Slik kvitter du deg med fettet etter nyttår!


Mange er interesserte i å kvitte seg med overflødig fett på kroppen etter nyttår, men vet ikke helt hvor man skal starte. Her er da mine beste tips

bestill_treningsprogram

Daglig blir jeg kontaktet av mennesker som ønsker å kvitte seg med overflødig fett på kroppen, og som oftest ligger ikke problemet i at man ikke trener hardt nok, men heller at man gjør noen essensielle, små feil. Jeg skal derfor i denne artikkelen prøve å fokusere på enkle tips og triks som vil gjøre at du lettere komme i form, og får strammet opp kroppen nå etter nyttår.

Kardio eller styrke?
Der enkelte vil påstå at eneste måte å kvitte seg med det uønset fett eventuelt bare er å spise mindre og utføre en million minutter med tradisjonell kardiotrening, er mitt motto at man heller bør fokusere på å trene hard og riktig styrketrening. Tradisjonell kondisjonstrening vil nemlig nemlig i svært liten grad [alene] ha mye effekt, og ved heller å fokuser på å bygge mer muskelmasse vil du også kunne forbrenne mer – selv i hvilemodus. Så kort oppsummert: mer muskler vil gjøre at du forbrenner mer selv når du ikke trener! Overdrevent bruk av kardio kan imidlertid gjøre at du lettere sliter ut kroppen og muskulaturen, og potensielt ødelegger for optimal muskelvekst. Ved å trene mindre (kardio) vil du altså lettere kunne bygge mer muskelmasse, og dermed også forbrenne mer!

Les også: Tren mindre – forbrenn mer!

Hva er riktig mengde kardio?
Nå er det selvsagt ingen fasit på dette, og ethvert treningsprogram og oppsett bør derfor tilpasses for hver enkelts ønsker og behov. Likevel har jeg her noen generelle «regler» som jeg liker å bruke på mine klienter. O kanskje kan nettopp dette også fungere for deg og dine treningsmål:

1. Kardioøktene bør aldri overstige mer enn 20- maksimalt 30min. av gangen. «Må» du trene mer enn dette har du trolig ikke trent de første minutene hardt nok…

Les også: Lyst til å gå ned i vekt?

2. Tren heller oftere og kortere, enn sjeldent og lenge av gangen. Én av grunnene til at så mange kun klarer å få tid til 1-2 treningsøkter i uka er nettopp at man gjerne trener for lenge av gangen. En styrke- og kardioøkt bør for eksempel til sammen aldri overstige 1 time, og det er mer hensiktsmessig å heller få til 4-5 (eventuelt 6) korte økter i uka enn 1-2 som tar timer av gangen.

3. Trener du styrke i kombinasjon med kondisjons- og fettforbrennende trening; begynn med styrketreningen – avslutt med kardioen!

4. Kortere, hardere kardiovaskulære økter er altså stort sett å anbefale, og intervalltrening kan da være et smart valg for de fleste. Min personlige favoritt er da Geriljakardio, som vil gjøre at du kan være ferdig med hele treningsøkten etter så lite som 5minutter!

Håper dette var noe som eventuelt kan hjelpe og fungere, og la oss gi jernet NÅ!

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

– Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #hverdag #iform #trene #nyttårsforsett #Norge #bilder #blogg #blogginnlegg #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg