Hva bare ekte menn gjør


– Ikke noe er mere stusslig en som som drikker cola light, mens gutta drikker øl, skrev en innsender inn til meg. Vel, sier nå jeg…

Les også mer på: Corneliselander.com

Hei folkens, og takk for alle de flotte og fine kommentarene de siste dagene, og særlig så manges [i mine øyne overraskende] positive tilbakemeldinger på innlegget “Slutt å syte over at du er tykk”. Det hadde jeg faktisk IKKE forventet! Men selv om de fleste la igjen veldig hyggelige og inspirerende kommentarer var det selvsagt også noen negative, og et av dem som imidlertid stakk seg mer ut enn de andre var dette;

Les også: Slik får du stram mage

“Ikke noe er mere stusslig en som som drikker cola light mens gutta drikker øl. Så det bilde av deg for en stund siden. Når du ikke kan kose deg med en øl i godt lag en gang så er du syk!, skrev nemlig en som kaller seg selv for “Fantomet”. Og bildet han referer til er altså dette:

Nå skal det også poenteres at dette bildet ble tatt under min Europatur i sommer (som forøvrig straks kommer som en tv serie her på bloggen!), der dama knipset et bilde av meg med min gode venn Alex under en lunch i Firenze. Poenget med bildet var nettopp å vise størrelsesforskjellen på drinkene våre (der min kompis gikk for den største ølen de hadde), mens jeg fikk servert en rosa (!?!) Cola light – som forøvrig også var den minste jeg noen gang har sett. Hele poenget med bildet (som jeg også la ut på Instagram kontoen min) var nettopp å ikke ta seg selv for seriøst, eller alltid prøve å være “tøffeste mulig”…

Men tilbake til din vurdering av hvem som er menn, og hva “ekte mannfolk MÅ gjøre”. Selv drikker jeg (som de fleste sikkert vet) YTTERST lite, og klarer meg helt fint med enten en cola light eller kaffe. Og jeg trenger forså vidt heller ikke din velsignelse for om jeg er “mann nok” eller ei. At du imidlertid trekker inn at man er syk om man ikke drikker, eller at jeg kommer til å angre på at jeg ikke drakk [mer] for å “fremstå mest mulig plastikk” synes jeg imidlertid er trist å høre [for deg]. Min mening er nemlig at det ikke er alkoholen som skal avgjøre om du har det fint og flott eller om du er trist og lei, og for mange kan nettopp et overdrevent inntak av alkohol være starten på sistnevnte. At noen av de tøffeste gutta jeg vet om (som feks min gode venn Kjell-Ola Kleiven) heller ikke drikker alkohol er for meg også et kvalitetsstempel og bevis på at man[n] ikke trenger å drikke for å være kar nok…

Så hva mener DU? Må menn i dagens samfunn fortsatt drikke alkohol for å vise at man er tøff nok??

Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iform #Side3 #blogg #hverdag #meninger #drikke #fest #ferie #mat #øl #alkohol #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

22 kommentarer
    1. absolutt ikke! de kveldene/dagene jeg husker best og har de beste minnene fra har aldri inneholdt alkohol. nå drikker jeg ikke så mye selv heller, da konkurranser innen dansingen er mye viktigere enn en kveld med alkohol. som du sier; man kan ha det gøy uten alkohol, faktisk mye morsomme enn med har jeg selv funnet ut!

    2. Jeg er en stor tilhenger av alkohol, men jeg kan også se at mye nytes best uten. Det er en tid for alt. Å gå på fylla og denslags er sjarmerende innimellom. Om ikke annet for å oppdage hvor deilig det er å rense kroppen og drikke inn naturen og kvinner og annet i ren form.

    3. Befriende deilig å se at det finnes menn der ute som ikke måler manndommen sin i antall alkoholenheter (med dertil “sjarmerende” oppførsel). Alt med måte. Det er et ordtak etter mitt smak. Det gjelder forøvrig også rosa boksbrus 😉

    4. Nei menn må absolutt ikke drikke alkohol for å vise at enn er tøff haha men det gjelder vell generelt både menn å damer! Hvorfor må vi drikke alkohol? fordi de selger det på butikken? Ja så da må enn vell spise snop også da siden de selger det i butikken? hehe kan ha det like gøy uten alkohol og de mennene som må ha alkohol for å ha det gøy å vise at de er tøffe mannfolk er IKKE menn i mine øyner hvertfall 😉 greit og kose seg innimellom selvfølgelig men alt med måte 🙂

    5. Det kommer jo an på begrunnelsen som gjør at en ikke vil drikke øl, redd for kalorier, eller rett og slett at man ikke liker å være brisen. Førstnevnte vil jeg si ikke er typisk mandig…
      Jeg drikker øl fordi jeg liker sinnsstemningen det gir og pga smaken. Jeg er også godt trent og har veldig mange andre grunner til å føle meg som en flott mann.

    6. Det som er helt sikkert, er at folk som kommenterer at man må drikke alkohol for å være et ekte mannfolk, ikke er i noen som helst posisjon til å kommentere slike ting. Dette er folk som selv ikke har kommet seg forbi guttestadiet.
      Respekten for seg selv, og tryggheten i det valget man tar ved å ikke drikke alkohol, er mandig så godt som noe.

    7. Kun i Norge hvor noe som er så giftig og potensielt ødeleggende for folk rundt deg som alkohol får kun lovord, mens alt annet er for narkiser fordi det er ulovlig.
      Drikker en gang i blant, men blir så jævlig fyllesyk og får nerver av det så har sluttet en del, men fy faen for et mas fra folk rundt deg om at du ikke drikker. Nordmenn er en masete, alkoholisert saueflokk som ikke tør å være seg selv med mindre de spyr i gatene med slips rundt hodet.

    8. En øl eller glass vin nå og da er helt greit, hvis en føler lysten til det. Har man ikke suget så lar en være. Trene hardt hele uka får så å bælme nedpå i helga så er storparten av slitet bortkastet.

    9. Ekte menn. De drikker øl, de har skjegg/skjeggvekst og hår på brystet. Det er slått fast og vedtatt det.
      Du er gjerne hankjønn? men neppe mann! Sjekk deg selv, jeg tipper skjeggvekst er minimal? og du barberer vel beina også? Hvor mye tid bruker du foran speilet med makeup/stell før du går ut om morgenen?
      Ta deg en øl!

    10. Jeg har aldri forstått hvorfor man skal måtte forklare hvorfor man ikke har alkohol I glasset? Med mindre man kjører forventes det en forklaring hvis en er ute uten å drikke. Jeg har ikke tall på alle de gangrene folk har sagt til me “men du er jo ikke avholds??”

    11. Hei Cornelis.
      Jeg tok en pause med drikkinga i august i fjor. sleit litt med søvnproblemer og var ikke i så veldig god form.
      Før jeg viste ordet av det hadde jeg begynt med fjellturer, så begynte søvnen å komme tilbake. Så begynte jeg å trene litt målrettet og så begynte å jeg å trene veldig målrettet.
      Nå er status at jeg har gått ned 28 kilo, Har fått meg jobb i forsvaret, og anser meg fortsatt som en mann.Veier 98 kilo nå, snart six-pack hehe. Men hovedpoenget her er at jeg har aldri følt meg bedre og mine venner respekterer mitt valg. Fremmede jeg snakker med på byen(ja jeg går fortsatt mye ut) synes det er fett og at det står respekt av å slutte/pause alkoholen som jeg har gjort. Har mye bedre draget på damene, men nå er jeg gift så det trenger jeg ikke, men morsomt med en liten flørt. De som maser om at ekte menn må drikke masse øl er og blir tullinger i mine øyne og de har neppe en vell-trent kropp. For alkohol og vell-trent er en dårlig kombo.
      Stå på videre, det skal jeg gjøre
      Jon

    12. Greit med cola light, men hva tror du er mest sunt av cola på boks og et glass med øl?
      den boksen har mange rørt borti før du legger leppene rundt kanten.

    13. Av og til er fyllerølpen den felles sosiale opplevelsen og den som er edru blir litt som en på fisketur som ikke har med seg fiskestang. Ja du kan være med og gå tur, telte og delta men når du ikke bryr deg om dupp, spinner eller flue, ørret eller gjedde eller kan snakke om nappene du hadde og storfisken som slapp unna så er du liksom ikke med likevel. Har hatt mange artige kvelder der du nesten må ha vært full for å synes at det er artig fordi vi var egentlig ganske teite, babla masse tull og svada, dansa som en elefant i glassbutikk og gaula med sangen helt uten takt og tone. Hadde jeg vært der i edru tilstand sjøl ville jeg fort blitt lei og oppgitt og da blir det litt sånn hvorfor sitter du der og er den kjipe, enten ta noen øl eller la være å bli med på drekkalag.
      Så er det mange andre opplevelser der alkoholen er litt på siden som bursdager, julebord, pokerlag, skitur, hyttetur, festivaler, konserter, restaurantbesøk, dra til utlandet osv. der det bør være en plass både for de som liker og ikke liker alkohol. Men av og til føler jeg at enkelte avholdsmennesker oppsøker plasser som er fullt av fulle folk for å klage på hvordan det er, litt som en løve som på død og liv vil inn i isbjørn-innhengningen i dyrehagen for så å klage på at det er kaldt. Skal ikke klage på den som sitter der med Cola Light’en jeg, så lenge den ikke klager på oss…

    14. Er en grei forskjell mellom å ta seg en øl i tillegg til mat eller sammen med en god kompis på en solrik dag versus det å drikke seg dritings hver helg. Altså, stor forståelse for å holde seg unna fylla. Null forståelse for det å være totalt avholds. Sixpacken din forsvinner ikke om du hadde erstattet den cola lighten din med øl. Den hadde forsvunnet om du hadde brukt ølen som en fast tørstedrikk.

    15. Noen velger av forskjellige årsaker å være avholds, og hvorfor skal man da i alle fora måtte forsvare det valget? Jeg ber ikke folk som drikker alkohol om å forsvare det overfor meg. Dessuten så finnes det ikke noe mer sexy enn en edru mann kontra en som er passe påseila som stinker fyll. Man kan faktisk danse på bordet edru også., og trenger absolutt ikke være stusselig. Nei, alle edru menn, tommel opp fra meg  

    16. Sjælsagt ska’rru drekka øll, men det i seg sjæl æ’kke nok. Ska’rru værra ekte mannfolk så ska’rru bøtta ne’på! Mest mulig så fort som mulig. Og helst mens du speller luftgittar og synger Vål’enga sanger. Ska’rru værra, vi’rru værra?

    17. Stå på, Cornelis! Man kommer ikke utenom de stakkarne som prøver å booste eget ego med å rakke ned på andre. Mest tydelige tegnet på misunnelighet. Personlig drikker jeg et par pils i uka, men trener godt og regelmessig, så jeg holder meg fortsatt i toppform. Det finnes ikke usunne mat/drikkevarer, bare usunne mengder – mener hvertfall jeg. Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg