Så enkelt får du en stram rumpe


GÅ I TRAPPER! 

Glem løping, sykling, og alle de tradisjonelle styrkeøvelsene (selv om OGSÅ de er ekstremt viktige for generell styrke og helsegevinst). For en stram og trent rumpe er det nemlig lite som er like enkelt, og ikke minst effektivt, som HIIT og trappetrening! 

Les mer på: Corneliselander.com

HIIT [High Intensity Interval Training) er i vinden som aldri før, og utført riktig kan da trappetrening fungere fint som et alternativ for nettopp dette. En stram og trent rumpe er nemlig noe mange av oss også er ute etter, og trappetrening er i mine øyne noe av det aller beste (og enkleste) du da kan utføre! I tillegg er det for mange herlig å ha et mål, eller en topp å se opp mot, og ikke bare lange joggeturer som kan virke både demotiverende og ikke minst utfordrende å holde tempoet opp under. Her i LA, der tid er en mangelvare, er også dette en ypperlig måte å få inn en super treningsøkt på som ikke nødvendigvis behøver å ta timer å utføre, og nettopp det er viktig da langvarige treningsøkter både kan virke demotiverende og ikke minst frarøve den gode effekten du kan oppnå ved riktig mengde kortere, intens trening. 

Her er hvordan jeg selv liker å trene det
Under finner du et forslag fra meg og hvordan jeg selv liker å utføre dette, og det er altså viktigere å gi mer (høyere intensitet) enn hvor lenge du strengt tatt trener det av gangen. Selv liker jeg å ta turen til verdenskjente Santa Monica Stairs, som også er et populært treningssted for mange av kjendisene, og om du utfører oppsettet mitt (som ikke skal behøve å ta mer enn 20-30 minutter å utføre, 1-2 ganger i uka) så kan jeg også love deg at du kjapt vil merke drastisk forskjell i både kroppsform, kondisjon, og ikke minst i lår og rumpe. For dette er desidert den beste måten å trene for en stram rumpe!

Trappetrening er også ypperlig å utføre når du er ute og reiser. Her utfører jeg trappetrening i trappene ved Montmartre i Paris – noe du kan se mer av i min reiseserie “På ferie med Cornelis” for Nettavisen.  

Slik gjør du:
Begynn med å gå i en passe bratt, lang trapp opp og ned X antall ganger. Hva som er passe bratt og langt for deg vil selvsagt variere veldig fra person til person, men prøv å finne en som er lang nok til at du akkurat mestrer et par runder før du må ta deg en liten pust i bakken. Veldig mange er fan av å kjøre hopp, varierende steg, og til og med knebøy [?] i trappene, mens mitt råd til deg er at du holder deg til det som funker [best] og som er enklest å utføre; rett og slett bare å gå/jogge – kjapt nok. 

Mitt program: 
– Start økten ved å gå med moderat tempo, og et par runder med [dobbelt eller trippelt] steg er du nær sagt tar utfall, mens du går oppover (prøv å finne en trapp der du feks kan gå et par hundre steg+).
– Etter andre runden gjør du deg så klar for å sprinte opp de samme trappene. Kjør fullt tempo opp, men prøve også å slappe helt av på veien ned igjen [slik at du får hentet deg litt igjen før du er klar for neste runde). 
– Prøv å kjøre minst en 5-6 runder eller mer, og på slutten av økten kommer du sikkert til å nå et nivå der du nesten må begynne å hjelpe til med å løfte beina med armene for å få dem opp trappene… 

P. S. Hvor lenge og mange runder du klarer å gjennomføre vil selvsagt variere veldig fra person til person. Min erfaring med klienter her i LA er imidlertid at dette er noe som nesten alle kan bli veldig gode på, veldig fort! Så om du ikke så skulle klare mer enn et par, tre runder til å begynne med så fortvil ikke! Gi det et par uker, tren det et par ganger i uken, og jeg kan love deg at du vil bli drastisk mye bedre i løpet av kort, kort tid! I tillegg vil du også oppnå en stram, flott bakende! 

Stå på! 
Cornelis 

#Nettavisen #trening #godmorgen #Norge #morgen #trene #iform #gym #bilder #meninger #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

2 kommentarer
    1. Gjør en del 5×5 minutt intervaller opp slalombakken selv. Vet ikke om det er effektivt på rumpa med bratt oppover bakke, Men kondisen blir ihvertfall god 🙂 Vet heller ikke om noen trapper i min region som er lang nok til intervall trening utenom innendørs i en blokk eller noe, men det er jo litt kleint og skulle dundre opp og ned der i en time føler jeg 😛

    2. Glad i løping og har brukt gerilja svært mye!
      Liker ideen om trappeløping men vil ikke en svært bratt bakke gjøre samme nytten?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg