflgelig ikke noe man br spise sttt og stadig. Likevel reagerer jeg p at du legger frem en liste over mat som man ALLTID br styre unna. Selv er jeg aktiv i hverdagen, spiser sunt hver eneste dag og har en normal kroppsvekt. Likevel kan jeg unne meg en skl potetgull p lrdagskvelden, spise en plse fra bensinstasjonen p vei til hytta og ta meg et glass brus nr jeg er p restaurant. Dette er i spass sm mengder sammenlignet med resten av matinntaket mitt, slik at det ikke pvirker helsen eller vekten min i negativ retning. S jeg syns det er ganske tullete hevde at man ALDRI kan unne seg slik mat. Du skal ogs tenke p at det ikke bare er fedme som er et stort problem i samfunnet - p den andre enden av skalaen finner vi spiseforstyrrelser som anoreksi. Og av hensyn til disse menneskene skal man vre forsiktig med komme med s bastante uttaleser. Det er faktisk lov kose seg med en burger og en l i ny og ne, s lenge aktivitetsnivet og mesteparten av maten som spises ellers i hverdagen er sunn. Jeg er glad for at jeg kan leve et sunt, aktivt og balansert liv uten S strenge restriksjoner i matveien - det hres fryktelig slitsomt og kjedelig ut.

Godt skrevet se !!!!

Jeg ser sjelden feite/overvektige personer. Jeg gr p en stor skole med over 2500 folk, unge og eldre. De fleste der er akkurat passe eller slanke/tynne. Jeg har alltid tenkt at nordmenn egentlig er ganske slanke folk, s at over halvparten av befolkningen visstnok er overvektige synes jeg er rart, siden jeg fler jeg bare ser ganske normalvektige personer overalt, p skolen, bussen i byen osv... Men jeg er enig i at spise MYE sunnere og trene mer er bde viktig og bra for kroppen!!!

Hei se, n er det imidlertid overvekt og fedme som er de virkelig store problemene nasjonen vr str overfor, og det er tydelig at det rett og slett har vrt litt for mange saker om "kos" i norsk media de siste rene.. At jeg imidlertid skriver om maten og drikken jeg mener du br styre unna, betyr jo selvsagt ikke det samme som at du er ndt til lytte til meg. Du bestemmer da selv hva du dytter i kroppen din, og forvrig er jo dette nettopp en treningsblogg - og som jeg har skrevet om tidligere s kommer du "ikke hit for hre at sjokolade er sunt":) http://elander.blogg.no/1442766057__du_kommer_ikke_hit_f.html

Mvh

Cornelis

Jeg forstr at jeg ikke behver lytte til dine rd, og jeg er veldig glad for at jeg ikke fler meg presset til det heller. Poenget er bare at jeg syns du, og andre som blogger, i strst mulig grad br tenke p det publikum dere nr ut til og den pvirkningskraften dere har. Dine rd er vel frst og fremst forbeholdt mennesker som virkelig er ute etter vaskebrettmage og svrt lav fettprosent. N er det jo ikke slik at en sunn kropp behver se akkurat slik ut, og derfor skal man vre litt forsiktig med vre s bastant i sine kostholdsrd som bruke begreper som "aldri" og "alltid". Det kan ogs vre en ide spesifisere hvem disse rdene faktisk er tilment. Dersom du nsker hjelpe folk til se ut som toppidrettsutvere kan jeg forst kostveiledningen din, men dersom du nsker bidra med redusere fedme blant befolkningen til en normal kroppsvekt, og ikke minst et sunt forhold til mat, trkker du feil.

Jeg anbefaler deg forresten ta en titt p nettserien p NRK som heter "Helene sjekker inn - avdeling for spiseforstyrrelser". Serien er med p gi et bilde av hvilken grusom sykdom dette er, og som en del av behandlingen (som er utviklet av leger og ernringsfysiologer), skal pasientene lre seg bruke olje i maten og nyte en sjokoladekake p cafe - nettopp for opparbeide seg et SUNT forhold til mat - bde fysisk og psykisk.

Alt med mte :)

Nei se, disse rdene er ikke ment for de som skal stille eller toppidrettsutvere (da hadde jeg mtte vre mye mer spesifikk og strengere..), og dette er alts ment for folk flest - nettopp fordi fedme og overvekt er s store problemer i Norge i dag. Forvrig er ikke mine generelle rd, eller de tingene jeg har listet her s sinnsykt strenge og ekstreme, og jeg mener det heller er ekstremt og skadelig slik mange i media i dag anbefaler folk spise; burger, pommes frites, helle innp med alkohol og annet usunn, i mange tilfeller farlig fde.

Nr det gjelder de som sliter med spiseforstyrrelser er jeg den frste til poengtere at disse m f nok hjelp og oppflging, men samfunnets generelle rd og guiding kan imidlertid ikke styres av de ganske f dette gjelder.

Som du sier; "alt med mte", og ja, men dette gr faktisk begge veier. Jeg har feks gang p gang beskrevet hvordan jeg er for innta nok/mye karbs (som feks brdmat til frokost), og jeg har mange ganger beskrevet hvordan en liten sjokoldebit [hver dag] bare er BRA! Listen jeg her har satt opp er imidlertid de ting jeg ikke anbefaler noen innta i det hele tatt.

Mvh

Cornelis

Kjempe bra innlegg😀👏💪

Det synet du forfekter her Cornelis er det som er med p gjre folk spiseforstyrret. Og hvilken planet lever du p nr du hevder at media fokuserer mye p "kos"? Man blir jo bombardert hver eneste dag med "slik fr du den perfekte kroppen", test av matvarer: ikke hva de smaker, men kaloriinnhold....etc. Jeg er helt enig at man skal oppfordre til spise sunt samt trene og forebygge overvekt, men det svart/hvitt synet du forfekter her er like sykelig som noen som overspiser nr du sier at enkelte matvarer ALDRI skal spises. Jeg ser du har svart over her at man ikke trenger lytte til deg, men du har faktisk ogs et ansvar i disse artiklene i forhold hva du kommuniserer til srbare ungdommer. DItt fokus handler ikke om hva som er sunt (alt med mte), men at det viktigste er ha en mest mulig perfekt kropp.

- Hilsen en som er normalvektig, trener 4 dager i uken, drikker alkohol av og til samt koser seg med usunn mat av og til.

Da har du tydeligvis ikke ftt med deg s mye av det jeg verken gjerne skriver eller sier, og som du feks ser av videoklippet i saken her er jeg [som en av veldig f] som mener at blant annet brdmat er bra spise. At feks potetgull imidlertid er noe jeg anbefaler alle styre unna har ingenting med bare forfekte et "perfekt kropp" budskap, og mitt fokus handler nettopp om hva som er sunt for nei, "alt med mte" er ikke ndvendigvis sunt. Det viktigste i mine yne er ikke at alle skal ha "mest mulig perfekt kropp", men at vi trenger f ned overvekts- og fedmetallene - for DET er nemlig vr strste utfordring i dag. Og jo da, det er alt for mye "kos" i norsk media.

Mvh

Cornelis

Skriv en ny kommentar

Hollywoodtreneren

Promote Your Page Too Norske blogger