– Hvor er vi som nasjon på vei hen?


Etter at jeg her om dagen skrev innlegget “Jeg vil høre fra deg!” har det stormet inn med emails og tilbakemeldinger fra dere som mener dere vet hva og hvordan vi kan forme Norges framtid og få flere nordmenn iform igjen. Jeg tenkte derfor i dag å ta en liten gjennomgang av noen av svarene, og se litt nærmere på fedmeproblematikken, og ikke minst hvordan vi kan få bukt med den.

Les mer på: Corneliselander.com

Hver femte nordmann sliter med fedme!
Ja, i sunnhetsnasjonen Norge sliter altså hver femte [!] nordmann med fedme. Det er helt sinnsykt, og vi snakker ikke her litt lett overvekt, men med en BMI på over 30… Og myndighetene ser ut til å være handlingslammet! Jepp, det mener jeg vi ganske så bastant kan si når stadig flere og flere nordmenn, men også særlig barn, sliter med overvekt og fedme, og det ser ikke ut som myndighetene har en ordentlig plan for å få bukt med problemet heller! Gymtimene tas av timeplanen, folk sitter stadig mer og mer, og den sunne maten blir bare dyrere og dyrere. I tillegg gjorde den blå regjeringen, som jeg ellers liker å støtte i det meste, noe så sinnsykt som å ta bort frukt og grønt fra skolehverdagen til de minst! Argumentet var/er at det “blir for dyrt”, men tro meg; den framtiden dere nå legger opp til KOMMER TIL Å BLI DYR!

I dag skulle jeg imidlertid ikke bare plapre løst og fast om mine meninger, men hva dere lesere har skrevet inn til meg og mener at bør gjøres. Her er noen av tilbakemeldingene og meningene jeg har mottatt;

Mat kan være trøst, og mat kan være smerte
Det siste året har jeg mottatt mange tilbakemeldinger fra folk som mener de selv sliter med overvekt og fedme, og hva disse personene selv mener vi bør gjøre skal vi få bukt med problematikken. Dette er altså ikke hva jeg selv mener, men en oppfatning jeg sitter igjen med etter å ha mottatt deres svar. En av tingene som ser ut til å være en gjenganger er at mat kan være en trøst. Ja, det å spise kan kanskje for mange bli en “distraksjon” og gjøre en vanskelig tid og utfordringer eventuelt litt enklere [for noen]. Jeg skriver altså “for noen” fordi dette selvsagt er veldig individuelt, men det ser altså ut til å være en gjenganger; mat kan være en trøst. 

Et overdrevent inntak av mat og drikke kan selvsagt også medføre smerte[r], og hvis du trodde at de som sliter med overvekt og fedme ikke er klar over farene og hva det kan medføre av helseproblemer så tro om igjen! De færreste ønsker nemlig å være overvektige, og problemet ligger mer i følelser enn kunnskapsløshet, og veldig ofte er det de som sliter mest med problemet som også forstår mest! I tillegg er det ikke alle som bare er overvektige på grunn av feil/et for høyt inntak av mat og drikke, men enkelte kan også ha et helseproblem som gjør at man ikke forbrenner/bearbeider maten på samme måte som andre. Vi skal derfor være svært forsiktig med å påstå at alle bare kan gå ned i vekt ved bare å “spise litt bedre”… 

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

Ta i et tak! 
Nå kan likevel de fleste av oss være flinkere til å gjøre [litt] mer, enten man er tynn eller tykk, og til syvende og sist er vi også til dels selv ansvarlige for egen helse og kroppsform. Dette ser det også ut til at de som nettopp sliter med overvekt selv også forstå, og myten om at tykke er late er nettopp det; en myte! Det kan som sagt også ligge mye bak noen kilo for mye, og mange mener at man selv må ha vært der for virkelig å forstå. På mange måter har de nok også rett! Kan jeg forstå hvordan det føles å ha 40, 50, eller kanskje 100+ kilo for mye? Kan jeg virkelig sette meg inn i situasjonen og forstå hvordan det føles på kropp og sjel? Så klart IKKE! Derfor er det for meg også ekstremt verdifullt med tilbakemeldinger fra de det gjelder – slik at jeg forhåpentligvis kan bli en enda bedre trener som kan hjelpe/guide personer med slike problemer i framtiden. 

For én ting er sikkert; vi trenger å få helse- og overvektsproblematikken på rett kjøl igjen, for i dag er vi nemlig på vei i feil retning. Og jeg bekymrer meg virkelig for framtiden om vi ikke snart tar tak og gjør noen (også upopulære) tiltak… 

Cornelis 

11 kommentarer
    1. Hei 🙂 Jeg har et treningsspørmål til deg! Hvis man skal gå 100% all in for å trene rent volum program, altså ikke noe for styrke, men alt for å oppnå BARE volum/størrelse. Hvilket program anbefaler du da? Kan du evt. lage et innlegg med dette? Sikkert mange flere som ser på dette som interresant.

    2. Synes du svartmaler situasjonen. Det var mange overvektige/feite på 1970- og 1980-tallet også. Nå har jo myndighetene oppdatert sine kostholdsråd til det bedre. Men i et fritt land kan man ikke tvinge folk til å trene og spise sunt!

    3. @frafeittilfit statistikken viser at dette har mangedoblet seg siden 70-, 80-tallet, og særlig er det svært ille blant barn og unge hvor man heller ikke kan bruke feilmarginen som en BMI måling kan gi [ved at voksne kan dekke seg bak å ha trent så mye at man har lagt på seg mye muskulatur som veier] – da dette ikke gjelder for barn. Så nei dessverre dette er nok ikke svartmaling, men ren og skjær fakta (dessverre). 1 av 5 slet ikke med fedme, og over halvparten av Norges befolkning var ikke overvektige på 80-tallet. Det er situasjonen i dag…
      Cornelis

    4. Ja, hvordan skal vi endre et samfunn som gjennom flere tiår har prioritert og lagt til rette for motorisert transport? Store deler av befolkningen rører knapt på seg. Fedme og livsstilsykdommer er jo bare et resultat av politikk der en ikke har hatt evne til å se fremover. Skal en gjøre noe med det i dag blir det hardt og brutalt og ingen politikere tør en gang å tenke tanken.

    5. Det er, som SurfeLars sier, en utvikling i samfunnet hvor man har mindre bevegelse i både arbeid og fritid som er en av de to store synderne her.
      Det andre er at mange tyr til ferdigmat i større grad enn før, og det er unødvendig mye bruk av sukker og uheldige næringstoffer i disse produktene… i tillegg til en lettere tilgang til snacks og godt.
      For min del virker det som at det er mer fokus på trening nå enn før, men det hjelper ikke bare å trene 3 ganger i uken for å bli kvitt fedme… selv om det er ett godt steg i riktig retning.
      Det blir snakk om livstilsendringer om man skal kutte på overvekten.
      Selv har jeg trent 3 ganger i uken i 3 strake år nå, og sliter enda med 10 kilo ekstra som jeg skal kvitte meg med (og allerede mistet 15 kg). Dette er derimot noe jeg har brukt lang tid på å gjøre, hvor nøkkelen til vektnedgang er å kutte gradvis ned på inntak av f.eks. pasta, snacks, alkohol og sukkerholdig drikke.

    6. Når det kommer til statistikk på overvektig i Norge i 2015 vs f.eks 70-tallet, så må vi også se på antall innvandrere. Det er ikke til å legge skjul på at mange innvandrere sliter med overvekt og diabetes type 2, dette er uten tvil med på å øke prosenten. Hvordan ville statistikken sett ut, hvis vi kun så på etniske nordmenn, eller 2-3 generasjons innvandrere?
      Unnskylder ikke statistikken, for jeg har 11 kg for mye på kroppen og er etnisk norsk 😉 Likevel så trener norske ungdom mer enn før og er generelt “flinkere” enn våre foreldre var, når det kommer til trening.

    7. At gjennomsnittsvekten har økt siden 1980-tallet trenger da ikke bety at folk har blitt feitere. Selv har jeg nå akkurat samme vekt (bmi 24) som på 80-tallet men er nå mye slankere og sterkere i kroppen!

    8. I min bedrift er de fysiske oppgavene blitt mye mindre siden 70 tallet da jeg begynte. det meste blir automatisert. Tror det fysiske aspektet ved arbeidsoppgaver og det at man ikke hadde pc, konsoller og Internett men kun Nrk å se på nok bidro til mye mer fysisk aktivitet om dagene.
      Umulig og snu teknologiens fremskritt, Men at helse og fysisk aktivitet burde få ek større plass i skolehverdagen slik samfunnet er blitt tror jeg ville vært en god start.
      Klarer man skape sunne livsstils holdninger hos barn så er mye gjort.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg