Er pølser egentlig mat?


Det er særlig én ting jeg ikke liker, og det er pølser. Dette fordi jeg mener det er usunt, smaker vondt, og at rettt og slett ikke kan kategoriseres som “mat”. Dette er mat uten nær sagt noen næring eller noe vi forøvrig har godt av… Men hva med deg? Liker du pølser, og i så fall; hvorfor? (og ja, bildet over er fra produksjon av pølser…) 

Les mer på: Corneliselander.com

How It´s Made er da også overskriften på Discovery Channels reportasje fra en pølsefabrikk, som i hvert fall får meg til å ville styre [videre] unna pølser og “snadderet”, men hva med deg? Liker du pølser, og i så fall hvorfor? 

Hvordan lages pølser?
Ifølge Wikipedia fremstilles tradisjonelle pølser slik; Pølser lages av malte, oppblandete kjøtt- og blodprodukter med forskjellige tilsetninger. Massen stoppes i et hylster av tarm, vomskinn, lerret eller fordøyelig plast ved hjelp av en pølsesprøyte. Opprinnelig var naturtarm enerådende, men i dag brukes også såkalt kunsttarm (stadig hyppigere brukes ordet «skinn» som en penere omskrivning i stedet for «tarm»)”… 

Pølser er altså laget av oppblandet kjøtt og restprodukter, som eventuelt ikke kan spises [på noen annen måte], og blir så dyttet inn i tarmer før serving… Så kan dette kalles “mat”? Og ikke minst; har du forsatt lyst på pølser? 

Til slutt en liten melding fra komiker Demetri Martin som beskriver hvorfor han aldri ville ha kommet opp med ideen om pølser…

“Okay, what do you got?”
“All right. Uh, we start with the intestine of a dead animal. We take all the meat byproduct you were gonna throw away, grind it up, shove it into the intestine.”
“I´m listening. What does it look like?”
“A severed penis.”
“How is it served?”
“On a bun that looks like partially spread apart ass cheeks. What do you say?” 
“You´re calling it dog.”
“Hm, very appealing.” 

“It´ll work in America.”… 🙂 

Cornelis 

WWW.CORNELISELANDER.COM

#Nettavisen #helg #lørdag #trening #kosthold #mat #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

23 kommentarer
    1. Hei, nei har ikke lyst på pølser. Det er heller ikke noe som jeg spiser. 😊 Best med mat som jeg vet hva inneholder 👍 Rent kjøtt, eller fisk 😊

    2. I en verden der flere og flere mangler mat, er det arrogant å ikke inkludere restavskjær og innvoller som mat.
      Verden har ikke nok råstoff til at vi alle skal leve på indre og ytrefilet.

    3. Sikkert alle som er gale side pølse er en av de mest solgte artiklene i Norge. Champignon klare jeg meg fint uten siden den blir dyrket direkte i hestedritt. Kos deg med gress og vann. Jeg dør heller ett år for tidlig, lykkelig over et liv med god mat

    4. Det finnes pølser med høy kjøtt prosent, men disse er dyre og vanskelige å få tak i. Jeg snakker om pølser med 85% kjøtt eller mer.
      “Alle andre” pølser, til og med de som så fint heter “kjøttrik” er for det meste bare fett og “søppel”. Pølser lages av restavfall, og er en måte for produsenter å tjene inn ekstra med penger. Enkelt fortalt så er pølser MUK.
      Eneste pølser jeg spiser nå og da er salami, pepperoni og chorizo.

    5. Er en blogg for sjøldiggere… ?
      Pølser er mat… Ikke alt man kaller “mat” er like sundt, men alikevell mat.

    6. vi kan ikke fø verden på indrefilet! Det er arrogant og lite bærekraftig å mene at vi er for gode til å spise restprodukteme på et dyr etter at det fine kjøttet er fjernet. Enda godt ikke alle tenker som deg så vi ikke ender opp med å kaste fult spiselig mat i søpla mens folk sulter andre steder i verden. Vi må bruke hele dyret når vi dreper det for å lage mat.

    7. Det er da bare tull og tøys.
      Pølser er laget av storfekjøtt og svinekjøtt og er egentlig et rent kjøttprodukt på samme måte som kjøttkaker. Medisterkaker er det samme som medisterpølser.
      Det er ikke noe farlig eller eller restekjøtt. Kjøttdeig er det som det blir laget av pølser av. Potetmel, salt pepper og andre krydder, som igjen blir til farse. Kunstarm blir tatt vekk før det blir solgt. Ekte tarmer er det i wiener og medisterpølser.
      Det er like farlig å spise pølser, medisterkaker, kjøttkaker, leverpostei, salami, servelat osv som det er å spise en biff eller en kotelett.
      Hilsen en pølsemaker.

    8. Nok en gang kommer dette snobberiet opp! Når indianerne brukte hele bisonen var det nobelt, bærekraftig og beundringsverdig – når vi i dag bruker mer enn bare indrefileten “er det ikke mat”?! Greit nok om du er veganer, men skal du først kverke kua har du værsågod å spise opp maten din når verden sulter, dette er flaut å lese! Det sklir rett inn i kategori med såkalte miljøbevisste som ikke kan drikke jus fra konsentrat på tross av transportutslippene det sparer jorden, eller anti-palmeolje bevegelsen som ikke forstår at alternative oljer vil legge krav på mange ganger mer areal og redusere holdbarhet (kast MER mat), eller helsefjotter som tror konserveringsmidler er en negativ ting på tross av det antagelig halverer mengden mat rett i bosset! Jeg må bare anta at dette er det det ser ut som; “æsj jeg liker ikke den, det ser ekkelt ut!” Ta et råd fra en småbarnsfar med nok naturfagkompetanse til å vite at “liker ikke” = “tungen skjønner ikke og må læres opp”: Smak 10 ganger. Eller som min bestefar da han fortalte om en slektning som i 4 mnd på havet spiste tørt brød fordi de bare hadde italiensk salat som pålegg, noe han fant ut etter hjemkomst at faktisk var ganske godt. Mange mister matlyst av steikeos under egen matlaging, eller kvir seg for å se lammet slaktes for pinnekjøtt – manglende mage for tilberedning er ikke ensbetydende med manglende matverdi.

    9. Noen pølser ( noen!) er faktisk gode. Det jeg ikke liker, er ren svinekjøttdeig, kyllingkjøttdeig… Jeg har forsøkt, men jeg klarer det ikke. På den annen side ser du ikke meg spise mer eller mindre blodig biff heller..fysj.
      Jeg er ikke noen stor kjøttspiser. Fisk er mer min greie. 🙂

    10. Dårlig med respons til kommentatorene her Elander? Hjelper ikke med store armer når man oppfattes som en bortskjemt snobb 🙂

    11. Nei, vet du hva @Martinius jeg tror ærlig talt ingen av de som har kommentert over går på feks Rimi eller Rema og velger pølser fordi man tenker “bærekraftig” og ønsker å spise restproduktene… Folk velger nok dette fordi de rett og slett liker det, og dem om det. Selv velger jeg heller å stå over, og jeg ser at enkelte som jobber i industrien, som @JuliaSofie også velger å stå over… 🙂
      Cornelis

    12. Pølser er digg mat. I sin enkleste form er det finmalt svinekjøtt og -spekk som blir saltet og krydret før det stappes i naturtarm. Innholdet er omtrent det samme som i juleribba.
      P.g.a. fettmengden er dette kosemat, og ikke noe man bør spise hver dag. Men spises det med måte er det helt ufarlig.
      Jeg lager pølsene mine selv og vet akkurat hva jeg får. Men jeg har også overvåket industriproduksjon, og kan berolige alle med at det ikke er så stor forskjell på innholdet der, annet enn at de ofte tilsetter litt andre ting for å enkle produksjonen og gjøre pølsene mer holdbare, men ikke noe mer enn i annen prosessert mat.

    13. Men det smaker fremdeles bedre enn Grandiosa. Pølse å mos, mmmm 😉
      Ellers er det jo mye rart som er godt, slik som lungemos, oksetunge eller lever og rogn.

    14. Det er fint og være sunn og vite hva man spiser. Selvom du som meg kanskje blir provosert av maten som blir solgt og som blir fremstilt som “normal mat” i Norge. Greit nok, vi alle har vær vår ting vi er litt ekstra glad i om det er sunt eller ikke. Ikke prøv og bruke media for og hjernevaske spiseforstyrrelser på folk. la dem kose seg med en pølse innimellom. Angrip heller problemet med at folk bare bruker ferdigprodukter og toro-poser hver eneste dag hele året. DET er farlig..

    15. Merkelig logikk. Pølser (som i hovedsak blir laget av naturlige deler fra grisen) blir betegnet som ikke-mat av en fyr som spiser proteinpulver og sponses av Proteinfabrikken. Lurer på hva som er mest natrulig.

    16. Er så “heldig” at jeg liker pølser noe særlig, men de få gangene jeg faktisk får lyst på pølse, så spiser jeg det uten å få dårlig samvittihet 🙂 Spiser vel pølse maks 5 ganger i løpet av hele året 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg