Verdens beste?


Hva mener du er verdens beste øvelse for triceps? Vel, her er mitt valg:

Les mer på: Corneliselander.com

Vi har alle våre personlige favoritter, og jeg skal ikke påstå at det kun finnes ett riktig svar på hva som er verdens beste øvelse for triceps. Etter å ha instruert og hjulpet klienter over hele verden de siste 10 årene vet jeg imidlertid hva som gir soleklar best effekt for de fleste; dips. Grunnen til dette er mange, og noe jeg i dag skal prøve å forklarer litt nærmere.

Les også: Fra 100-160kg på 8 uker

Allsidig og mest tilgjengelig
Når det kommer til å oppnå rå styrke og store, struttende overarmer er imidlertid franskpress med EZ-stang nok min personlige favoritt. “Problemet” med denne er imidlertid at man kun vil oppnå maksimal effekt av denne om man gjør den 100% riktig, og ikke minst utfører med maks intensitet og innsats. Dette er altså øvelsen for de mer erfarne, og noe man ikke vil oppnå best effekt av om man ikke trener mange tunge, gode økter i uka, og ellers er påpasselig med å trene riktig. Er du imidlertid en av dem som akkurat har startet opp, eller du kun trener en 2-3 greie økter i uka, er dette ikke øvelsen for deg!

Dips – enten utført på kasse/benk eller i «dips apparat» (eventuelt også med støtte under knærne, egenvekt, eller med vektbelte rundt livet) er kanskje den beste øvelsen generelt for overkropp og bakside overarm. Dips tar spesielt godt på bryst, skuldre, og triceps, og om du legger inn minst tre sett med denne et par ganger i uka kan jeg love deg at du kjapt vil merke ekstrem effekt og være på god vei mot de største og beste tricepsene du noen gang har hatt!

Franskpress med EZ-stang – best når du ønsker deg virkelige store, sterke overarmer!

Les også: Armtrening – Cornelis style

Poenget mitt er altså at det ikke finnes kun én øvelse som er “best” for alle, og at det avhenger av hvem du er, erfaring, hvor mye tid du har til rådighet, og ikke minst hva du faktisk ønsker å oppnå. For mange kvinner som sliter med det såkalte “grevinnehenget” er for eksempel dips med armene på benk/kasse noe av det beste å utføre for å stramme opp overarmene uten at man nødvendigvis “bygger” armer [noe jeg vet mange jenter/kvinner er litt “redde” for]. For andre igjen kan dips være å foretrekke fordi det ikke bare bygger triceps og overarmer, men at det også styrker og bygger muskulatur i så å si alt av overkropp! For de av oss som imidlertid ønsker “størst mulig” triceps og overarm er nok franskpress med EZ-stang likevel det desidert beste å utføre. Dette fordi det isolerer og trigger til maksimal muskelvekst i denne lille, men viktige [for størrelsen på overarmene] muskelen.

Treningsprogram for store, sterke armer
Under har jeg også satt opp treningsprogram for maksimal hypertrofi, eller muskelvekst om du vil:

– Bicepscurl med EZ-stang

VIKTIG TIPS: Viktig! Hold albuene inntil siden av kroppen under hele bevegelsen, og ikke la dem peke utover!

Slik gjør du:
Grip en EZ-stang med underhåndsgrep, og hold med cirka skulderbreddes avstand mellom hendene. Stå med en oppreist holdning, med skuldrene tilbake, rett i ryggen, og brystet litt opp og frem. Bøy i albueleddet og før stangen opp mot brystkassen, og «flex» biceps ordentlig på toppen, før du senker stangen rolig og kontrollert tilbake til utgangsposisjon. Strekk helt ut i bunnen av bevegelsen, før du igjen fører stangen opp mot brystkassen og repeterer.

Kjør 1 oppvarmingssett etterfulgt av 3 tyngre sett med mellom 6-8 repetisjoner.

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

– Franskpress

BEINHARDT: Franskpress er en av de beste måten du kan bygge store, sterke triceps på

Slik gjør du:
Grip en vektstang med et overhåndsgrep, legg deg ned på en (svakt) skrående benk, og hold stangen med nær strake armer opp over brystkassen. Med overarmene låst i samme posisjon senker du stangen og underarmene ned mot hodet, før du hever stangen tilbake til utgangsposisjon igjen.

Kjør 1 oppvarmingssett etterfulgt av 3 tyngre sett med mellom 6-8 repetisjoner.

Les også: Treningsmetoden som gjør deg sterk og stram på 4min.!

– Bicepscurl med Scottcurl benk i kabelapparat

Slik gjør du:
Bring Scottcurlbenken over i kabelapparatet, og kjør vanlig Scottcurl, men med kort stang i trinseapparatet.

Kjør 1 oppvarmingssett etterfulgt av 3 tyngre sett med mellom 6-8 repetisjoner.

– Dips

FOR TUNGT? Øvelsen kan eventuelt også gjøres med støtte under knærne

Slik gjør du:
Senk kroppen, med oppreist holdning, til overarmene er omtrent parallelle med underlaget (90 grader i albueleddet), og løft deg så opp igjen til utgangsposisjon.

Kjør 2-3 sett med så mange repetisjoner du klarer på hvert sett

– Cornelis

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #helg #weekend #trene #Side3 #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

7 kommentarer
    1. Nå ønsker ikke jeg store armer men synes også franskpress med z-stang er den øvelsen jeg kjenner best, sammen med dips mellom to benker 🙂

    2. Takk, ja her skal jeg fortsette med disse øvelser ja 🙂
      Takk for en fin fin blogg, og masse inspirasjon og motivasjon både her, facebook og IG 🙂

    3. Flotte tips 🙂 . Dips er noe jeg jobber med, og virkelig tung øvelse (syns jeg da) .
      Ser du nevner franskpress. Men hva er forskjellen mellom skull crusher og french press sånn muskel messig? . Jeg utfører den øvelsen, og liker den for den river godt i armene . Men når en googler det, så er det litt uenigheter om utførselen og hvilken som er “best” ser jeg. Utdypelse og tips tas imot med takk 🙂

    4. @Ken mer eller mindre det samme, men en del vil skille mellom skull crusher som benevnelsen på øvelsen når du ligger flat på en benk (og senker stangen ned til pannen “skull crusher..]), mens french press/franskpress gjerne blir brukt når du enten står eller sitter og senker stangen ned bak hodet. Som du ser ligger jeg, men senker samtidig stangen ned og litt bak hodet [da jeg ikke liker å risikere å ende opp med stangen i panna… Særlig siden jeg trener alene, og ikke har noen til å sikre] og derfor omtaler jeg også øvelsen som franskpress – selv om jeg ligger på en skråbenk.
      Stå på!
      Cornelis

    5. Takk for svar cornelis 🙂 .
      Jeg ser den og liker selv ikke å ha stanga så nærme panna. Så blir ofte mer bak hodet. Enten i skrå eller liggende stilling 🙂 .

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg