Hvorfor kardio IKKE fungerer på fettforbrenningen

Så du har satt deg som mål å gå ned i vekt eller stramme opp, og du løper på tredemølla til den store gullmedalje. Likevel så går ikke vekten ned, og du både ser og føler deg ikke noe spesielt slankere. Så hva er grunnen? Du trener [og stoler trolig] for mye på kardioen…

Les også mer på: Corneliselander.com

Flere rapporter og studier viser at det er korrekt styrketrening, i kombinasjon av et godt kosthold, som vil få deg i virkelig god form. Klart det er greit å implementere litt kadio innimellom, men dette alene vil IKKE få deg i form.

Man ser faktisk at det er de som trener mer hard styrketrening som har letteste for å oppnå en strammere kropp, kontra de som løper eller sykler milevis hver dag/uke.

Les også: Slik får du stram mage

Dette kommer av flere grunner, der særlig det at man har en tendens til å overdrive effekten og hvor mye man faktisk brenner på å løpe eller utføre forskjellige former for kardio. Dette gjøre igjen så at man kanskje lettere inntar mer mat, fordi man tror man har vært så flink, at man summa summarum ender opp med et netto høyere kalorioverskudd enn før man begynte å trene [kardio].

Ved siden av dette er det problemstilling med hvor mye du brenner av fett, kontra hvor mye muskelmasse du eventuelt også mister. Som jeg alltid sier vil det smarteste du kan gjøre for å oppnå en strammere, bedre trent kropp først og fremst være å bygge prosentvis mer muskelmasse. Dette vil også gjøre at de faktisk forbrenner mer, selv i hvilemodus, noe som er grunnen til at de som trener mye styrketrening også lettere kan unne seg mer å spise hverdagen igjennom ? uten å legge på seg [fett].

Så betyr dette det samme som at du IKKE bør utføre kardiovaskulære treningsformer? Så klart ikke! Kardio er nemlig ikke viktig bare for eventuelt å gå ned i vekt, men selvsagt også for den generelle helsemessige form. Samtidig er det i mine øyne altså viktig også å bygge/vedlikeholde muskelmasse, og dette er altså grunnen til at jeg gjerne anbefaler mine klienter å benytte seg av HIIT trening og for eksempel gerilkardio.

For flere slike saker og videoer – husk å presse subscribe knappen!

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

– Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iformmedCornelis #kardio #blogg #blogginnlegg #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

4 kommentarer
    1. Har du noen tips til en som har spist for lite i alt for mange år og derfor “ødelagt” forbrenningen, som nå vil ha maks ut av treningen – jeg vil jo øke i muskelmasse og gå ned i fettprosent, men syntes det er litt vanskelig å vite hvor mye jeg skal spise mtp. forbrenningen som er så dårlig fordi kroppen lagrer på alt jeg putter i meg hm

    2. Hei! Bloggen her sier vel det meste om det. Jeg har vært i samme båt som deg, Marlene Nilsen. Jeg har også spist for lite volum og trent for lite riktig (dvs styrke) slik at jeg også erfarte at alt jeg spiste gikk rett på kroppen. Nå kan jeg spise mye mer, og det har to årsaker som jeg vil anbefale deg.
      Trening: Varm opp først, feks crosstrainer (bruker mer av kroppen enn bare tredemølle) i 10-12 minutter, bare så du er varm i kroppen. Så trener du styrke, kort og godt. Hvordan du legger det opp teknisk kan nok en PT si mer om.
      Mat: Tenk VOLUM! Du kan spise så mye du vil av grønnsaker og faktisk veldig mye frukt og bær også. Du KLARER ikke å legge på deg av det. Hvis du gjør det, så er det fordi du får i deg noe annet også, som du ikke går ned i vekt av. Kroppen bruker mye energi på å fordøye det fordi det er så mye fiber. Da får du i deg et høyt volum, som gjør at du føler deg vel og ikke sulten hele tiden og du “forteller” kroppen at den må sette opp forbrenningen fordi her var det “mye mat”. Siden kroppen forbrenner generelt mye mer når den får i seg mer volum, så kan du spise deg mett på riktige matvarer. Grunnen til at mange som spiser mye ofte likevel ikke er sylslanke, er HVA de spiser, dvs sammensetningen og for mye lettopptagelige karbohydrater (hvitt sukker og hvetemel). Pass også på at du får i deg nok høyverdig protein og høyverdig Omega 3. (Jeg har et supertips på den absolutt beste omega3 og proteinpulver på markedet, om du vil ha, så send en mail til [email protected]). Bland gjerne proteinpulver med usøtet mandelmelk. Svært få kalorier, men god metthetsfølelse. Bruk gjerne mager kesam og mager cottage cheese med frukt og bær til kos. Når du får i deg mye volum ved å hive innpå med grønnsaker, så unngår du at kroppen setter igang sparebluss fordi den tror at det er hungersnød fordi du spiser for lite. Så får du også opp forbrenningen når du trener styrke! Jeg har gått ned 17 kg siden slutten av mars på dette. Sultekur med få kalorier er dømt til å mislykkes og forbrenningen blir ødelagt slik at du må spise stadig mindre for å gå ned i vekt, men da er det muskler du mister også, noe som gjør situasjonen ENDA verre! Det GÅR faktisk an å gjøre noe med det også. Du må kort og godt trene deg opp på styrke og spise deg opp på volum. 🙂 Kan også anbefale appen som heter LIFESUM. Lykke til 🙂 MVH Anne acsalvorligetulleside.blogg.no

    3. Hei Marlene! Du ser da ut til å ha en helt normal kropp på bildene på nettet , dette var da nærmest idealkroppen for tretti år siden! De fleste kan da ikke spise så mye de vil før de legger på seg, så hvordan kan du si at du har ødelagt forbrenningen?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg