Dette skjer om du drikker i kveld


Er du ute etter virkelig gode treningsresultater bør du styre unna dette i kveld – for her er hva som faktisk skjer med kroppen når du “koser” deg:

Les mer på: Corneliselander.com

Greit med litt alkohol?
Det er fredag, det er helg, og det er for mange tid for å sprette et par flasker med noe “godt”… Men hva skjer egentlig med kroppen din om du drikker alkohol, og ødelegger det virkelig [så mye av] kroppsformen?

La oss først ta en titt på hva som faktisk skjer/kan skje med kroppen om du drikker alkohol [hentet fra helsenorge.no]:

Væskebalanse
Både alkohol og trening er vanndrivende, og alkohol påvirker hormoner som regulerer urinproduksjonen og fører derfor til økt urinproduksjon. Drikker du alkohol etter trening kan det ta lengre tid å erstatte væsketapet og oppnå væskebalanse. Risikoen for dehydrering vil øke, blant annet på grunn av dårligere blodgjennomstrømning til musklene og økt kroppstemperatur. Dette vil ikke bare redusere treningsprestasjonen, men det kan også være helseskadelig. Klarer du ikke gjenopprette væskebalanse innen neste treningsøkt, kan kvaliteten på økten bli redusert. ​

Dette betyr selvsagt ikke det samme som at det ikke går an å kose seg med feks ett glass med vin (og enkelte studier vil faktisk påstå at dette er sunt), men det vil svekke kroppsformen din over tid. Og det vil blant annet gjøre at du får mindre igjen for all den tiden du bruker på treningssenteret. 

Les også: Skolene forgifter barn og unge med usunn og farlig mat

Selv har jeg en nær sagt “no alkohol” policy, og blir sikkert sett på som kjedelig. Om valget imidlertid er å slite ned kroppen med hva jeg selv ser på som ren gift, for så å ha vanskelig for å komme meg på trening i morgen – ja, da velger jeg heller å skippe det, og faktisk få mer ut av lørdagen og helgen. Jeg har nemlig som mål å være i så god form som overhodet mulig hele året igjennom, og da gidder jeg ikke å kaste bort tiden på noe jeg selv ser på som skadelig for “å ha det gøy”…

Så hva med deg? Hva velger DU i kveld?

@corneliselander

Ønsker du hjelp med å få satt opp et skreddersydd trenings- eller kostholdsprogram? Bestill da ved å sende meg en direkte email her!

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #Side3 #fredag #helg #bilder #meninger #debatt #trene #iform #blogg #treningsbloggen #trener #CornelisElander

22 kommentarer
    1. Jeg velger alkohol. Men det er selvfølgelig mitt valg og jeg er inneforstått med konsekvensene 🙂 Jeg finner det ikke kjedelig at noen velger å leve alkoholfritt(eller tilnærmet). Det er fordi det ikke er min kropp, og jeg uttaler meg aldri om andres kropper med mindre jeg er invitert til å gjøre det, og å ikke drikke er fullstendig respektabelt. 🙂 Ingenting feil innlegget forøvrig, alkohol er både giftig og ødelegger eventuell trening man har gjennomført. Med det sagt, jeg skulle ønske jeg var i mye bedre form, men det er min egen feil for å prioritere feil. 🙂

    2. Heisann 🙂 Vet ikke helt hvem jeg skal spørre, men jeg prøver her.
      Jeg har fortiden planer om å gå ned i vekt. Jeg startet for en måned siden ved å kutte ut alt brus/chips og alt annet usunt og bare spise en sjokolade om lørdagen. Ellers spiser jeg sunt og variert kosthold. Da jeg har som regel fullbooket dager har jeg ikke alltid tid til å trene, men jeg startet derfor med å gå de km jeg egentlig skulle tatt buss og tar powerwalk ute og styrke når jenten min har lagt seg. Jeg har hittil gått ned 2 kg på denne måneden. Det jeg lurer på er om jeg skal kutte ut den sjokoladen på lørdagen og… Jeg får så sykt dårlig samvittighet etterpå og føler dette ødelegger opplegget mitt… Hvor farlig er det å spise denne ene sjokoladen en gang i uken. Kan dette påvirke vektnedgangen min mye?
      Tusen takk for evnt svar 🙂

    3. Dette er noe av det flotteste jeg har lest på lenge! Det skal du jaggu ha! Og dette vet jeg så mye om. Det er helt riktig det du sier. Jeg er en dame på 59 år som valgte å bli totalavholdsmenneske for 10 år siden. Fordi alkohol ødela meg psykisk og fysisk, selv om jeg bare drakk alkohol i helgene. Jeg er nesten treningsnarkoman, og de fleste sier jeg holder meg godt. Og det vet jeg er fordi jeg ikke drikker! Hadde jeg drukket hadde jeg helt sikkert vært både pløsete, feit og enda mer rynkete. Det kan være litt kjedelig av og til, dessverre! Men på den andre siden, er man i fin form og opplagt hver morgen! Jippi til deg altså! Ha en super fredag flotte gutt:)

    4. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, og ja man får heller være litt “kjedelig” av og til, men komme seg frisk og rask på trening dagen etter.. Folk må selvsagt få gjøre som de vil, men jeg vet i hvert fall hva jeg selv velger 🙂 God helg!

    5. Hei Mia! Nei, kos deg med litt sjokolade du! Det er nok ikke det som vil gi de store utslagene, og enkelte former for sjokolade (mørk, og eventuelt med litt nøtter i) behøver ikke å være skadelig for kroppsformen/ vektnedgangen din i det hele tatt! Det høres ut som du allerede har gjort en kjempeinnsats (ved å kutte ut brus, chips, osv.), og hemmeligheten ligger nå i nettopp å opprettholde treningsmengden og ditt nye, sunnere kosthold over tid. Da kan det å unne seg noe en gang i uken være en smart og god måte å sørge for at du “ikke sprekker” og ikke faller tilbake. Så kos deg med sjokoladen, stå på videre med den gode innsatsen, og du vil trolig bare merke bedre og bedre framgang og effekt av treningen og din nye sunnere livsstil.
      Stå på!
      Cornelis

    6. Føler jeg er i god form selv om jeg liker og nyte alkohol i helgene. Har dåg ingen planer om og stille i OL i kroppsbygging eller noe da 😛
      Men jeg elsker og trene og liker og holde meg i god form og ha en markert og sterk kropp, Men er ikke viktig for meg og bli i så god form som jeg overhodet kan bli. Om det var ett mål så ville det nok vært lurt og både kutte ut alkoholen og gjøre noen ganske store endringer i kostholdet mitt. hehe

    7. Jeg synes nå slike artikler er tullete. Om man lever en sunt liv ellers, må det jo være lov å ta seg en pils eller en drink i helgen uten å få dårlig samvittighet grunnet slike artikler. Jeg jobber med en hard fysisk jobb fra mandag til fredag og trener i tillegg hver dag etter jobb… Så da tar jeg meg lett en six-pack på fredagen med god samvittighet… og jeg er like klar for nye harde treningsøkter og jobb når mandagen kommer. og selv om jeg ikke er i form nok til å stille i fitness, ser jeg bedre ut enn mesteparten av den norske befolkning. Tren hardt i uka, og kos deg i helgen.. Kommer langt med det 🙂

    8. Veldig bra skrevet Cornelis Elander! Selv har jeg kuttet ut alkohol 100%. Drakk det mye under studietiden. Men føler at jeg ødela kroppen helt med det. Nå er det sjeldent max 1-2 ganger i året. Fokus på trening & kosthold 🙂

    9. Flott med ett innlegg som ikke bare sier FY, men som forteller realiteter. Det er ett hvert menneske sitt valg – uansett om det er alkohol eller sjokolade. Det er ett valg å ta seg en øl eller 10 på lørdagen, men at det har konsekvenser:-) – det vet de fleste!

    10. Hei,
      Jeg har et treningsrelatert spørsmål. Jeg sliter med fremgangen på knebøy. Jeg har kontroll på søvn, mat og alkohol, så alt ligger til rette. Jeg trener knebøy 2 ganger i uken nå, har tidligere vært opp på 4. Det samme skjer hver gang, kommer meg på på 57 kg, og da stopper det opp. Jeg har som mål å nå 70 kg, er det for mye å forvente, Kan ikke alle klare dette? Jeg går helt ned i knebøyen, og har hørt jeg har god teknikk. Tips til hva jeg gjør fra nå?
      En annen sak, “må” man gjøre glute bridge? Jeg får ikke til denne øvelsen, kjenner det kun på forside og bakside av lår, blir aldri støl i baken av denne øvelsen.
      Setter stor pris på litt tips! Hilsen frustrert – men dedikert.

    11. Hei. Hvis man ikke synes det er så viktig å nyte god vin og ikke har det fire behov for å drikke seg full, så fair nok, men det er godt mulig for alle oss som ikke er toppatleter å drikke ganske mange gjenstander uten at det ødelegger treningen. Jeg trener i snitt en gang pr dag. Jeg planlægger treningsperioden og legger inn en ekstra økt en dag, så jeg kan ta til en god konsert/feste med kollegaer/fotballaget og så bare holde dagen derpå fri – så går det nesten to døgn etter en god runde med for mye drikke. Et annet tips er å legge inn en dag/aften hvor man må spise litt usunt og så legge løbeturen dagen etter, ofte med god energi pga litt for mange kcal dagen før.
      Har prøvd å leve uten å drikke alkohol i 3 år. Trente og spiste veldig disiplinert og ja, hadde en flottere kropp og det var ganske ok å se seg selv i speilet – men til slutt ble det patetisk. Livet fløy avgårde, mens jeg så ‘perfekte’ meg i speilet, mens de andre hygget seg på byen på sammen. Husk å lev livet. Få om noen bryr seg om du har 5 eller 10% fett på kroppen.

    12. Mulig Purvis, men det får være opp til den enkelte. Forøvrig viser ganske mange rapporter og forskning at selv ett glass med noe “godt” er med på å ødelegge…
      Cornelis

    13. Hei Lillian! Nå blir det litt vanskelig for meg å gi deg et riktig svar på dette (knebøyen) uten å ha sett/møtt deg, og det hadde vært supert om du feks lastet opp et bilde [av deg selv utføre øvelsen] på instagram (hvis du har det) og tagget meg @corneliselander – så kan jeg lettere komme med tilbakemelding på teknikken din etc. Uansett er jo ikke 57kg dårlig i seg selv, og mitt aller beste råd til deg her er å skaffe deg en treningspartner, eller noen til å sikre og pushe deg til nye høyder. Dette er EKSTREMT viktig i en øvelse som knebøy, og vil omtrent være den eneste måten å virkelig få til 100% i denne gdoe baseøvelsen.
      En annen ting er at du kanskje bør variere litt mer, og benytte andre øvelser, slik at du ikke rett og slett sliter deg ut på denne. 2 ganger i uken kan være ok, men 4 [som du gjorde tidligere] er alt for mye].
      Når det gjelder glute bridge så er dette [på lik linje med alle andre øvelser] ikke en øvelse “du må utføre”, og om dette er en øvelse du sliter med å få til ordentlig vil jeg råde deg til to ting; enten å gå sammen om noen om å trene denne [riktig]/skaffe deg en PT som kan hjelpe deg, eller rett og slett å trene noe annet. når det gjelder trening av “baken” er da knebøy, gående-, bulgarsk-, og vanlige utfall + trappetrening noen av de beste måtene å få dette til på – så du er ikke på noen som helst måte “nødt til” å trene glute bridge.
      Stå på, og sjekk innom bloggen framover for mye spennende og viktig innhold!
      Cornelis

    14. Hei,
      takk for godt svar. Skal se om jeg får lastet opp et bilde, men både det og treningspartner er en utfordring på det tidspuntet jeg trener. Variasjon derimot skal jeg få til. Jeg trener aldri øvelser for kjernen, vil dette være avgjrøende for knebøyen?
      Jeg ser at dine program innheholder 1 dag med knebøy, Anbefaler du dette mest? Det står så mangt rundt omkring, noen skirver at skal du bli god på en ting, så må du øve. Men flere har jo en “leg day”. Er det rart man blir forvirret:) Har et siste spm. som jeg håper du kan svavre på. Når du sier variasjon for beina, hva inngår i dette, er det leg curl? leg extension,leg press? Eller er ikke dette øvelser for mitt formål?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg