– Blir treningstvang på norske arbeidsplasser


Sett at man er i arbeidsfør alder og form; bør det da bli påtvunget trening som en del av kravene på din arbeidsplass?, spør Side3s treningsekspert

Vi nordmenn blir nemlig i stadig større og tyngre, og selv tror jeg dette lett kan bli Norges undergang om vi ikke tar i bruk noen litt “uortodokse” grep og tiltak. Og spørsmålet er da; bør påtvunget trening på arbeidsplassen bli en del av dem?

Les mer på: Corneliselander.com

Vi er stadig i omstilling I Norge, og både arbeidsmiljøet og arbeidsplassene rundt omkring i landet vårt har, og kommer nok ytterlig til å forandre seg drastisk de nærmeste årene. Der man i gamledager måtte ta til takke med hva fabrikkeieren eller sjefen måtte mene er det i dag strenge arbeidsmiljølover og restriksjoner å følge. Arbeidsgivere kan ikke lenger bare gjøre som de vil, mens også arbeidstakere har fått strengere retningslinjer og større krav å følge. Et sted har vi imidlertid kanskje ikke tatt den helt ut enda; påtvunget trening?

Så bør vi, som et redskap i kampen mot overvekt og fedme, ta i bruk treningstvang på norske arbeidsplasser? Tanken er faktisk ikke så absurd og fjern som du kanskje først skulle tro. I Japan har man for eksempel  i flere tiår operert med nettopp dette, der man i bedrifter som for eksempel Honda har sett den positive effekten av treningstvang på arbeidsplassen. Og det ikke bare for den individuelles fysiske- og mentale helse, men også for “kameraderiet” og samholdet hos de ansatte på arbeidsplassen.

I Norge har også enkelte, som Gjensidige, tidligere sett på muligheten [og ikke minst populariteten] rundt slike løsninger, men enn så lenge ser det altså ut som mange bedriftslederne har liten tro på akkurat dette. Likevel er det flere bedrifter som kan dokumentere god effekt av “påtvunget” trening på arbeidsplassen, og selv mener jeg trening i arbeidstiden så absolutt kan være et viktig og bra tiltak for å få redusert sykefraværet og forbedre den generelle nordmanns helse i årene framover. Enn så lenge blir nok dette allikevel bare med tanken, men merk deg altså ordene; enn så lenge. Selv mener jeg altså at det på samme måte som det er restriksjoner på hvor lenge og mye du kan jobbe av gangen, også bør bli krav om at man er i litt fysisk aktivitet arbeidshverdagen igjennom. På samme måte som det for kort tid tilbake kanskje kunne virke umulig å ha røykfri restauranter og soner, mener jeg det blir treningstvang på norske arbeidsplasser eng gang i framtiden. For noe annet kommer vi rett og slett ikke til å ha råd til…

Så hva mener du? Bør dette bli påtvunget for å ned sykefraværet, og for å få flere spreke nordmenn? La meg høre din mening i kommentarfeltet under!

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook

– Cornelis

#Nettavisen #trening #Norge #trene #trener #Side3 #iform #fedme #overvekt #samfunn #treningsbloggen #CornelisElander

16 kommentarer
    1. Er en glimrende idé. Men ser ikke helt hvordan man skal få d til i en ellers så hektisk hverdag på jobb. Hvordan vil kvaliteten på jobben man gjør på arbeidsplassen bli da. Når man allerede nå går hjem med dårlig samvittighet, for ting man ikke får gjort på jobb.

    2. Selv mener jeg du får altfor mye forside plass
      Til å greie å spy ut alle mulige kommentarer om
      andres levemåter og spisevaner.
      Det er ganske tydelig i dine innlegg overalt at du aldri i livet kommer til å kjenne den deilige følslsen av å tygge ned på en saftig burger. Så jeg syns mer synd på deg i grunn enn alle oss andre vandrende fettbomber.
      Så kos deg med sellerien og hva enn for noe klissete gugg du ser ut til å kaste i håret (seriøst?kanskje kutte ned på mengden på hva enn det er du bruker deroope? Skulle vært tvang i jobben å se minst mulig slesk ut…..)

    3. Jobbet på et kontor i San Francisco, hvor hele kontoret entusiastisk deltok i noen øvelser, hver time. Tipper ti minutter hver gang ? og bestandig til latter. I California er nok folk litt mer løsslupne enn i Norge, men det er nok ikke så vanskelig å få med trauste nordmenn heller, så lenge man gjør det til et hellig rituale. Tiden det tar vinnes tilbake i at man blir mer effektiv, samtidig unngår man belastningsskader og derav sykdomsfravær.
      Fant denne ved et enkelt søk, og skulle tro at introduksjon av øvelsene kunne vært en forretnings idé for PTer.
      http://www.better-exercise-fitness-for-life.com/office-exercise.html

    4. Det haaper jeg ikke. Har oenske om aa doe foer jeg havner paa gamle eller sykehjem .Dit vil jeg ikke hvis jeg paa noen som helst maate kan ungaa det.

    5. If I had to force someone to do something to keep their jobs, I’d rather force people to read one book a week to expand their minds.
      That said, if I ever were to work at a workplace that forces me to work out OR read a book, I’d quit the day the rule was enforced. I’ve had enough with the whole “now you must work out”, “now you must read” shit back in elementary school.

    6. Herregud hva folk får seg til å skrive! Jeg blir helt rystet! Lurer på hvorfor i alle dager disse menneskene klikker seg inn på bloggen din?!! For å spy ut litt kvalme? De er tydeligvis ikke her for å hente treningstips eller få motivasjon, så hvorfor gidder de?! Sånne folk har tydeligvis ikke respekt for at vi alle er forskjellige og har ulike syn og meninger. Jeg blir helt satt ut altså! Når det kommer til spørsmålet ditt, på en måte ser jeg absolutt at trening/mosjon kan få ned sykefraværet og virker skadeforebyggende, på en annen måte tror jeg ikke det er forenelig med arbeidshverdagen til hvermannsen. De fleste jobber mot tidsklemma, arbeidsgiverne strammer inn – kutter ned på personalet – tar inn flere pasienter (feks) osv. Skulle man ha klemt inn trening på det hele, tror jeg det hadde gått hardt ut over kvaliteten i jobben som skal gjøres. Det som hadde vært lurt, som de opererer med i helsesektoren i Staten, er at alle ansatte får en times avspasering i uka som kun kan brukes til trening. DET er kanskje ei gulrot for noen!

    7. Kommer det fra en kroppsfiksert nisse om ikke engang bor i norge. Hold deg til hva du kan best. Å se deg selv i speilet.

    8. Hei der, selv liker jeg å trene i perioder, men om det hadde blitt (Som det aldri kommer til å bli) trenings tvang på Norske arbeidsplasser så ville sykefraværet mest sannsynlig økt. Ikke alle mennesker er som deg.
      Jeg skjønner dette bare er en tanke fra din side, men også henger sammen med det faktum at det er et egoistisk å lite gjennomtenkt forslag.

    9. Det hadde vel vært best om taxisjaførene styrte I Norge? de vet som regel best og hadde gjort den beste jobben. Pluss sleik-Jonas her. Det er lov å mene noe som medborger i dette landet, men man bør kjenne sin besøkelsestid, plass, og begrensning.(noe nettavisen for tiden heller ikke gjør)

    10. Håper ikke dere som spyr ut kvalme her er voksene mennesker. Skal du si noe, så si i det minste noe konstruktivt da.
      Når det gjelder selve saken, er jeg for mer trening for ansatte. Et samarbeid med et treningssenter hvor du får gode tilbud på medlemskap kan være en god løsning.

    11. Jeg trener allerede den mengden jeg ønsker i uka, så et krav om jobbtrening ville vært helt på tryne. Arbeidsgiveren vet han hadde mistet meg om jeg ikke fikk styre dagen min selv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg