Mulig å bygge muskler og gå ned i fett samtidig?


Går det an å bygge muskler og gå ned i fettprosent på en og samme tid? Svaret mitt vil trolig overraske deg

Les mer på: Corneliselander.com

Kan man bygge muskler og gå ned i fettprosent på én og samme tid? Dette er et spørsmål jeg mottar nær sagt daglig, og selv om mange i media gjerne vil avfeie dette med at det ikke er umulig, er mitt svar at de tar feil. Her er hvorfor:

Les også: Iform med Cornelis

Fullt mulig!
Mitt svar er nemlig at dette er fullt mulig, og grunnen til dette er egentlig ganske enkel [og logisk]. Det er flere studier som har vist at dette nemlig er mulig, og hvem var det egentlig som startet myten om at man først måtte gå ned i vekt/fettprosent for så å bygge opp kroppen igjen? Selvsagt vil det være lettere [å se forskjellen] på en utrent, overvektig som ønsker å gå ned i fett og samtidig bygge opp muskelmasse, men det er også gjort undersøkelser der man setter toppidrettsutøvere på et moderat kaloriunderskudd og likevel klarer å opprettholde eller bygge ny muskelmasse. Så alt er mulig. Poenget er bare at du trenger å benytte de riktige metodene, og stå på hardt nok!

Geriljakardio
Forskjellige former for HIIT [High-Intensity Interval Training]  eller Tabata trening vil være veien å gå om du virkelig ønsker dramatiske resultater, og personlig er min egen favoritt Geriljakardio kanskje det beste du kan velge om du ønsker å både forbrenne [optimalt], men fortsatt beholde/bygge mest mulig muskelmasse. Intensiteten og nivået du her skal ligge på gjør at kroppen din ikke bare øker forbrenningen der og da, men også for resten av dagen. Ja, faktisk er det blitt gjort undersøkelser der man har sett at geriljakardio kan øke fettforbrenningen etter trening hele ni ganger mer enn om du hadde trent én time på tredemølle med moderat hastighet. Og det selv om dette bare tar skarve fem minutter å utføre [!]. Dette er da også grunnen til at mine klienter ELSKER denne formen for trening, og at tusenvis av nordmenn har kontaktet meg angående denne metoden siden første gang jeg skrev om det i norsk media noen år tilbake. Likevel er det viktig å understreke at et korrekt kosthold, særlig med et høyt nok inntak av protein, også er helt essensielt skal du oppnå målet om strammere mage, lavere fettprosent, og samtidig bygge en sunnere, sterkere kropp!

Les også: Mitt treningsprogram

Mine tips:
– Benytt et treningsprogram satt opp spesifikt for dine mål, ønsker, og ikke minst BEHOV!
[Sjekk også ut treningsserien IformMedCornelis som jeg har hatt gående her på bloggen, der du vil finne gode forslag til oppsett for å stramme opp, og bygge optimalt med muskelmasse]
– Spis sunnere, og eventuelt litt mindre (men minst like mye, eller mer protein)
Som jeg nylig skrev om her på bloggen viser nemlig en nyere undersøkelse fra American Socity for Nutrition at man lettere både kan oppnå økning i muskelmasse, men også større nedgang i fett om man øker proteininntaket kontra de resultater man sitter igjen med ved et lavere inntak av protein. Dette stemmer altså godt overens med hva jeg selv har påstått de senere år, og som mine kritikere feilaktig har kritisert 🙂

Følger du nemlig mine råd og tips er det altså FULLT MULIG å bygge muskelmasse også på “diett”.

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iformmedCornelis #Side3 #blogg #blogginnlegg #hverdag #bilder #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

3 kommentarer
    1. Så kjekt å lese. Dette jeg egentlig ville gå for. Men etter mange råd fra div treningsglade folk så fikk jeg vite at jeg måtte gå ned i vekt først og bygge muskler etterpå. Jeg har ikke fulgt rådet.. For det er så gøy å trene vekter nå synes jeg, så da var det flott å lese at det sannsyneligvis vil fungere likevel 🙂 jeg ligger på kaloriundetskudd med Noka dietten, men kommer til å tilføre mer proteinrik mat. Spesielt etter å ha lest om det her også.

    2. Hei!
      Hva er forskjellen på step up på benk og bulgarsk utfall? Jeg synes bulgarsk utfall er veldig kjedelig, og har derfor ungått denne, men skjønner likevel at ettbeinsøvelser på med. Har funnet ut at jeg synes step up på benk er mer inspirerende å utføre – og det er absolutt ikke fordi den føles enkel, tvert i mot, jeg er supersvak, særlig i venstrebenet. Jeg bruker to 2 kilos manualer og på venstrebeinet klarer jeg maks 4 repetisjoner per sett. Er det ok å forsøke bli sterkere på denne øvelsen eller burde jeg gjøre noe annet?
      En annen ting, jeg har alltid holdt spennet oppe under hele serien med markløft, har lagt merke til at noen slipper opp i bunn og trekker skulderbladene bak på nytt. Er begge deler ok eller bør jeg slippe opp og starte på nytt? Jeg har alltid vært redd for å miste gnisten da 🙂

    3. Prøvde geriljakardio, 3x i uka. gikk ned fra xl til l på 3 uker!!! funker eksreeeeeemt bra det er absolutt anbefalt!!! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg