Slik blir du sterkere i benkpress


Lyst til å bli sterkere i benkpress, eller lyst til å bygge en større, sterkere brystkasse? Da kan det jeg i dag skal beskrive være noe for deg

Bedre enn trdisjonell benkpress
For mange er tradisjonell benkpress nettopp målestokken for hvor sterk man er [i overkropp], og blir av den grunn gjerne brukt som én av tre øvelser i styrkeløftkonkurranser. «Hvor mye tar du i benkpress» er også en kjent og «kjær» setning for mange, og hvis du da har lyst til å bli litt sterkere i nettopp denne øvelsen har jeg her en annen variant du også bør prøve; gulvpress (eller floor press som vi sier på engelsk). Dette er en brystpress variant som har litt kortere bevegelsesbane (ROM) enn tradisjonell benkpress, og vil av den grunn kunne være ideell for deg som for eksempel sliter med vonde skuldre, eller som trener alene, men likevel har lyst til å presse deg selv «to the max».

bestill_treningsprogram

Floor press

Slik gjør du: Ligg på gulvet, ta tak i vektstangen med ett overhåndsgrep, og løft stangen opp fra gulvet (selv liker jeg å la vektene hvile på to kasser i startposisjon slik at jeg lettere får plass under stangen). Oppnå fullt utstrekk, før du igjen senker vektene og albuene ned mot gulvet. Ikke la albuene hvile i bunnposisjon, men du skal likevel ha en markert stopp, og albuene kan av den grunn så vidt berøre gulvet før du presser vektstangen tilbake til topposisjonen.

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

Vanskeligere å jukse
Floor press er også en bedre øvelse enn tradisjonelle benkpress hva gjelder å få testet rå overkroppsstyrke om du trener alene, i tillegg til at det ikke er like lett å jukse. Mange har nemlig en tendens til å sprette vektstangen litt i brystkassen i bunn i tradisjonelle løft, mens det her imidlertid blir umulig å få til – og du derfor må prestere rå, ekte styrke. Floor press med stang er med andre ord en rå[tung], og flott øvelse for deg som eventuelt har stagnert litt i benkpress, eller som rett og slett bare ønsker å bli sterk[ere]. Prøv øvelsen i dag, og knips et #CornelisUtfordring fra treningsøkten og last opp på Instagram! Gleder meg til å se!

God helg!
Cornelis
Cornelis Los Angeles
WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #kosthold #meninger #Side3 #trene #treningsbloggen #trener #CornelisElander

4 kommentarer
    1. hei, jeg har tenkt til å bestille purple burn, fra pf. jeg har hørt både bra og dårlige kommentarer om den, så jeg lurte på om du vet litt om den og om du kan ambefale den?

    2. Hei Celine! Ja, dette et en knallsterk fettforbrenner, som innholder ingredienser som både øker forbrenningen og demper sultfølelsen. Jeg har ikke selv benyttet meg av den [da jeg har motsatt mål og ønske], men jeg har kun hørt gode ting om denne!
      Cornelis

    3. Hei Cornelis!
      Det er jo mye skriverier frem og tilbake om akkurat teknikk og diverse på ulike øvelser.
      Noen mener du bør touche stangen på brystkassen, mens noen mener du bør løfte stanga like langt ned som hvis du hadde lugget på bakken, som du gjør i denne øvelsen, der albuene tar nedi gulvet, og du så løfter opp igjen.
      Nå regner jeg med du holder deg til sistnevnte i og med at du ligger på bakken og tar benkpressøvelsen, men hva er din kommentar til at du tar stanga helt ned til brystkassen, og så løfter opp?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg