– Dette må du ALDRI gjøre!


Du har funnet apparatet du vil trene med, og lastet opp en haug med vektplater for virkelig å gi jernet. Så kommer spørsmålet fra noen som kommer valsende inn på treningssenteret; “Can I work in?”… 

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

Jeg har tidligere her på bloggen skrevet litt om “gym etiquette”, og i går kom det opp en ny problemstilling innenfor samme emne som jeg tenkte det var greit å skrive en ny bloggpost om; bør du la andre trene og bruke ditt apparat/maskin mellom dine sett? 

– Can I work in? 
En velkjent setning for oss som ofte trener på et gym er “Can I work in?”. Eller på godt norsk “kan jeg få trene imellom?”, om du vil. Selv er jeg en som ikke liker å oppta et (og i hvert fall ikke flere [aldri gjør det folkens!]) apparat på en og samme tid, men samtidig irriterer det meg når folk kommer over og vil “trene inn” om dette resulterer i mye ekstra ventetid og at intensiteten og effekten av økten går ned. En annen ting er at man bør se an hvem man spør. Hvis jeg kjører shrugs på vektstangen med feks 8 x 20kg plater så passer det trolig ikke at du skal kjøre bicepscurl med 5kg. plater i mellom… Dette resulterer rett og slett i for mye ventetid [for oss begge], og ikke minst at verken du, eller jeg, får nevneverdig mye ut av treningen. 

Ikke stå og vent! 
En annen svært irriterende ting er når noen har spurt deg om du har mye igjen (og ditt svar kanskje er “3-4 sett) for så å bli stående rett bak deg og vente på at du skal bli ferdig… Dette er utrolig frustrerende, og ender bare opp i at du ødelegger økten til den du har spurt – samtidig som han eller hun trolig ikke akkurat føler for å skynde seg med å bli ferdig… Spør da heller vedkommende om de kan si ifra til deg når de er ferdige, mens du heller går og trener noe annet i mellomtiden. 

Samtidig er det som jeg skrev om sist også viktig at du;

A. aldri opptar flere apparater på en gang! 
B. ikke sitter og slapper av på apparatet/maskinen istedenfor å slippe andre til… 

Så i mine øyne er det altså ikke noen “fasit” på denne problemstillingen, men at man må se an situasjonen og tilpasse seg deretter. Men som sagt; ikke kom opp til meg og spør om du kan trene imellom når dette resulterer i at det går 5-10minutter mellom hver gang jeg får trent… 

HVA MED DEG? LAR DU FOLK FÅ TRENE IMELLOM DINE SETT?

Cornelis 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trene #trening #Side3 #iform #bilder #meninger #blogg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

17 kommentarer
    1. Jeg lar ikke folk trene mellom mine sett, rett og slett fordi jeg tar maks 1 minutts pause.
      (bruker stoppeklokke) med 10-12 reps, og fordi jeg løftere mye lettere enn mange andre.
      MEN: Jeg spør ofte om enkelte har mange sett igjen, ofte for å hinte til at de tar for lange pauser. Seriøst, det er totalt unødvendig å sitte i 5 minutter for å sjekke mobilen, grusomt mange som gjør dette.. Hvis noen sier at de har mye igjen, trener jeg noe annet så lenge. Tar som sagt maks 1 minutts pause, har ikke tid til å vente.

    2. Å hva skal en gjøre om en f.eks skal kjøre supersett med biceps – triceps? Jeg forventer når jeg betaler en viss sum for å trene et sted at jeg kan kjøre øvelser som jeg har god respons på.

    3. LH ikke for å være frekk men jeg bruker ofte 5 min og mer mellom hver sett, sitter på mobilen og leser diett og trenings program/ motivasjon, så ikke døm før du vet hva de trener? jeg trener styrkeløft og har ofte maaaange sett med tunge løft! opp til 90% max styrke, da trengs det rikelig med tid mellom sett for å restituere til neste løft 🙂 og ja jeg lar gjerne noen ta i mellom! men han får ta av og på vekter vist han vil bruke racken 😉

    4. Hele kommer vel strangt ann på hvordan di spør og hvordan du selv forklarer deg Cornelius? De fleste mennesker kommer du lang vei med dette. Det virker litt som om du igjen i ditt innlegg legger ut et halvgjennomtenkt innlegg om hvordan du mener ting bør være.
      Sånn jeg leser det du skriver, oppleves det mer som faen ta dere jeg bruker tiden jeg vil. Og ser lissom for meg at du ikke trener på et stusselig hjemmegym, så da bør det være nok stenger og apparater? Så kan faktisk du være du gir inntrykk av at du bruker lang tid på noe som for andre ikke tar lang tid.
      De fleste forstår jo om du har massivt med vekter på at det vil være ueffektivt å løfte av og på mye. Samme med styrkeløfteren, ved så tunge løft som du beskriver så kobler di fleste at det tar tid, gjør di ikke?

    5. Om du ST kjører supersett på feks bicepscurl og franskpress så går sikkert det fint uten at du “opptar” masse utstyr på engang (det kan feks være at du utfører dette med hantler, og noe det stort sett er nok av på de fleste gym). Blir det likevel slik at dette medfører at andre ikke får brukt det de trenger må du jo nesten slippe andre til. Ikke god gym-etiquette å oppta flere apparater/utstyr enn for én øvelse av gangen (om det er busy på gymmet). Og dette selv om du “betaler en viss sum”…
      Cornelis

    6. jeg kjører supersett mark – squat – benkpress på hver trening. Man bør fokusere på baseøvelser da disse gir best effekt. og supersett er mer effektivt enn vanlige sett. Det betyr hvertfall at jeg må legge beslag på en benk og et rack.. har ikke hørt noen klager enda så jeg antar at folk på gymmen min er hensynsfulle folk.

    7. Jeg får ofte spørsmål om å “kjøre i mellom”, men klarer så regel å avslå det gode tilbudet ved å si at jeg snart er ferdig. Det er nok av apparater å ta av på et treningssenter, og da klarer man å vente 5-6 minutter på din tur.

    8. Fordelen med å som regel bruke ganske tunge vekter er at ingen spør om å kjøre imellom.
      Om jeg kjører i mellom noen så er det stående roing, militærpress eller oppvarming til knebøy. Vet ikke om det er demotiverende at jeg tar mark/knebøy vekta deres i roing/skulderpress da..

    9. Ble litt ekstra observang på trening i dag, selv om det der er en velkjent “problemstilling”.
      Vi har fått et nytt lokale med manualer og vektskiver, og i ettermiddag var dette fine lokalet ganske fullt.
      Ved flere anledninger merker jeg meg irretasjon fra noen når de vil sette tilbake manualene. De presser seg inn mellom armbevegelser hvor folk fokusert gjennomfører økta si.
      Det er tydelig misnøye i form av miner og sur blikk.
      Hvorfor er det så ille å vente littegranne, istedenfor å forstyrre treningsøkta for en annen?
      En annen problemstilling : Jenter/ kvinner .
      Når ei kommer inn i rommet, eller omvendt,
      opplever man av og til, at enkelte demonstrerer ved å sette nesen i været og innta en ignorant holdning. Hvorfor blir det slik? Er jenter så usikre på seg selv, eller rår janteloven her?
      Dette er jo jenter som i utgangspunktet ser bra ut, men som signaliserer at de føler “konkurranse” eller føler seg “truet”?…ikke vet jeg ????
      Hva tenker du om dette Cornelis? Du må vel ha lagt merke til dette, eller kanskje kan det være et tema å ta opp( hvis det ikke er oppbrukt 😉 ) ?
      Håper på en liten tilbakemelding fra deg på dette 🙂

    10. 1: Supersett-problemstillingen: Som regel er det lite behov for å ta opp ekstreme mengder med plass, men et poeng står alltid. Ta hensyn, er senteret smekkfullt og dette noe tungvint for deg, så er det garantert tungvint for andre også. Ergo, det går å justere treningsøkta si.
      2: Trene-i-mellom: Her igjen er sunn fornuft alfa-omega. Er det naturlig, for eksempel en tar mark bak deg i pausene med en annen stang og du kjører bøy. Helt greit. Man kjører bøy med noenlunde samme vekt som en annen. Helt greit. Men er det snakk om ekstreme endringer på vektskiver så er det egentlig helt greit å si nei.
      3: Større problemer er folk som nekter å spotte. Slike som han som skryter av sine ekstremt intensive økter med nesten ikkeno vekt over her er vanlige folk som nekter. Selvfølgelig, er senteret fullt spør man en annen. Men om senteret er nesten tomt, så er det ren egoisme å nekte. Sikkerhet må alltid være først.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg