Hvem sitter på rettigheten til begrepet “ekte kropp”?


Hvem sitter på rettighetene til “ekte kropp”?

Les mer på: Corneliselander.com

Er det én ting jeg er lei av å høre om i media så er det uttrykket “ekte kropp”. Og hvem sitter for øvrig på rettighetene til å kunne kalle seg det? Jeg mener nemlig selv at jeg både har en ekte og sunn kropp, og har aldri gjort noe mer enn en hårklipp til forandring. Jeg har ingen plastiske operasjoner, har verken forandret på hårfarge, satt på tatoveringer, piercet nesa, eller gjort noen andre “tilføyinger” på kroppen, men jeg sitter likevel med inntrykket av at det ikke er meg media og andre snakker om når de tenker på “ekte kropp”. Til det har jeg visstnok lagt ned litt for mange timer på treningssenteret – som om det skulle være en slags “synd”… 

For vi er kommet dit i dag; å røyke, snuse, drikke [og spy?] er liksom den godtatte normen, mens det å spise egg, kylling, og for eksempel ta seg en tur på gymmet er “fy” og “feil kroppsfokus”… Heia 2017!


Noen saker om “ekte kropper” i media

Og når Pappahjerte da i går tar for seg innlegget “Naken for bukseseler” til bloggeren JuliAfrika [som beskriver hvordan det visstnok er et feil fokus i reklame- og mediebransjen] så føler jeg for å ta litt til motmæle. For når han skal beskrive hva han ser på som “Årets Rollemodell 2017” så velger han å nemlig å legge ved et bilde av bloggeren liggende på en seng, mens hun bøtter nedpå med cola og chips, og beskriver nemlig mye av problemet jeg har med såkalte “ekte kropper”. Og før noen begynner; jeg skjønner at det skal være morsomt og “ironisk”, men dette er ikke veien å gå. De yngste ser og leser bloggene våre, og vi trenger egentlig å promotere mer av sunne og riktige valg – ikke mindre!

Stadig vekk blir nemlig særlig de yngste i vårt land både større og tyngre, og det er faktisk ikke for mye kroppspress og undervekt som i dag er det største problemet vi har. Det er det MOTSATTE! Ja, jeg er den første til å mene at ungdom bør spise sunt og “normalt”, og jeg er for eksempel helt imot såkalte “dietter”. Isteden mener jeg det er på tide at de minste lærer viktigheten av riktige matvalg i hverdagen, og når norske barn i dag stort sett bare blir servert og dyttet på boller og brus hvor enn de går, så er det ikke mer cola og chips de trenger.

Poenget mitt er at vi må sørge for at det blir lagt til rette for sunnere og smartere valg for folk flest. FHI la for eksempel nylig fram en rapport som viste at usunn mat nå er den største trusselen mot folkehelsa i vårt land. SÅ nei, jeg er ikke enig i at det er et så veldig alvorlig “kroppspress” i vårt land. Om noe kan det heller virke som det er et motsatt press, og kritikk av de som trener og spiser sunt. At de har et “feil fokus” – noe denne “ekte kropp” agendaen i norsk media vitner mye om…

SÅ HVEM BØR FÅ LOV TIL Å KALLE SEG SOM RETTMESSIG INNEHAVER AV EN “EKTE KROPP”? JEG MENER ALLE!

– Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #hverdag #overvekt ##iform #tren #skole #Norge #fitness #blogg #blogginnlegg #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

10 kommentarer
    1. Helt enig!!og så blir det idiotisk når bloggeren selv for et par år tilbake lagde en ny blogg som gjaldt trening og at han skulle oppnå en trent kropp selv,,,

    2. Overvektige som viser “ekte” kropper…
      Folk trenger det for å rettferdiggjøre at de er overvektige og at de ikke GIDDER å trene. Man bruker unnskyldninger som tidsklemma.
      Men sprett en cava, da er det ikke mye tidsklemme!
      Folk får ta seg sammen.

    3. Virker som du har misforstått litt begrepet “kroppspress”. Kroppspress er psykisk; den dårlige samvittigheten unge jenter og gutter får av å spise en sjokolade en lørdag kveld, Instagram-profiler av både opererte og retusjerte kvinner og menn fremstilles samtidig som de poster bilder av usunne valg de “liksom” har tatt. Kroppspress er en følelse unge mennesker kjenner på daglig. Og DETTE er virkelig feil fokus. Du må gjerne si at det største folkehelseproblemet vi har er fedme, men da tror jeg ikke du har tatt en titt på statistikken blant barn og ungdom… Antall ungdommer med spiseforstyrrelser har aldri vært større, og når en 10 åring nekter å spise brød fordi det gjør en “feit”? Altså… Ser du hvor jeg vil hen? Du fronter en sunn livsstil, men så skal det sies at du har trening som jobb, og kroppen din er vel så å si “perfekt”. Jeg skjønner faktisk hva de mener med “ekte kropper” i den grad at det er det som er mest normalt. Det er viktig å akseptere alle kropper. Man trenger nemlig ikke ha mye muskler for å være SUNN.

    4. Hei Eirik, nei jeg misforstår ingenting. Det er like mye “kroppspress” mot de som eventuelt er undervektig som det er mot de som er overvektige, og det er faktisk sistnevnte som er det STØRSTE problemet vi har i dag. Og dette gjelder altså SÆRLIG blant barn og unge – der andelen overvekt har eksplodert og er høyere enn noen gang. Du trenger ikke å ha masse/mye muskelmasse for å være sunn, men å være [ekstremt] overvektig er ikke sunt. Samtidig mener jeg, som jeg har sagt gjentatte ganger, at alle har “ekte kropper”, at alle bør få kle seg hvordan en måtte ønske, og at ALLE er like mye verdt!
      Mvh
      Cornelis

    5. Til Eirik
      St. Olavs Hospital har en pågående statistikk-undersøkelse som er en av verdens største på fedme. Fastleger fra samtlige fylker må delta og svare på pasienters BMI(Ja vet at det ikke er nøyaktig men godt representativt for befolkning generelt). Denne undersøkelsen har pågått siden 1986 og kommer nye tall hvert 10.år
      Den viser at fedme har eksplodert i Norge og vi er på god vei til å ta igjen både UK og USA. Fedme er uten tvil det største helsemessige samfunnfunnsproblemet i Norge, og du tar feil når du sier at vi skal akseptere alle kropper. All seriøs forskning viser at livsstilsykdommer er lynkjapt på vei opp i Norge. Samtidig viser den nyeste undersøkelsen på norsk arbeidsliv og sykdom, at overvektige har 12 dager mer sykemelding i året. Det er en rød tråd mellom fedme, livsstilsykdommer og store samfunnsøkonomiske utgifter på grunn av dette. Vi skal ikke godta alle kropper. Tvert imot skal vi bekjempe overvekt og bidra til at folk får en sunn livsstil.
      Tilslutt: Jeg er enig med deg at psykiske lidelser har og gått opp, spesielt med tanke på fitnessgenerasjonen som vi forhåpentligvis er over nå og misforstå meg rett: Det å ha litt underhudsfett er ikke det jeg mener med femde. Den norske legestand har gode mål på hva som menes med fedme og er et googlesøk unna.
      Mvh
      stephan

    6. Helt enig med deg. En får være som man er hvis man er fornøyd med det…alle kropper er “ekte” kropper! Men må si jeg synes det er ille når kroppspress-diskusjonen blir brukt som en hvilepute og akseptert grunn i samfunnet til å lå være å ta i et tak, nettopp fordi det er så moderne å være et par (10) kg for tung og “lykkelig”. Det å gjøre det usunne til “normalen” for å slippe og akseptere realiteten, vil jeg påstå er en trend i dagens Norge.

    7. Og det store drikkepresset som ødelegger hele helgen. Jeg har fått beskjed om at jeg mister alle vennene mine om alkohol inntaket slutter. Det er definitivt myr kulere å spise og drikke hva man vil uten å “bry seg”, nå blant folket.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg