Nei, barnet ditt er ikke en manual…


Jeg har snakket om dette tidligere, men jeg sier det igjen; nei små barn er ikke frivekter/manualer, og jeg mener det er hensynsløst å bruke barnet ditt som et treningsapparat… For selv om mødre/fedre skulle være hjemme med barnet, og ha lyst til å få til en økt, så bør ikke barnet selv være apparatet/vekten du løfter!

Les mer på: Corneliselander.com


Dette kan ende fryktelig galt…

Les også: Verdens beste øvelse for triceps?

Bakgrunnet for dette innlegget er etter å ha sett denne videoen. For selv om videoen prøver å være “søt og morsomme” er den i mine øyne også ganske alvorlig. Se feks ved 0:09 der moren lett kan miste beina og falle rett ned på ungen. Se ved 0:15 og 0:29 der foreldrene behandler ungen som en billig manual… Nei, dette er et lite menneske, og ikke en manual eller vektplate du plukker opp og kaster rundt! Har du valgt å få barn så må du også behandle barnet som nettopp det det er, og IKKE som en manual til treningsøkten din!

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

– Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #meninger #debatt #samfunn #foreldre #Side3 #blogg #blogginnlegg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

8 kommentarer
    1. He-he. Du kan umulig ha barn. Ta det bare rolig – det går nok veldig bra. De har nok bedre kontroll enn du tror. Man må bare ha øvelse med barn.

    2. Cornelis, her synes jeg du bommer litt med innlegget dit. Er dette bare for å få oppmerksomhet. Du begrunner ikke meningene dine spesielt godt og jeg tror nok de fleste med barn har veldig god kontroll når de løfter og leker med barna sine. Jeg har selv en datter på 17 mnd må og hun elsker at vi leker og jeg herjer litt med henne og om du synes det du så i klippet du viser til var ille, hadde du vel da død om du så hvordan vi leker her i huset. Synes det er langt bedre at foreldre velger å trene med barna sine den lille tiden de har sammen insteden for å stue de bort i en barne pass etter at de akkurat er hentet ut fra barnehagen. Lek med barna og la de klatre, hoppe, springe, bli løfter og slengt rundt så lenge de selv synes det er gøy burde det jo være helt ok.

    3. Hei
      Så flott at personlig trener cornelis, som forøvrig er uten barn. Og vil anta uten mye erfaring med barn. Tar seg bry til å belære foreldre at barn ikke er en manual . Takk cornelis, som fortalte vi som er foreldre dette.
      Jeg ser frem til flere visdomsord og leksjoner fra deg.

    4. Selv om man ikke har barn selv, så får man vel lov til å ha en mening? For meg så blir det helt feil å trykke ned noen med argumentasjonen “du har ikke barn selv så hold kjeft”. Da har man tapt diskusjonen. Nei han har ikke barn, men han har peiling på trening. Skulle han ha svart “du din feite sofagris, du har ikke sixpack så du kan holde kjeft”?! Synes det er flott med mennesker som viser omsorg og omtanke for barn jeg. Synes ofte jeg ser voksne som herjer med barn og som ikke helt ser at det kan bli voldsomt for barna. Og aktiviteter som kan gi fatale konsekvenser synes jeg er veldig unødvendig. Det går oftest bra, men den ene gangen det ikke går bra – hva gjør man da? Sier ops og sorry?
      Hilsen tobarnsmor

    5. Alle har rett til å ha sin egen mening. Men hvorfor ikke skrive om noe som faktisk er et større problem da? . Hvis bekymringen for barns velvære er så stor . Og det er nemmelig ALLE disse foreldrene som er mer opptatt av telefonen og ta selfies enn sine egne barn.
      Stadig vekk ser jeg barn ønske mor/far sin oppmerksomhet, men si seg tapt pga telefonen . Har også sett barn blitt skikkelig lei seg, pga de ikke ville være med i en selfie . Mor/far blir sure pga barnet ikke vil posere eller være “modell” da. Så de opplever sinne/frustrasjon pga en selfie . Dette er mer alvorlig psykisk enn de gangene et barn skulle bli mistet i bakken.
      Også har en jo disse “topp bloggerne” som også bruker barn som rekvisitter i bildene for å se så bra ut. Jeg blir kvalm..
      Et barn er robust og barn faller stadig vekk, ofte av egen maskin. Der er ikke min bekymring.. Barn er ikke manualer, det er jeg helt enig i.
      Men barn er ikke rekvisitter i ditt perfekte selfie bilde heller.
      Og avslutter i litt stil som cornelis .
      Har du valgt å få barn, så får du søren med gi det den oppmerksomheten, bekreftelsen og skryten den trenger. Legg vekk den telefonen.

    6. Hehe ser at jeg har tent på noen plugger her… Men for å oppklare eller svare på et par av spørsmålene: nei, jeg har ikke barn selv, men mener altså at foreldre ikke bør bruke selve barnet som manual/treningsappart – og det mener jeg altså selv om jeg ikke har barn, men av den enkle grunn at jeg mener det kan være skadelig (både fysisk og mentalt). Med dette mener jeg imidlertid IKKE at man ikke skal leke og ha det gøy, være i aktivitet og eventuelt trene lett sammen med barnet, men mener altså at det er unødvendig og uheldig å bruke selve barnet selv som rekvisitta for din økt. På samme måte som jeg selv ikke kaster hunden min rundt for å få til en økt om jeg mangler treningsutstyr… Når det gjelder selve denne videoen som jeg her referer til så mener jeg det blant annet er unødvendig (og i verste fall farlig) når mor skal stå og kjøre pushups oppetter veggen med barnet under… (!). Jeg vil også gjerne høre argumentet for at barnet der trengte å være under kroppen/beina hennes, som i verste fall kunne falle og knuse barnet… Uhell og dårlige løft skjer folkens, selv for de beste av oss!
      – Cornelis

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg