Her er den mest usunne sommermaten:


Dagens innlegg tar for seg hva jeg selv mener er den verste sommermaten om målet er en stram og sunn kropp:

Les også mer på: Corneliselander.com

I fjor sommer skrev jeg innlegget “Ti ting du aldri bør spise eller drikke” noe som skapte mye debatt og meninger i nettforumene. Mange klagde på at jeg ikke burde skrive/si hva man burde styre unna, og fikk altså ikke med seg at jeg bare nevnte ti ting jeg selv ikke ville kjørt i meg.. I dagens innlegg ønsker jeg derfor igjen å trekke fram den maten jeg selv mener er den verste, og hva jeg altså råder deg til å holde deg unna eller kose deg med nå i sommer om målet er en bra trent kropp. 

1. Grillmat
Selv om grillmaten også kan gjøres “sunn” er min mening at rundt 90% av det vi gjerne hiver på grillen er mat vi ikke har godt av. Enkelte ting kan faktisk være kreftfremkallende, og både rene kolesterol- og kaloribomber, og det vil være viktig å fokusere på hva man faktisk kjører i seg. Dette betyr selvsagt ikke det samme som at du aldri skal kunne kose deg med “grilling”, men at man spesielt bør være litt oppmerksom på hvor ofte og ikke minst hvor mye av dette man inntar.

Les også: WHOs rapport om helsefarlig mat

2. Salat[er) med mye majones
Ok, så en salat tenker vel de fleste av oss at jo må være sunt. Vel, ikke alltid. Her i USA serverer for eksempel enkelte av fast-food kjedene salater som inneholder like mange kalorier som de fleste av oss har behov for i løpet av en hel dag – i én salat… Men også du kan med litt ekstra majones og kos fort ødelegge det som i utgangspunktet kunne vært et sunt måltid, og typisk tilbehør til grillmaten er jo gjerne ting som waldorfsalat og/eller rekesalat. Og med en kjapp titt på matportalen.no så ser du at dette fort vekk kan bli noen skikkelige kaloribomber!

3. Iskrem…
Iskrem er aldri sunt, men særlig de variantene man plukker opp i kiosken en varm sommerdag er å regne som verstingene. Enkelte av kule- og krone-is´ene du finner på butikken inneholder flere kalorier enn en typisk middag, og nei vi snakker ikke her sunn næring som vil la deg bygge muskler… Mine tips er at du spesielt styrer unna fløte-iskremene, og istede for eksempel går for sorbet når søt suget måtte kalle.

Les også: Liker du ikke å trene? Da vil du elske dette!

4. Saft, brus, og “morsomt vann”
Nå finnes det selvsagt også sukkerfri alternativer, men når det gjelder å slukke tørsten i varmen vil jeg alltid anbefale at du går for rent vann. Gjør det heller ikke til en vane alltid må få “morsomt vann” for at det skal gå ned – da dette gjerne bare er første steget mot videre å bli avhengig av andre søte drikker ([es brus]…

5. Alkohol
Som jeg skrev i innlegget i fjor finnes det kanskje alltids en grunn for å drikke, men i mine øyne også veldig mange grunner for å la være. Alkohol er som jeg har sagt i en årrekke “ren gift for kroppen”, og skal du i tillegg prøve å holde en viss kroppsform nå i sommervarmen er dette hva du virkelig bør prøve å begrense. Ikke bare kan det være rent skadelig for lever og helsa forøvrig, men det vil i tillegg kunne sette deg mange hakk tilbake og stoppe eventuell videre muskelutvikling – noe jeg mener at sommeren nettopp kan være tiden for å oppnå. Følg for eksempel med på mine daglige tips og råd i serien “Sommerkroppen”.

Husk også å klikke innom her på bloggen i morgen da jeg vil liste det jeg selv mener er DEN BESTE SOMMERMATEN!
Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook
WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iformmedCornelis #Side3 #blogg #trene #sk2016 #sommer #mat #treningsbloggen #trener #CornelisElander

11 kommentarer
    1. Hei Cornelis! Dette er ikke kritikk rettet mot deg, bare et spørsmål jeg lurer på, og gjerne vil ha svar på!
      Du har mye kunnskap rundt trening og kosthold, og jeg synes mange av tipsene dine er veldig bra. Du virker svært opptatt av hva vi bør gjøre/ikke bør gjøre for å bli den beste versjonen av oss selv, og jeg føler mange av disse tipsene er rettet kun mot kroppens utseende (jeg sier absolutt ikke at alle dine tips er det, for du er heldigvis også meget opptatt av helsa generelt og). Noen av tipsene dine bryter med hva noen andre PT’er/kostholdsrådgivere anbefaler. Jeg tenker da på at du oppfordrer til alltid å styre unna sukker og alkohol. Sistnevnte styrer jeg forøvrig også helt unna, men godteriskåla har jeg ikke så lyst til å leve uten. Andre rådgivere sier ofte at vi skal kunne kose oss med måte en gang i uka, og at det absolutt ikke er farlig.
      I dagens samfunn som er preget av enormt mye kroppspress lurer jeg derfor på hvordan ditt selvbilde er? Mener du selv at du lever “perfekt” og at du ser så bra ut som du ønsker?
      Dette er som skrevet absolutt ikke kritikk til deg, for jeg får drøssevis med motivasjon og inspirasjon fra deg, og synes du både ser bra ut, og kommer med enormt mange gode råd! 🙂
      Kult om du hadde tatt deg tid til å svare.

    2. Kort fortalt, det beste er vel å slutte helt å spise tydelighvis: )
      Da er man ihvertfall helt sikker på at man ikke har fått i seg så mye som en smule med verken sukker, salt og alt vi bør holde oss unna i følge deg : )

    3. Hei Wilhelm! Nei, jeg ingen lever eller er “perfekt” på noen som helst måte, og jeg mener heller ikke at jeg fremmer/fronter urealistiske mål eller tanker. At andre trenere eller eksperter måtte mene at det er greit med sukker og alkohol for stå for dem, og med dagens situasjon (med fedme og overvekt blant folk flest) mener jeg vi faktisk trenger MER fokus på dette…
      Forøvrig tusen takk for at du følger bloggen, og for hyggelige tilbakemeldinger!
      Cornelis

    4. Du har tydeligvis ikke forstått psykologien med mat og gode opplevelser. Høres ut som om vi burde låse oss inn å spise gulrøtter, økologiske naturligvis. Du burde også tenke på at du kan skremme enkelte, men det er jo opp til deg. Oppfordrer folk til å spise hva de vil og har lyst på, men prøv å gjør det variert.

    5. Det var ikke ment bokstavelig talt det jeg skrev selvsagt, men jeg føler at man skal holde seg unna nesten alt i følge deg..og det er ikke riktig.
      Det må jeg få lov til å mene uten at du blir sint altså : )

    6. Kan ikke du fokusere på og blogge om trening ? La ekspertene ta seg av kosthold opplæringen fordi du er helt Hitler på kosthold…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg