Bacon og pølser øker faren for kreft


Foto: NTB scanpix

Verdens helseorganisasjon (WHO) la denne helgen fram en ny, illevarende rapport om bacon, pølser, og bearbeidet kjøtt. Her er enda en grunn til at jeg ikke spiser pølser, og hvorfor det ikke er en del av de tingene jeg liker å ha i kjøleskapet…

Les mer på: Corneliselander.com

50 gram kan være farlig
50 gram prosessert kjøtt om dagen øker visstnok faren for å få tykktarmkreft med 18%, noe som tilsvarer mindre enn to skiver bacon. Bearbeidet kjøtt er ifølge WHO kreftfremkallende fordi det endrer cellenes metabolisme og DNA, slik at de vokser og deler seg ukontrollert, heter det i rapporten som i dag blir gjengitt på TV2.no

Det er WHOs avdeling for kreftforskning som har gjort undersøkelsene og kommet til konklusjonen om at prosessert kjøtt skal plasseres i samme kategori som plutonium og alkohol som kreftfremkallende. Who understreker imidlertid at det ikke er like ille å spise et baconsmørbrød som det er å røyke, ifølge BBC.

Så er dette enda en grunn til å legge pølsene og bacon til side?

– Cornelis

#Nettavisen #trening #kosthold #iform #WHO #mandag #trene #Side3 #blogg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

2 kommentarer
    1. Forskning kan av og til kysse meg i ræva. Hvor mange ganger har ikke forskere sakt at kaffe er sunt, så er det usunt, så sunt igjen, deretter usunt osv… Siste er vel at det er bra .
      Jeg tror mye handler om moderate mengder. Det er ikke bra å drikke for MYE vann heller, selv om vann er viktig og bra for kroppen.
      Vi mennesker må slutte å være så forbanna fanatiske.. Moderasjon og variert kosthold sier jeg 🙂 .
      Jeg har bacon på lørdag morgen. Dette er 2-3 lørdager i måneden. Sammen med egg og ciabatta. Det akter jeg å fortsette med 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg