Et innlegg “about nothing” du likevel bør lese

Et innlegg “about nothing” du likevel bør lese

Les mer på: Corneliselander.com

Hei kjære leser, og takk for at du stikker innom trenings-/Hollywood bloggen. I dag har jeg ikke tenkte å forklare nye øvelser du bør gjøre på stuegulvet, eller matvarer du bør styre unna en fredagskveld, men heller komme med et innlegg som forhåpentligvis kan inspirere, motivere, og kanskje likevel få deg i litt bedre form. Eventuelt får du se på det som tanker og ideer fra meg, og eventuelt et innlegg du kan kategorisere som “about nothing”… Seinfeld revolusjonerte jo tv-bransjen med sitt show “about nothing”, så om jeg kan gjøre noe i nærheten av det samme med treningsbransjen i Norge blir jeg svært fornøyd 🙂 

Vi er tykkere enn noen gang
Så overvekt og fedme fortsetter å øke i Norge, og man kan spørre seg selv hvorfor. “Alle trener jo”, og spiser jo så sunt hører jeg de er mange som mener, men problemet med det er at det dessverre ikke stemmer… Aldri før har særlig barn vært mindre aktive og mer stillesittende enn det de er i dag, og også vi voksne beveger oss generelt ALT, ALT for lite!

Jo da, mange har medlemskap på et treningssenter, og det florerer av treningsbilder (særlig mange flotte #CornelisUtfordring bilder!) i sosiale medier, men likevel bruker vi altså ikke kroppene våre nok. For der vi en gang i tiden var ute og både jobbet, gikk turer, og feks ruslet ned til matbutikken på hjørnet og bar matvarene hjem, kjører vi i dag skytteltrafikk mellom skol-jobb-barnehagen-hjem- og ned til matvarebutikken i våre splitter nye, komfortable Teslaer… Om du da legger inn et par økter med litt gange på tredemølla, eller en halvtime i styrkerommet i uka så veier dette rett og slett IKKE opp! Særlig om du også sitter med hånd dypt nedi potetgullposen (fordi du har vært så flink til treningssenteret den….). Ja, slik ender du rett og slett bare opp med å legge på deg!  

Ikke interessert i vekt
Nå er jeg imidlertid (i motsetning til de fleste andre i bransjen) helt uinteressert i hva badevekten din måtte si, eller nødvendigvis for at du bare skal gå ned i vekt… Personlig pleier jeg nemlig heller å trekke fram at man bør kvitte seg med det farlige magefettet og eventuelt jobbe mot en “størrelsesreduksjon” framfor bare å konsentrere seg om vektnedgang. “Tykke mennesker” kan også være i bra form – akkurat som såkalt “tynne” kan ha et lag med usunt fett rundt magen, og ha godt av å “gå ned”. Personlig er jeg heller ikke for den utdaterte “BMI metoden” for å sjekke om du er i “faresonen” eller ei, og jeg mener stort sett at mange faktisk kan spise mer så lenge de bare trener oftere, kortere, og hardere, og smartere! 

Men tilbake til åpningen, og hva jeg her faktisk prøver å få fram; vi nordmenn TRENGER å komme i bedre form, og vi bør ha som mål å leve på en smartere, bedre måte enn det mange av oss faktisk gjør i dag! Vi bør også slutte å lyve til oss selv, og tro at vi lever sunnere enn det vi strengt tatt gjør.

Nå blir veldig mange ofte irriterterte og sinte hver gang jeg trekker fram mat- eller drikkevarer en bør styre unna (akkurat som jeg har noen personlig glede av å “plage folk”), men vit da dette; alle de råd og tips jeg kommer med her på siden eller ellers i media gjør jeg bare 100% fordi jeg ønsker å gjøre Norge til verdens sunneste nasjon igjen! 

I dag er vi dessverre et stykke unna, men jeg vet at vi med selv bare en liten innsats lett kan komme på toppen igjen, og jeg håper å få være med på å inspirere, motivere, og å hjelpe deg! 

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

God helg! 
– Cornelis


WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iformmedCornelis #Side3 #mat #debatt #blogg #blogginnlegg #hverdag #bilder #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

4 kommentarer
    1. Den dagen man kan være med deg på en “leir” i noen måneder og overlate all kunnskapen til deg og “bare” gjøre som man får beskjed om er jeg med som number one. Dritalei av ernæringsfysiologer, treningsklubber og tusen forskjellige tips hvor alt går til helvete hver gang. Jeg er en mann med fire hjerneceller som ikke orker å gå lære hva som er sunt og ikke sunt i 50.ooo tusen matsorter hvor hele driten er fabrikkmat.
      Kom igjen ungdom jeg reiser til California på dagen bor på en hybel og tar et oppgjør. Reiser hjem igjen med ny kropp og legger alt fettet fra meg på 405 eller 101. Var en gang sprek som fanen men nå ser jeg ut som en ballong og må gjøre noe før jeg sprekker. Ja dette er jo en god forretningside også…..det er jo en ørken mellom LA og Baker hvor det er plass til 50ooo feite…….Klar for 3 måneder på sparken.

    2. Bra at du setter spørsmålstegn ved å bruke bmi-metoden! Da jeg var ung skulle kvinner veie høyden i cm minus 110, dvs kvinner på 170 cm skulle veie 60 kg og kvinner på 160 cm skulle veie 50 kg. Mye enklere å forholde seg til et konkret vekttall enn bmi hvor normalvekt varierer med ca 15 kg!!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg