Nordmenn spiser mer usunt

Tidligere i år ble en større undersøkelse som viser matvanene til folk over hele verden lagt fram, og resultatet av studien viser at Norge [som mange andre vestlige land] både har forbedret og forverret kostholdet sitt de siste årene!

Les mer på: Corneliselander.com

Undersøkelsen som ble presentert på forskning.no viser nemlig at Norge legger seg midt på skalen, og at vi kanskje ikke er så flinke som vi selv liker å tro. – Norge har imidlertid relativt store forskjeller mellom aldersgrupper. De unge endrer kostholdet mindre enn de eldre, spesielt når det gjelder de dårlige valgene. Det er en bekymring, sier matforsker Einar Risvik til nettsiden.

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

Best i fattige land
Selv om folk i rike nasjoner generelt spiser best og sunnest fant forskerne at folk i de fattige landene Tsjad og Mali i Afrika faktisk spiser sunnest i hele verden! Her er inntaket av flerumettede fettsyrer, frukt, fiber og grønnsaker størst, mens også enkelte middelshavsland skiller seg positivt ut. Belgia, Ungarn, og Island skiller seg imidlertid negativt ut, mens Norge altså ligger sånn midt på tre.

10 ting du ikke bør spise
Tidligere i år la jeg her på bloggen ut listen over ti ting jeg mener man ikke bør spise eller drikke, og ifølge denne studien kan det altså se ut som slike lister og videre arbeid er nødvendig for å forbedre folks spisemønster. Av den grunn legger jeg i dag også ut enda en liste over all den farlige, usunne maten jeg mener du ikke bør kjøre i deg – så følg med!

Hva mener forøvrig du vi bør gjøre for å få Norge opp på topp? Gi meg din mening i kommentarfeltet under!

– Cornelis

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #fredag #trening #blogg #Side3 #mat #kosthold #drikke #trene #iform #bilder #helg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

6 kommentarer
    1. Kan du ikke komme med en liste med 10 ting man burde få i seg, i løpet av en uke? 🙂 Altså varer som burde vært et absolutt MUST i kjøleskapet fra uke til uke.

    2. Personlig tror jeg det er det ekstreme fokuset på mat som gir utslag begge veier. Mange føler at de ikke klarer å spise sunt pga alle restriksjonene mennesker som deg legger ut og dermed trøstespiser isteden. Vi må oppfordre til balanse over restriksjoner slik at alle kan føle at sunn mat verken er umulig eller et ork. Å skrive opp matvarer man ikke bør spise er en altfor negativ tilnærming.

    3. Da har du tydeligvis ikke fått med deg så mye av det jeg skriver og uttaler Emilie, ved siden av at grunnen du her legger til rette som unnskyldning nok ikke helt stemmer nettopp fordi mesteparten av det som legges fram og beskrives i norsk media i dag faktisk ER en veldig “positiv tilnærming” samtidig som andelen unge med fedme og overvekt bare fortsetter å øke, og flere spiser mer og mer usunt. Grunnen ligger nok litt dypere enn det, og skyldes også all tilgangen på usunn mat i vårt samfunn i kombinasjon av mer stillesitting. Barn og unge må komme seg mer ut og være i mer fysisk aktivitet igjen – ved siden av de må læres om viktigheten av sunn mat på skolene, og faktisk også få dette servert [noe som i dag ikke skjer…].
      Cornelis

    4. For å først svare på innlegget, jeg tror folk blir sunnere av å legge om til en vegetarisk livsstil! Da er du nødt til å sette deg inn i helse og ernæring, og alt med mat blir så mye mer spennende og sundt!
      Men så over til mitt spm:
      jeg lurte på hvor ofte jeg må ha hviledager fra trening!
      pleier å ha styrke hver tredje dag, også svømmer jeg de to dagene i mellom!
      Men hvor ofte må jeg hvile? det kommer som regel noen dager naturlig i uka pga mye skole og jobb, men hvis jeg har tid vil jeg helst trene hver dag!
      opptatt av progresjon og vil gjerne bygge muskler og få økt utholdenhet!
      Liker bloggen din utrolig godt, stå på!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg