Ikke la jenter og gutter møtes… Skal visst fikse kroppspresset


Faksimile: Dagbladet

I går kom det fram at en Trondheim skole nå velger å kjønnsdele svømmeundervisningen i kampen mot “kroppspresset”. Selv mener jeg dette er det glade vanvidd, og ikke vil hjelpe på noe som helst!

Les mer på: Corneliselander.com

Hjelper på “kroppspresset”? Nei!
Så det skal hjelpe på kroppspresset at ungdommen blir mer ukomfortable i egen kropp, og ikke får “se” det andre kjønn? Nei, dette er det glade vanvidd, og forøvrig trodde jeg det gjerne var jenter som snakket styggest om andre jenter, og ikke at dette kom fra gutta. Min erfaring er at vi gutter/menn er så usikre i den alderen, at det siste vi tenker på er å gi jentene tyn for utseendet… Jeg tror dette ofte er mer en jente-mot-jente ting, og faktisk tror jeg det bare ytterlig kan bli mer ubehagelig om de nå velger å gå for denne løsningen… I tillegg; ved å gjøre dette til en så stor greie, er vi ikke bare med på å gi enda mer fokus på nettopp kroppspresset? Bør man ikke heller motvirke problemet, jobbe forebyggende, framfor å kamuflere det bak å dele inn undervisningen?

Hva er din mening? La meg høre i feltet under!

– Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #mening #meninger #debatt #debatten #Side3 #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

4 kommentarer
    1. Hva skal man si. Jeg tror ikke det å skille kjønnene, vil hjelpe noe. Men d som er trist er jo at mange føler seg utenfor. Og d tror jeg gjelder begge kjønn. Man skal se ut og oppføre seg som ” alle andre “. Ikke akseptabelt å skille seg ut.

    2. Synes gutter og jenter burde ha svømming sammen. Det handler litt om hvem man kjenner i klassen også.. Noen jenter har flere guttevenner enn jenter, og motsatt. Om man blir plassert et sted der man kanskje allerede er usikker, uten vennene sine, kan jo det også være med å fremme enda mer usikkerhet. Det er mye kroppspress, men dette vil nok ikke gjøre det bedre. Man burde lære seg å kunne være rundt det motsatte kjønn, og jeg tror som du sier, at jenter snakker mer dritt om hverandre enn det gutta slenger inn.

    3. “skille gutter og jenter i svømmetimen pga kroppspress” ???
      Som om dette kommer kommer til å hjelpe?
      Slik min oppfatning av det hele er, er det like mye kroppspress innad mellom jenter og innad mellom gutter.
      En jente med en kropp utenfor A4 vil alltid mistrives i svømmetimen uavhengig av om gutter er der så lenge jentene er tilstedet for å mobbe henne. Det samme gjelder guttene.
      Skal man fjerne kroppspresset i gym- og svømmetimene må man først få bukt med kroppspresset i media og mellom oss voksne.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg