Er dette lov?


Når er det “politisk korrekt” å dra på treningssenteret, eller smette på seg joggeskoene og legge ut på en treningsøkt i jula? 1., 2., eller 3. juledag?!?

Les mer på: Corneliselander.com

Selv tok jeg meg bare treningsfri på selve juleaften – som i år verken besto snø, lutefisk, ribbe, eller andre nevneverdige juletradisjoner, men heller italiensk parmesan kylling og en tur i poolen…
 
Tidlig på juleaften…                    Italiensk middag på kvelden 🙂

Men tilbake til åpningsspørsmålet: når er det ok å begynne å trene igjen? Hvert år lurer jeg på dette, da jeg ser mange liker å slappe av helt til utpå nyåret, for så å begynne å stresse veldig med hvor mye man har lagt på seg i jula… Samtidig ser jeg også mange blant annet legge ut #CornelisUtfordring treningsbilder på Instagram allerede i dag – så jeg er litt usikker.. Selv har jeg i hvert fall begynt igjen [var som sagt bare borte fra treningssenteret på juleaften], og framover vil du daglig finne nye program, utfordringer, artikler og tips her på bloggen. Og som avslutning legger jeg i dag ved et enkelt hjemme treningsprogram du nå kan benytte deg av romjula igjennom – for vi trener i romjula, ikke sant?

Les også: Slik får du stram mage

Slik holder du formen hjemme i jula:
– Pushups (eventuelt med beina på benk/kasse)
Flott og lett tilgjengelig øvelse, som bare blir enda bedre om du også plasserer føttene dine på en liten forhøyning!

Husk å holde en rett linje fra topp til tå, og ikke la hofte, mage, og midje «falle» ned mot underlaget!

– Side-, front-, og foroverbøyd sidehev (med manualer eller treningsstrikk)
Her liker jeg å kjøre alle tre øvelsene sammenhengene, rett etter hverandre, og gjør slik disse tre øvelsene om til én. Kjør da for eksempel 6 repetisjoner på hver øvelse, under hvert sett, og kjør 2-3 runder på dette.

Sidehev, fronthev, og foroverbøyd sidehev. Her vist ved hjelp av en treningsstrikk.

Les også: Ned én størrelse før nyttår!

– Rygghev (for eksempel på en Swissball)
Om det er noe vi nordmenn trenger å trene mer av så er det rygg! Klart knebøy og markløft vil være gunstig og fordelaktig å benytte, men er det slik at vi alle har mulighet til å trene disse flotte baseøvelsene for eksempel hjemme? Trolig ikke, og mitt personlige ønske er å få ALLE nordmenn til å bli mer aktive, og da er dette en flott, og for mange viktig øvelse å ha med. Nettopp så man (etter hvert) lettere klarer å kjøre gode, tunge øvelser som knebøy og markløft!

Les også: Styrkeøvelse for rå overkropp!

– Dips på benk/kasse
Dette er særlig en gode øvelse for dere damer der ute som ønsker å trene bort, eller motvirke, det såkalte «grevinnehenget». For JA du kan trene det bort, og NEI det gir deg ikke store overarmer av den grunn!

– Bicepscurl (enten med manualer eller treningsstrikk)
Her er det mange som gjerne sier; «Men Cornelis, jeg har ikke tilgang på vekter». Mitt svar er da veldig enkelt; fyll opp for eksempel to bøtter med vann, og vips så har du de to tunge manualene du trenger!

– Cornelis Planke Pushups på Swissball
Min selvkomponerte øvelse som mikser planken og pushups, og lar det hele skje med en Swissball inkludert, slik at det også utfordrer balansen din. Planken blir ofte, utifra EMG-målinger, sett på som en av de beste mageøvelsen, mens jeg personlig mener at denne er enda bedre, og det av den enkle grunn at det rett og slett angriper flere muskelgrupper samtidig! I tillegg er den altså også ypperlig å benytte seg av enten man er hjemme, eller ute på reise!

– Crunches på Swissball
Crunches er mye bedre enn vanlige situps, og for en enkel og grei måte å få inn litt arbeid på magemuskulaturen i hverdagen (mens en for eksempel ser på tv i stua) er dette en god øvelse å kjøre!

Les også: Iform på 15min.!

– Statiske knebøy
Denne kan ikke erstatte vanlige knebøy, men kan fint være et supplement, eller en ypperlig øvelse å variere med. Personlig mener jeg nemlig at variasjon er et viktig nøkkelord mange av oss trenere glemmer å tenke på, og selv verdens beste øvelse kan fort bli overflødige og lite nyttige om den benyttes for ofte eller mye!

Så når mener du det er “lov” å begynne å trene igjen, og er det en dårlig idé å slappe av helt til etter nyttår? Du vet hva jeg mener – nå vil jeg høre DIN mening!

God Jul fra trener’n i Beverly Hills!

Send meg også gjerne en email direkte om det er noe du skulle lure på!

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #fitness #iform #jul #jula #Norge #bilder #blogg #fit #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

15 kommentarer
    1. Hei
      Jeg selv liker å være i aktivitet hele året.
      Var på skitur 1.juledag ❄ Jula er en fin tid til å
      Være ute med familien 😃
      Skal på treningssenteret i morgen 👍👍
      Fortsatt God Jul 🎄🎄

    2. Ja, man må vel først gjøre unna pølser, potetgull, brus og iskrem, så jeg vil sette datoen til 18.mai.

    3. Jeg følger mitt ukentlige opplegg, og lar hverken jul, påske eller ferier påvirke det.
      5 økter i vektrom hver uke gjennomføres, men det eneste kan være at tidspunktet forskyves noe ved høytider ferie.
      Vanligvis trener jeg ca 1.5 time før jobb og en sykkeltur på ettermiddagen, er det snø eller svært glatt foretrekkes skitur eller tredemølle.

    4. Et gammelt fenomen – “alle” starter på gym etter nyttår men i februar er halvparten borte – og kommer tilbake i mai da panikken for sommeren melder seg.
      Et klassisk fenomen som treningssentre tjener godt på.

    5. Sant Marina! Selv har jeg mitt eget gym, så aldri noe problem med akkurat det, men helt enig: bruk jula for alt det er verdt, og legg fundamentet for nye, gode vaner for det nye året!
      Cornelis

    6. Knut: Du kan jo si litt om hvordan du har motivasjon eller ork til å trene 5 dager i uken, året rundt, spesielt kombinert med full jobb eller skole + masse skolearbeid hver sabla dag, som jeg har ; )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg