– Du trenger ikke å trene for å få en stram mage!


For de fleste vil det å trene seg til en stram mage være første vei å gå, men hva om jeg fortalte deg at du egentlig ikke trenger å trene i det hele tatt?

Les mer på: Corneliselander.com

Nå er jeg selvsagt den første til å mene at du bør trene, og både hyppigere, hardere, og mer effektive økter er det jeg alltid liker å promotere som veien å gå. Likevel er det ikke nødvendigvis [bare] det som skal til for at du oppnår målet om en strammere, bedre “trent” mage, og de isolerende mageøvelsene som situps og crunches kan du bare legge bort først som sist! Når det først kommer til hvordan du bør trene vil jeg da hovedsakelig anbefale deg kun to øvelser; tunge, riktig utførte knebøy og min egen Cornelis planke.

Les også: Få sixpack på 1 uke

Her er hva jeg råder deg til å spise/innta for en stram mage:

Frokost
Som du har kunnet lese på bloggen min mang en gang tidligere er jeg ikke redd for å ty til litt karbs tidlig på morgenkvisten, og frokost er i mine øyne dagens aller viktigste måltid! I tillegg er dette altså ett av to måltider der du lettere kan “fråtse” og kose deg litt ekstra med god samvittighet – noe som imidlertid IKKE betyr det samme som at du bør spise usunt, men at du her altså kan unne deg noen ekstra kalorier. 

Mellommåltid(er) 
Om du er en av de mange som kun spiser to-tre ganger om dagen bør du lære deg et nytt ord; mellommåltid. For å få på plass den stramme magen du alltid har ønsket deg må du nemlig spise oftere, og helst litt mindre av gangen. Det å kun spise et par, tre veldig store måltider om dagen er nemlig den perfekte oppskrift på “failure” for de fleste av oss.

Proteinshake
Selv fyller jeg på med proteinrik kost hverdagen igjennom, enten dette kommer gjennom egg og kylling, eller det er via enklere alternativer som en proteinshake. Spesielt etter en treningsøkt er jeg interessert i å få i meg nok av de viktige byggesteinene på en kjapp og enkel måte, og en proteinshake med minst 20-30g protein vil da kunne gjøre jobben. 

Protein metter bedre

Protein metter nemlig bedre enn karbohydrater og fett, og vil i tillegg kunne hjelpe deg med lettere å bygge og vedlikeholde muskelmassen. I tillegg vil det også gjøre at du lettere forbrenner mer – selv i hvilemodus!

Middag 
Så er vi kommet til måltid nr. to der du  (om du trener hardt nok..) med god samvittighet kan unne deg noen ekstra kalorier og litt karbs. Jeg vil likevel også her anbefale deg å styre unne for eksempel frityrstekt-, eller overdrevent fettrik, usunn mat, og selv om du spiser mat bestående av mange kalorier behøver det ikke å bety det samme som at det er usunt! Personlig består min middag gjerne av 1kg. hvitt eller rødt kjøtt, og rundt 500g ris eller pasta.. [noe som selvsagt ikke er noe jeg anbefaler deg som måtte lese dette til nødvendigvis å kopiere 😉 ]

Kvelds-/nattmat
Om du for eksempel vil unne deg selv noe søtt og godt til kvelds vil jeg for eksempel trekke fram mørk sjokolade, eller proteinpannekaker som gode, enkle valg. Du kan ellers også fylle opp med litt cottage cheese, eller for eksempel litt nøtter og/eller frukt, og personlig avslutter jeg også gjerne kvelden med en kasein proteinshake rett før leggetid slik at kroppen har tilgang på nok protein og næring natten igjennom.

Her er hvordan jeg selv spiser:
Frokost: 1-2 egg, kurv med brød (ca.1000kcal) 
Mellommåltid 1: Cottage cheese, eller mager yoghurt 
Lunsj: Kyllingsalat, eller annet proteinrikt og sunt (ca.300g)
Mellommåltid 2: Frukt og proteinbar á ca.20g protein. 
Før trening: 4 kapsler kreatin
Under trening: 5g glutamin
Etter trening: Proteinshake á ca.25g protein
Middag: Ca. 1kg. kjøtt + pasta ca.500g
Kveldsmat: Eventuelt litt mørk sjokolade med nøtter + kasein proteinpulver 
——————
Nå har jeg tidligere fått kritikk av både enkelte lesere her på Nettavisen, og selveste kokken på 4-stjerners middag, for å like litt for “sause-fri”, kjedelig mat… Imidlertid kommer gjerne de samme personene [vel, ikke kokken da…] tilbake til meg for å få råd og tips om hvordan en kan oppnå en strammere mage, og hemmeligheten er altså at jeg bare spiser litt “renere” og mer proteinrikt enn stort sett alle andre! For du får ikke sommerkroppen av å “kose” deg hele tiden… Sorry! Så da må man nesten bare bestemme seg for hva man mener er viktigst. Er det å oppnå en stram[mere] mage og bedre trent kropp, eller er det å forsette inntaket av alkohol, usunt fett, og alt det andre unyttige du i dag kjører i deg? Er du villig til å legge bort flaska, kutte ned på inntaket av sukker og salt, og ellers leve litt “kjedeligere” for å få kroppen du alltid har ønsket deg (også uten å trene..)? Valget er ditt kjære leser 🙂

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

– Cornelis


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iformmedCornelis #Side3 #mat #blogg #blogginnlegg #hverdag #bilder #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

13 kommentarer
    1. Hva tenker du om mager kesam til middagen da? Jeg liker å ha en klatt ved siden av som jeg gjerne rører litt krydder i.

    2. Hvordan er dette kostholdet som du beskriver å anbefale til meg som slanker meg? Jeg er 140 kilo og 183 høy, og har gått på et 2000 kallori opplegg i en mnd snart. Som du sier forbrenner man jo mer dersom man har muskelmasse, vil proteinrik mat da være fordelaktig for meg som skal ned titalls kilo?
      Mvh
      Tore

    3. Hei.
      Hadde blitt veldig glad om du kunne sagt om jeg burde gjøre no endringer i hva jeg spiser. 176 cm og 61 kg
      Frokost: smoothie
      ( 4 ss naturell yoghurt, halv banan, 120 g blå/ bringebær, kreatin, proteinpulver 25 g og 2 havregryn)
      Trening: hard styrke 60-90 min.
      Etter trening: riskake
      Lunsj: 100 g kylling, 100 g søtpotet +salat
      Middag: 150 g kylling, karbonadedeig, torsk eller laks,
      100 g søtpotet, salat eller brokkoli
      Snacks: nøtter og rosiner
      Kvelds: smoothie ( samme som frokost )
      Super blogg, takker for alle gode treningstips ☺️

    4. No hatin’, men føler det er på tide å påpeke at det ser ut som du har helt utrolig lut nakke, og generelt en veldig fremover rotert kroppsholdning, noe som tar seg rimelig dårlig ut for en treningsekspert.
      Anyways, wishing you a nice one brother.

    5. Ser en smoothie blender på markede som ser helt ypperlig ut til trening denne heter ” Smoothie twister ” Har du lyst å komme med super tips til hva en slik smoothie kan inneholde? dette er treningsrelatert 🙂 Super om det kommer tilbakemelding på dette!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg