Styrkeøvelsene du bør droppe!

På Side3 kan du i dag lese om syv forskjellige styrkeøvelser som personlig trener Travis Barnes, fysiolog Greg Justice, og undertegnede mener (altså, jeg mener at noen av dem) er bortkastet å trene. Debatten tok av på min Facebook side tidligere i dag, og derfor vil jeg nå ta en kjapp gjennomgang av hvilke øvelser jeg faktisk mener at er unyttige, og hva du bør styre unna:

Les også mer på: Corneliselander.com

Sit-ups
Sit-ups er en av de mest bortkastede mageøvelsen du kan kjøre, og personlig råder jeg heller mine klienter til å utføre tunge knebøy (trolig den beste øvelsen for å bygge en sterk og stram kropp), rygghev (ja, ryggen er minst like viktig å trene for å oppnå en stram mage), og min egen Cornelis planke.

Hva jeg råder deg til å benytte, om du ønsker deg en stram mage

Les også: Slik får du stram mage

Preacher curl i apparat
Hovedproblemet med denne øvelsen er nettopp den fastlåste bevegelsesbanen man får, og personlig anbefaler jeg heller mine kunder å bruke “Cornelis biceps-curl” som i mine øyne er den beste måten å bygge store, sterke armer på. Noen bedre øvelse enn denne for å få opp pumpen, bygge muskulatur og størrelse finner du ikke!

Triceps kick-backs

Den stigende spenningskurven på øvelsen vil gjøre at det blir eksponentielt hardere å holde vekten oppe etter hvert som man nærmer seg toppen. En vekt som da føles ekstremt lett på bunnen av repetisjonen kan nær sagt bli umulig å holde i topposisjon, og dette vil gjerne resultere i at man begynner å jukse eller trener med for lette vekter i forhold til hva man i prinsippet kunne ha brukt var bevegelsesbanen bedre.  Personlig anbefaler jeg isteden å gå for dips, eller ikke minst franskpress, for maksimal effekt på triceps-treningen!


HVA ER DINE MENINGER OM ØVELSENE? LA MEG HØRE I KOMMENTARFELTET UNDER!

Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iform #Side3 #blogg #gym #trene #øvelser #treningsprogram #søndag #mandag #nyuke #iform #treningsbloggen #trener #CornelisElander

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg