– Dette er grunnen til at amerikanerne [og nordmenn] blir feite


Glem fastfood, godteri, og all den usunne maten. Grunnen til at amerikanerne legger på seg ligger mest i dårlige vaner. Og vi nordmenn ligger ikke langt etter…

Les mer på: Corneliselander.com

Ja, for når du kjører “drive-thru” for å hente kaffen, styrer motoriserte “handlevogn-biler” gjennom reolene på supermarkedet [selv om det ikke er noe galt med beina dine], og du bestiller dessert til frokost… Ja, er det da rart at verden går under?

Dessert til frokost…
– Vil du se vår dessert meny, sir?, spør kelneren meg høflig etter endt frokost i dag tidlig. Jeg titter opp på klokken som akkurat har passert 09 på morgen- kvisten, og gir ham et lett sukkende “no thank you”. For amerikanerne på nabobordet er det visst imidlertid “partytime”, og tid for å dytte i seg noe søtt. Ja, på samme måte som du forteller barn at de må spise ferdig middagen før de eventuelt kan få lørdagsgodtet, så forventer visst voksne mennesker seg her en belønning for å ha spist opp maten sin… 

Imidlertid ligger vi nok ikke langt etter også i Norge…

Tid for å “kose seg”
Stadig oftere ser jeg folk “kose” seg med kaker og vafler også til frokost eller lunsj hjemme i Norge, og hver gang jeg møter på nordmenn her borte så har mange også en tendens til å legge seg til alle de dårlige amerikanske vanene ekstremt fort. At jeg møter på voksne “oppegående” mennesker som sier ting som “jeg kjøpte en burger og pom´ fri” til frokost får meg til å spy, og mens amerikanerne i hverg fall blir stoppet av en ikke så dyp lommebok så er i hvert fall ikke det hva som skal til for å stoppe oss nordmenn…

Her er forøvrig hva jeg gjerne spiser til frokost:

Starbucks
Starbucks har blant annet poppet opp i Norge i den senere tid, og selger deres “sukker-sirup-lake-skvipet” som de liker å kalle “kaffe” – og som unge ser ut til å like å helle nedpå i store mengder… Og det er denne kombinasjonen jeg er så bekyrmet over; dårlige vaner [hentet fra USA] i kombinasjon med mye norsk “cash”. Det kan bli en dyster og farlig framtid for vårt lille land om vi ikke er forsiktige, og allerede er jo fedme- og overvektstallene ute av kontroll i Norge! La oss ta affære NÅ!

– Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #kosthold #mat #godmorgen #helg #iform #Norge #trene #Side3 #debatt #meninger #treningsbloggen #trener #CornelisElander

7 kommentarer
    1. Det er da ikke vanlig at vi spiser dessert til frokost i Norge, så vi ligger nok langt etter amerikanerne der. Men noen av frokostblandingene kunne nok med fordel vært byttet ut i mindre søte varianter.

    2. Føler de har en del almenne aksepterte mat vaner som er noe verre enn det vi er vant til i Norge. For eks frokosten pannekaker som flyter i sirup, eller sandwichen peanøttsmør å syltetøy mellom hvitt brød, og kino klassikeren popcorn dynket i smør. Dåg Grandiosa er vel kansje ikke så mye bedre. Hehe

    3. Dessert til frokost? Jo det skjer oftere enn man skulle tro. I dag er det lørdag på min arbeidsplass, et sted i Nordsjøen.. Her gafler folk i seg biff, påmmfri og bernaise til frokost, etterfulgt av dessert. Det skal være sagt at dette er nattskiftgjengen, som da spiser “frokost” klokken 18.00 på kvelden/morgenen. Til lunsj serveres i kveld hamburger med pommes frites, dette serveres HVER lørdag, og til morgenen egg og bacon. Lurer på hvorfor folk her ute er feite?!

    4. Blir kvalm bare jeg hører vaffler eller annet dessert til frokost.Foretrekker skive/knekkebrød med skinke,tomat,agurk,paprika og ost på!ELSKER den type frokost!
      Selv er jeg ikke noe fan av starbucks,aldri smakt men frister ikke når jeg ser den “kaffi”-en engang…
      Selv er jeg overvektig å mitt problem er chips og cola -.-‘

    5. Her om dagen skulle jeg en tur i butikken. Stoppet på parkeringen hvor jeg fikk en telefon, og ble derfor sittende i bilen en liten stund med utsikt mot inngangsdøra.
      Inngangsdøra fungerte som Stående Buffé. Fult dypdykk i posen etter både Cola, boller, wienerbrød + annen dritt, og som deretter gikk ned på høykant.
      Greit nok, noen er sikkert grisesulten når de går for å handle, men at det skulle gjelde så mange… helt vilt jo.

    6. Norge ligger langt etter……
      Men det skal heller ikke være unnskyldingen til folk: opplysningen om ett bedre kosthold og livsstilsendring er gjerne bare ett tastetrykk unna.
      MEN – om man virkelig går inn for en livsstilsendring å får en skikkelig kostholdsplan (macro inndeling) å følge er det kjempevanskelig.
      Da blir man nesten tvunget til å spise alle måltider hjemme. De norske resturantene og spisestedene henger etter mtp opplysning. Vet at mange restauranter i statene er linket opp mot feks MYFITNESSPAL, å da er det jo mye lettere å ta en lunsj ute med venner, middag ute med familien osv.
      Ikke alle som har med seg kjøkkenvekt hvor enn man beveger seg.
      Hadde vært lettere å fulgt en bedre livsstil om det vi putter i munnen er bedre merket! Å akkurat DET kan gi hvem som helst sjokk. Først da vil folk innse hvor skadelig visse matretter er, hvor mye fett og sukker som gjemmer seg.
      – Er egentlig imot å telle kalorier, da kan man jukse, man skal heller tenke på næringsinnhold av matvarene å velge riktig i RIKTIG mengde.
      Jeg har spist ganske sundt i flere år, å vært i moderat bevegelse (hverdagsaktivitet) allikevel sliter jeg med overvekt. Men etter 5 uker med macro-telling har jeg klart å gå ned 5kg.
      Ingen kvikkfix. Ikke noe slanking, kun livsstilsendring og bedre forståelse for hva jeg spiser.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg