Tren mindre – kom i bedre form!

Har du litt ekstra fett rundt magen? Da er det IKKE timer på tredemølla du bør utføre!

Les mer på: Corneliselander.com

Folk som ønsker å gå ned i vekt og fett trener gjerne [for] mye kardio. Dette er ikke bare noe som kan ta mye tid og krefter, men det kan også resultere i at du ikke oppnår de mål og ønsker du har satt deg. I så tilfelle bør du heller gjøre følgende:

Du kan spise mer
Ok, så la meg først få forklare innledningen og overskriften litt bedre. Som mange har beskrevet og sagt tidligere så er du nødt til å forbrenne mer enn du tar inn – skal du gå ned i vekt. Når det er sagt betyr IKKE dette det samme som at du bare kan kutte ned på matmengden, og som mange av mine klienter nettopp har opplevd får man faktisk best effekt av å spise mer – ikke mindre! Imidlertid er det viktig at du spiser riktig…

Med det mener jeg at noe av det verste du kan gjøre nettopp er å sulte kroppen, og noe av det viktigste folk som ønsker å gå ned i vekt bør fokusere på er nettopp å spise mer proteinrik, sunn kost. Hva gjelder selve treningen har jeg også en del synspunkter som kanskje heller ikke alle mine kollegaer liker å innrømme – som for eksempel at det ikke alltid er gunstig å utføre en masse kardio skal du gå ned i vekt…

Mer er ikke alltid bedre…
Når det kommer til å stramme opp og gå ned i vekt er nemlig det å bygge muskelmasse hva du faktisk bør fokusere på. Og å utføre timer på treningssenteret, og for eksempel timer på tredemølla, kan da faktisk fungere mot sin hensikt! Først og fremst bør du ha et godt og riktig satt opp treningsprogram for akkurat dine mål og ønsker, i tillegg til at det hovedsakelig vil være tung, riktig styrketrening som vil få deg i ordentlig form!

Les også: Ti ting bare trente mennesker forstår…

Som jeg pleier å si bør du aldri utføre mer enn 20- maks 30 minutter kardio av gangen, og treningsøktene dine bør heller ikke vare mer enn rundt én time av gangen. Trenger du å trene noe særlig mer enn dette har du rett og slett ikke trent de første minuttene hardt nok! Du vil heller ikke oppnå maksimalt med muskelvekst og effekt av trene slik, og det vil være smartere om du trener OFTERE og jevnlig, enn lange og få økter. Når det kommer til selve treningen i seg selv bør du fokusere på gode styrkeøvelser, og gjerne tunge baseøvelser som trener flere muskelgrupper av gangen.

Du kan fint trene med apparater
Nå mener jeg altså at det vil være smart for deg som ønsker å kutte i fettprosent og vekt å utføre tunge, riktig styrketrening, MEN om du ikke føler deg alt for sikker og trygg på teknikken kan du fint også begynne med apparater. Dette vil like fullt gjøre at du bygger og styrker kroppen – samtidig som du gradvis etter hvert kan begynne med frivekter, jo mer sikker du blir på teknikken.

Les også: Hvem sitter på rettighetene til “ekte kropp”?

For deg med mer erfaring og god teknikk kan det også være smart å supplementere med bruk av apparater innimellom, og som jeg ellers liker å si er nettopp det å “sjokke” kroppen din med nye øvelser, metoder, og apparater svært gunstig for videre progresjon og effekt. Dette er blant annet grunnen til at mange kan oppleve økt framgang av å ta seg en kortere ferie, der man kanskje ikke har tilgang på samme utstyr som man har hjemme på lokalgymmet.

Hva du bør fokusere på:
ikke tren mer enn 30minutter kardio, og helst ikke over én time av gangen
– tenk at å trene oftere og jevnlig, er viktigere enn sjeldne og lange økter
– fokuser på riktig og hard styrketrening
– sjokk kroppen med noe den ikke er vant med
 

Og ikke minst; et riktig kosthold med nok [riktig] fett, protein, og karbohydrater for å nå dine mål om en sunnere, sterkere kropp!

Spørsmål og/eller forespørsler? Send meg gjerne en direkte email!

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #hverdag #iform #Norge #kosthold #kardio #fit #fitness #blogg #blogginnlegg #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

3 kommentarer
    1. Hei !
      Det var et fint innlegg. Enkle tips som jeg ikke har tenkt over før. Selv trener jeg 3 ganger i uken med svømming og kjenner godt hva det gjør med ens kropp, helse og sjel! 🙂
      Besøk gjerne bloggen min om du vil! 😀
      Julian

    2. Jaaa, det er dette jeg har sagt hele tiden. Spis mer og riktig mat og bygge muskler. Jeg kan spise opp til 4000 kalorier om dagen fordi jeg trener styrke og ikke sulter kroppen. Her ligger jeg fint i flow, ikke jojo opp og ned. Jeg har kuttet kardio til 20 min, bruker det som oppvarming, stigning i hurtig gange:) Eller eventuelt sykkel. Nå kjører jeg høyrep på styrke for å variere noe. Men funker fint på lavrep og økt vekt også. Viktig å variere. Jeg kjører som regel en av tunge baseøvelsene til daglig og trener så å si hele kroppen hver dag. Lite hviledager selv om det er anbefalt. Alle må finne sin gren, men det er viktig å formidle at sult ikke gir effekt, det er mer mat som gjelder, av den sunne sorten:)

    3. Eg trener mest vekter når eg er på jobb på båt. (PSV) eg bruker mye tunge vekter som manualer og olympiastang for markløft. Men eg kan ikke påstå at eg har stor fremgang, har prøvd å variere med vekter uten eg kan påstå at dette virker for meg. Antall økter mellom 4-5 ganger i uken. Hjemme går eg turer med stigninger, er mye aktiv og er med på fotball 1 gang i uken.
      Men eg er enig i påstanden din om rett kosthold er viktig. Eg har funnet ut at en tur på helsestudio å få ett bedre program for meg med en PT som vet mer enn meg kan være løsning.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg