– I Norge kan fotballspillere si det jeg ikke kan mene


Da jeg i går leste saken om Start-spiller, Kristoffer Ajer, som beskrev hvordan han selv holder seg unna [og tommel opp for det] godteri og brus, fikk det meg til å tenke; det denne unge fotballspilleren uttaler kunne jeg aldri ha sagt… 

Les mer på: Corneliselander.com

Ja, for i Norge er det nemlig ok om du er veldig bevist på hva du kjører i deg og utsetter kroppen din for om du er fotballspiller eller for eksempel skiutøver. Selvsagt er det bra at en ung fotballspiller styrer unna brus og godteri og er helsebevist, nettopp fordi dette vil kunne hjelpe ham med å oppnå de målene han har satt seg. Om jeg imidlertid hadde ment noe av det samme, og anbefalt folk flest å styre unna de samme sakene hadde jeg, slik som da jeg tidligere i sommer skrev om 10 ting jeg selv liker å styre unna (og som jeg frarådet andre å kjøre i seg) fått så øra flagret… Den listen inneholdt nemlig mye av det samme som fotballspilleren selv her nevner at er skadelig, og som vil kunne ødelegge for hans mål om å nå toppen. I tillegg bestod min liste stort sett bare av det som for eksempel Verdens Helseorganisasjon er enig med meg om at er skadelig for folk flest, og noen av de største utfordringene vi i dag står overfor. Også i Norge… Norsk media velger imidlertid å vende det døve øret til det… 

Så da er det bra at han en idrettsutøver, og ikke en trener som er “alt for kroppsfiksert”… [den siste delen der var ironi folkens, for de av dere som ikke tok den 😉 ). For i Norge kan det virke som du bare kan være kropps- og helsebevisst om du driver med lagidrett eller går på ski!

Cornelis

#Nettavisen #Side3 #trene #trener #iform #idrett #fotball #Norge #treningsbloggen #CornelisElander 

14 kommentarer
    1. Jammen kjære deg, du må jo huske det her;
      “Du sier det jo bare fordi du tjener penger på det”
      😉

    2. Men VelcroViolenta, selv om han tjener penger på det, så er det jo sant det han sier.
      Syns det er bra at noen tørr og si hva de mener selv om de vet at de kan få litt pepper mot seg.

    3. Jeg er så enig med deg, og det er så provoserende! Så mange ser ned på, og rett og slett disser folk som velger å leve sunt, og som bevisst velger sunn mat foran usunn mat. Kommer med nedlatende kommentarer osv. Og som du sier, hadde det vært DU som hadde uttalt de ordene, hadde du nok fått mye tyn for det! Men det er liksom innafor når det kommer fra en idrettsutøver?! Man trenger jo ikke trene på toppnivå for at det skal være greit at man unngår sukker, alkohol osv. Og sier man noe nagativt om de som lever/spiser usunt, er man frekk. Men når det går andre veien, skal det liksom være greit?! Rart det der..

    4. Det at folk ikke synes noe om at du velger selv å ikke spise godteri å drikke brus, fordi du velger å leve et sunnere liv, nei det blir for dumt. Konge at du setter slike ting til side å velger en sunnere livsstil synes nå jeg. Om intet annet så er du en inspirasjons kilde, akkurat som Kristoffer også er det, for alle andre. Stå på mann. Folk kommer alltid til å pirke å plukke på andre, rett å slett pga rein sjalusi. You do you! (Y)

    5. Hei Cornelis, lurte på om du kan hjelpe meg med en ting 🙂 Jeg har et sinnsykt sukkersug som jeg for det meste “dekker” med Atkins barer, men jeg føler likevel at det ikke er så “sunt” som jeg kanskje tror. Er veldig glad i druer og epler, vet at dette inneholder mye fruktose, men hva mener du er det sunneste alternativet om jeg ønsker å gå ned i vekt? Sliter for det meste med søtsug på kveldstid, når alle dagens måltider for dagen er inntatt, tror derfor ikke det er ustabilt blodsukker det dreier seg om.

    6. Normal kost i ukedagene; Havregrøt til frokost med et eple, to brødskiver til lunsj, fisk/kjøtt til middag og brødskiver/smoothie til kvelds. Gjerne noen innslag av frukt i løpet av dagen. Men i helgene blir det gjerne 1,5 liter cola zero, kanskje noen vafler og litt sjokolade. Ja, ikke alt er like godt for kroppen min, men det gir jeg f i. Trener forøvrig 5 dager i uka og ellers nyter jeg bare dette ene livet jeg er tildelt 😉 PS: Dette er faktisk gjennomførbart for en som jobber turnus, har to små barn og trener et fotballag 4 ganger i uken

    7. “det denne unge fotballspilleren uttaler kunne jeg aldri ha sagt… ”
      Jammen kjære deg, Cornelis, det er jobben din å si disse tingene! Men du må samtidig være flink til å komme med nye kilder som viser nettopp HVORFOR slik mat er så skadelig som den er.
      Så klart vil folk reagere med sinne, men det er kun pga at det er snakk om en dyptgående avhengighet. Dette må folk begynne å bli klar over slik at vi kan få til en nasjonal avrusning, og det er din jobb å sette det på agendaen.

    8. @Ansvarsbevissthet nå har jeg linket til, og beskrevet det ganske mange ganger, og listen jeg ramset opp sist er feks ganske innafor hva feks Verdens Helseorganisasjon mener at er skadelig og ting vi alle bør styre unna. Igjen; dette var listen med de tingene jeg velger å hoppe over selv, og hva jeg råder andre til å gjøre også, men det betyr selvsagt ikke det samme som at alle behøver å høre på meg 🙂 Men det virker altså som media og samfunnet ellers er mer ok med at idrettsutøvere skal spise “ekstremt”, mens resten av oss ikke bør/skal fokusere på disse tingene. Og det synes jeg er skremmende og trist! Vi nordmenn bør nemlig generelt bli flinkere til å spise sunnere og ikke mer proteinrikt – noe det i dag faktisk er ganske vanskelig å få til – om man feks baserer mye av kostholdet sitt på det man finner på bensinstasjoner, restauranter, og landets mange kafeer og spisesteder. Som jeg har uttalt mange ganger tidligere må nemlig restaurantbransjen begynne å servere den maten vi nordmenn trenger (og hva jeg tror mange av oss også har lyst på..).
      Takk for at du klikker innom, og følger meg her på bloggen – og ja; prøver å sette dette på agendaen! 🙂
      Mvh
      Cornelis

    9. Hei @LH! Nå er det ikke noe skadelig/dårlig med feks ette eple eller to (selv om dette inneholder fruktose), og dette er noe jeg mener du bare skal spiser mer av! Om du likevel føler for å dempe søtsuget på kveldstid kan du feks prøve dette veldig enkle trikset; puss tennene! Hvor rart det enn høres ut så fungerer det faktisk!
      Mvh
      Cornelis

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg