Tre enkle grep for å miste fett

Det å gå ned i fettprosent, og for eksempel oppnå en litt strammere mage, er noe som gjerne står høyt opp på ønskelisten hos de fleste. Derfor gir jeg deg her de tre beste tipsene for nettopp å oppnå akkurat det: 

Corneliselander.com

1. MATEN

Hvordan du mister fett – kjapt
Den største, og viktigste “hemmeligheten” til en stram mage og kropp ligger i noe så “enkelt” som å spise bedre. Vi nordmenn trenger stort sett å få i oss mer protein, mindre [usunt] fett, og særlig mindre av de kjappe karbsene som vi alle så lett plukker opp på vei til eller fra skole og jobb. Ofte hører jeg at “vanlig, norsk kosthold er mer enn bra nok”, men hva er egentlig det? Og ikke minst; er det egentlig så bra som vi skal ha det til? Dr. Fedon har feks tidligere uttalt at da han først kom til Norge så var det ikke bare bare å få tak i olivenolje av god kvalitet her til lands, og fortsatt ser jeg at det er en og annen ting vi mangler. Men det er også ting vi ikke bør få inn [mer av]… 

Amerikanisering av maten…
For selv om jeg tidligere har uttalt at “Jeg blir feit av å være i Norge” [selvsagt satt litt på spissen] så mener jeg det også er viktig at vi ikke ytterlige “amerikaniserer” maten vår. Vi er allerede på god vei til å bli det nye lille USA, og vi spiser stadig mer og mer av halvfabrikater og usunn, lettvint mat, og jeg håper vi blir litt mer beviste på nettopp dette – slik at vi kan dempe den stadig økning i fedme og overvekt – særlig blant barn og unge. 

2. TRENINGEN
Som jeg ofte skriver og uttaler (og også får støtte fra de fleste eksperter ellers i verden om) er noe av det viktigste du kan gjøre [for å komme iform] hyppighet. Med det mener jeg altså at det å trene ofte[re] er mye viktigere enn hvor lenge du trener av gangen, eller strengt tatt hvor hardt du trener hver gang [selv om også riktig intensitet på treningen er viktig]. 

Følger du nemlig min “tren hardt, kort, hyppig, og riktig” bør du nemlig være godt på vei allerede, og på bakgrunn av dette har jeg også det siste året promotert min egen #CornelisUtfordring i sosiale medier der jeg prøver å oppmuntre til litt fysisk aktivitet hver dag – noe som også stemmer godt overens med myndighetenes anbefaling om minst 30 minutter daglig aktivitet. 

Les også: Dette er de beste øvelsene for muskelvekst!

3. INNSATSEN…
Så er vi kommet til det kanskje viktigste, og for mange vanskeligste punktet; å legge ned en god og riktig innsats. Veldig mange klarer å være flinke i et par, tre uker, eller toppen noen måneder, men som i nevnt i forrige punkt er det veldig viktig med hyppighet og kontinuitet. Det hjelper nemlig lite om du er flink de siste ukene før sommeren, og noen uker på høsten eller på nyåret om du ikke også trener og spiser sunt alle de andre månedene og ukene resten av året. 

Treningsprogram

Så hvor mye ønsker du det? Er du villig til å legge ned [så lite som] 2-3 timer i uka? Er du villig til å kutte ut røyken og ølen i helgene, og skippe pølsene og pizzaen på 7-11? I så fall skal vi, blant annet gjennom min nye serie på Side3, få deg til å oppnå nettopp din drømmekropp med mindre fett og mer muskler. 

God helg! 
Cornelis 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #trening #helg #Side3 #bilder #trene #iform #blogg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

10 kommentarer
    1. Lenge siden du har vært i Norge forstår jeg – Produkter som f.eks Tine sine 14′ serie, Kesam, Styrk-melk, norvegia “lettere” ost, kjøttdeig med redusert salt og vann-innhold, kvit qinuoa er populære. Pizza og ferdigmat er UT. Findus har i tillegg 6-7 typer fryste ferdigretter i pose med under 5gram fett og McDonalds og de fleste andre “hurtigmat-kjeder” har tilrettelagt for fitness-freaker mtp innholdet på menyen. De aller fleste vet at pizzaen til 7/11 ikke er sunn og ungdommer mellom 15-25år har aldri vært mer opptatt av kropp og trening enn nå om dagen. At du blir feit av å være i Norge handler om valg av matvarer. Ring meg neste gang du er på besøk så skal vi spise hurtigmat i en hel uke og bli ripped sammen. Ved å skrive artiklene dine litt mer detaljert og begrunnet i forhold til 4-6 ukers plan og antall % av RPM, hvilke øvelser som former ulike deler av musklene etc ville du doblet antall klikk og lesninger. Trening og kosthold kan du sikkert, men på markedsføringsfronten har du en del å lære – hjelper også med riktig link til nettsiden din under bildet.

    2. Hei Daniel, og takk for tilbakemelding! Nå baserer jeg mye av de utsagnene på generelle data som nettopp viser at nordmenn er feitere enn noen gang, og særlig står det dårlig til blant barn og unge. Ja da, “alle” trener, men folk sitter også stadig mer og mer, ser mer og mer på tv og serier på internett, spiller (på data og mobil) framfor å være ute, osv. I tillegg dyttes de yngste på den dårligste maten som finnes i skolene, har dårlige arbeidsforhold, og gym-timene er så å si ikke eksisterende. Det er sukker, sukker i alt, og nei, det er IKKE så mye sunn mat som du beskriver. Selv sliter jeg med å finne sunne alternativer når jeg er hjemom – noe som ikke er folk fleste sin skyld, men at kafeene, restaurantene, osv ikke har fulgt med i timen. Der er det fortsatt stort sett bare boller, brus, pizza, og burger, og lite sunt som tilbys.
      For vi nordmenn spiser nok veldig sunt [når vi lager maten hjemme selv], men når vi er ute (noe stadig flere og flere av oss nettopp baserer større deler av kostholdet vårt på (forretningsmiddager, “kafé-møter”, osv) er saken en ganske annen… WHO og myndighetene er selv skremt over utviklingen, og det er en grunn til at de feks har lansert sin “Dine30” fordi vi trener å få flere aktive, sunne nordmenn..
      Ellers tar jeg gjerne imot hjelpe med markedsføringen, og takk for at du tipset meg om at det var feil i linken til hjemmesiden! 🙂
      God helg!
      Cornelis

    3. Hei! Ser du skriver at du er tvilende til hvor bra norsk kosthold egentlig er. Olaf Tufte, som flere ganger har blitt omtalt som Norges best trente person, sier selv at han spiser “tradisjonell norsk bondekost”, så helt ille kan det ikke være så lenge man bruker litt sunn fornuft når man velger hva slags norsk mat man skal spise.

    4. Martin: tradisjonell norsk bondekost er norsk, kortreist mat, som man vet hvor kommer fra. Det er ferske råvarer med hjemmedyrka grønnsaker. Tviler på at Tufte spiser mye fjordland og ferdig sauser/supper. Gammel norsk bondekost besto av kjøtt fra dyr man slakta selv, egg man henta fra egne høner og grønnsaker fra egen hage. Man ødela ikke kjøttprodukter med mel, salt og stoffer man ikke engang kan uttale.

    5. Vil nå si at Norges mat ikke er slik den er idag pga. den har blitt amerikanisert. I amerika har de mye mer utvalg, både når det gjelder dagligvarer og restauranter. Det kommer an på hvilken stat du bor i da selvfølgelig, men hvis du bor i California kan du lett finne deg vegetar, veganer eller paleo restauranter eller egne dagligvare butikker for disse.
      Jeg har lyst å være mye mer bevisst når det kommer til valg av mat, lage mat fra bunnen av fra ferske økologiske råvarer som verken er sprøyta, med antibiotika eller domestikert. Men prisen for et slikt kosthold og mengde tid som trengs for å utføre kostholdet er på et helt annet nivå. Derfor blir det ekstremt lett å kjøpe halv- og fullfabrikert mat i frysedisken når den faktisk koster mye mindre enn naturlige råvarer…Noe som for meg er helt uforståelig… Men de må da tjene på noe, så de lager unødvendig stor etterspørsel ved å selge “sjeldne” råvarer eller økologisk mat mye dyrere enn masseprodusert mat.
      Hvis bondenorge hadde skifta ut all korn mot rotgrønnsaker og salat, og hvis nordmenn da hadde spist dette isteden så hadde helsegevinsten vært helt enorm.

    6. Forresten et spm vedr dette å miste fettet. Jeg har mistet 9 cm rundt midjen de siste 3-4 mnd, men vekta står på stedet hvil. Jeg trener både med vekter og cardio, er det virkelig mulig at jeg har lagt på meg like mye vekt i muskler, og derfor veier det samme som før jeg gikk ned i vekt? Veide 8 kg mer for litt over ett år siden, men nå går ikke vekta mer nedover. Noe jeg kan gjøre for å bedre dette?

    7. En av dine bedre artikler Cornelis, men jeg ville lagt mer tyngde på kosthold og at dette betyr 90% av den kroppen man har. Kosten alene står for hvor mye man veier, treningen står for hvor kiloene plasseres og som hva (muskler i stedet for fett).
      Du har helt rett i at folk bør styre unna halvfabrikat, men litt rart at du samtidig oppfordrer til helfabrikat som proteinpulver. Tradisjonelt norsk kosthold er bra, bare se bilder fra 50-60-tallet og se hvordan folk (damene!) så ut da:-)

    8. Du snakker mye om kosthold – det er bra. Men hvor mye kan vi stole på anbefalingene dine om kosttilskudd, proteintilskudd, kreatin osv når du faktisk er sponset av proteinfabrikken og dermed får betalt for anbefalingene dine?

    9. Hei Lars! Nå gjelder dette for alle eksperter og de som uttaler seg i media, være seg leger, treningseksperter, ernæringsfysiologer, osv da vi alle vil ha tilhørighet til enten en et selvskap, organisasjon, osv. Nå anbefaler jeg imidlertid aldri noe jeg selv ikke mener er gunstig [enten for meg selv eller mine lesere], og råder aldri noen til å bruke/benytte noe som ikke er gunstig for den det gjelder. Proteinfabrikkens produkter er noe jeg selv alltid har benyttet meg av, fordi jeg mener deres produkter er de beste og tryggeste på markedet, og dette var nettopp grunnen til at vi kom fram til en avtale. Så du vil her på bloggen, eller andre mediasaker jeg gjør, aldri se meg råde folk til å bruke noe jeg ikke står 100% inne for, og mener at er bra!
      Mvh
      Cornelis

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg