Kardio eller styrke? Her er hva som er best for deg


Om du bør trene styrke eller kardio kommer an på blant annet disse tingene:

Les mer på: Corneliselander.com

Kardio eller styrke – hva er best?
Først og fremst kan du ikke sammenligne disse tingene, og for de fleste av oss kan litt av begge deler være bra. Likevel; ønsker du å bygge mest mulig muskelmasse så bør du fokusere mer på styrketreningen. Ønsker du å gå opp i vekt, så bør du fokusere mer på styrketreningen. Ønsker du også å stramme opp mest mulig, ja du gjettet riktig; så bør du fokusere mer på styrketreningen… SÅ kort og godt kan en oppsummere med at riktig styrketrening ER best!

– Men jeg vil ikke bli stor og pløsete
Veldig mange, spesielt kvinner, utfører til tider for mye kardiotrening av redsel for å legge på seg eller bli “pløsete”. Seneste i dag mottok jeg åtte |!] emails om nettopp dette, men som alltid er svaret mitt; styrketrening er hovedsakelig veien å gå! Ja, for mange er det selvsagt viktig å jobbe både med kondisjonen og få en “god helse” ved hjelp av å løpe, sykle, eller ellers bevege og bruke kroppen på en smart og hensiktsmessig måte. Er likevel målet ditt å oppnå en strammest mulig, og mest “fit” kropp, så bør du samtidig ikke overdrive dette.

Les også: Kan det bli ulovlig med muskler i Norge?

For mange gjør nemlig akkurat det. De starter opp hardt og brutalt i januar/ februar, og trener mer enn man gjerne har godt av. Litt kondisjonstrening er viktig, men å utføre én time hver dag er imidlertid “overkill”, og noe man stort sett ikke har godt av… Grunnen er enkel; du vil brenne ut kroppen, og slite med å bygge muskelmasse, og nettopp det vil hindre deg i å oppnå det du trolig faktisk har som ønske.

Så igjen; om kondisjonstrening eller ren styrketrening er best for akkurat deg blir vanskelig å gi et endelig svar på. Mange av oss har nemlig også godt av litt av begge deler, men samtidig er det nok flere av oss som kunne ha godt av å trene litt mer styrke enn det de gjør i dag…

Stå på!

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

– Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #iformmedCornelis #Side3 #blogg #blogginnlegg #Instagram #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

3 kommentarer
    1. Så lykkelig jeg ble nå. Jeg er ikke så glad i å jogge eller sykle. Eller, det å sykle for å evt komme meg fra et sted til et annet er greit. Men, styrketrening gir meg mye mer 🙂 Og i så fall nå etter å fått så gode resultater med oppfølging av deg. Du kan virkelig det du prater om! 🙂 Stå på videre, du også!! 🙂 🙂

    2. Før jeg tok den altfor lange treningspausen, fant jeg noe som fungerte ganske bra for meg. Jeg trente som regel 4 ganger i uken. 1 økt var ren cardio, 2 økter var kun styrketrening, mens den 4. økten var en kombinasjon, og da trente jeg gjerne styrke på overkroppen først, og deretter 20-30 minutter med cardio 🙂 Vet at man helst skal unngå å kombinere, men jeg følte at så lenge jeg unngikk å trene bein og cardio samme dag, gikk det helt fint.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg