10 ting alle bør ha i kjøleskapet

25.10.2015 - 20:00 9 kommentarer

Iform med Cornelis:

Jeg har tidligere skrevet listen over 10 ting du aldri bør spise eller drikke, og jeg beskrev i går her på bloggen hvordan vi nordmenn stadig spiser mer usunt. I dag vil jeg imidlertid fortelle deg hva du faktisk bør spise, og ikke minst hva du bør ha i kjøleskapet ditt:

Les mer på: Corneliselander.com

10 ting du bør ha i kjøleskapet ditt:

1. Low fat yoghurt


2. Egg
Ypperlig proteinkilde, og noe man kan innta både tidlig som sent. Varier mellom å ha feks bløtkokte egg til frokost, og omeletter til lunsj eller middag.

3. Lett melk
Melk er blant annet en viktig kilde til kalsium - noe store deler av befolkningen i dag sliter med å få i seg nok av!

Les også: Kom i superform! 

4. Cottage cheese
Igjen en ypperlig proteinkilde, og noe du kan benytte deg av som et enkelt, sunt mellommåltid hverdagen igjennom. Topp det gjerne med noen sunne nøtter [feks valnøtter] eller kanskje noen druer om du foretrekker det!

5. Avokado
Vi nordmenn bør få i oss mer sunt fett, og da er avokado er nyttig og flotte måte for å få i seg nettopp det - og også grunnen til at dette er én av 3 ting jeg spiser og drikker HVER DAG!

6. Fiskeolje/omega 3
Fiskeolje, enten i form av kapsler eller i flytende form, kan være veldig gunstig for så å si alle for å få viktig påfyll av særlig omega 3 - noe de fleste av oss i dag ikke får i seg tilstrekkelig med!

7. Banan´er
Jeg har tidligere skrevet om hvordan banan ikke nødvendigvis er noen "slankemat", men likevel er dette noe jeg anbefaler deg å ha i kjøleskapet ditt! Dette nettopp fordi det er en ypperlig kilde til en del viktige vitaminer og fiber, og at det gjør at man veldig enkelt kan få påfyll av energi hverdagen igjennom eller rett etter en treningsøkt. I tillegg er det jo ikke slik at alle av oss heller er ute etter "slankematen"...

8. Proteinshakes
Selv foretrekker jeg å ha ferdigblandete proteinshakes i kjøleskapet som man kan åpne når en ønsker seg noe kaldt, sunt, og godt å drikke.

9. Proteinbars
Som en erstatning for mye av det søte kan du man heller knaske på feks en sjokoladeproteinbar til kvelds eller hverdagen igjennom!

10. Mørk sjokolade
Når behovet  for "noe godt" imidlertid blir for stort; gå da for mørk sjokolade som både er sunt for hjertet og [bedre for] kroppsformen enn både potetgull, is, og andre søtsaker.

HAR DU NOE DU VIL LEGGE TIL PÅ LISTEN? 

Og som alltid; DEL GJERNE!! 
Cornelis

#Nettavisen #trening #iform #sk2015 #bilder #blogg #trene #sommer #sol #ferie #fri #kost #mat #innlegg #mat #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

9 kommentarer

Runa

25.10.2015 kl.20:49

Hei! Vet du sier at man kan spise mørk sjokolade i stede for potetgull, men lurer på om du vet noe som gir samme "effekt" som potetgull? Mener da det som kan bytte ut "salt-suget". Vet man heller ikke skal ha i seg for mye salt, men er som regel den salte smaken som får meg til å spise det. Anger jo alltid når jeg er halvveis gjennom posen, og merker at jeg egentlig ikke har særlig lyst på det, men det er det suget jeg sliter med.

DavidH

25.10.2015 kl.20:51

Low fat gresk yoghurt eller kvarg er alltid å finne i mitt kjøleskap. 1-2 skjeer med PF-Jordbærproteinpulver blandet med en av disse får det til å smake fantastisk. Min favoritt kveldsmat, kombinasjon av smak og mengden casein før leggetid er ikke til å ta feil av =P

Cathrine

25.10.2015 kl.21:40

Har mye av dette selv i kjøleskapet.

Men bananer skal man jo ikke ha i kjøleskapet.

Du vet vel at de skal ligge i romtemperatur, Cornelis😊

Kristin Antiveros

25.10.2015 kl.22:41

Haha, som å lese min egen liste jo! Og så må jeg adde til:

-mager kesam (blander det med zeroh saft og spiser som yoghurt eller sammen med bær)

-sukkerfri ketsjup

-saltredusert soyasaus

-frukt og bær

-friske grønnsaker (både til å "knaske på" og til middager

-peanøttsmør

Ha en fin kveld :-)

Cornelis Elander

26.10.2015 kl.01:45

Jo da Cathrine - "i kjøleskapet" var bare en litt mer generell betydning for hva jeg mener folk bør ha i huset, men du har selvsagt rett! 👍👍

Kenzain

26.10.2015 kl.19:08

Har 7 av 10 :-) . Ikke verst det :-P

LH

26.10.2015 kl.20:02

Er litt skuffet for at proteinshakes og proteinbarer har tatt opp plass på lista, forventa 10 ordentlige matvarer :) Er greit å bruke shakes og barer som tilskudd, men det må da være andre matvarer som fortjener en plass på lista, før disse to? Det er jo ikke nevnt noen form for grønnsaker eller kjøtt/fisk?

29.10.2015 kl.12:14

Kan du ikke skrive opp en liste over de 20 viktigste matvarene man bør ha i hus? Denne listen ble vel litt mangelfull synes jeg da det mangler kjøtt fisk havre grønnsaker bær.

Cornelis Elander

29.10.2015 kl.17:13

Hei anonym og LH. Nå var dette ment som en liten liste med ti ting (mange også glemmer å husk på), mens kjøtt, fisk, og grønnsaker selvsagt også er en naturlig del av kjøkkenet/kjøleskapet mitt [og hva jeg anbefaler]. Skal få satt opp en slik liste som dere etterspør - takk for at dere følger bloggen!

Cornelis

Skriv en ny kommentar

hits