Enklere å anbefale folk gift enn et sunt liv


Ja, slik føler jeg det ofte er i Norge, der du gjerne blir applaudert fram om du råder folk til å kose seg med pølser og pommes frites, og hva jeg personlig ser på som gift; alkohol. Anbefaler du folk å få i seg proteinrik næring blir du imidlertid gjerne upopulær og får så øra flagrer…

Les mer på: Corneliselander.com

Ja, for mens resten av verden har skjønt verdien (og ikke minst viktigheten av) et proteinrikt kosthold, Verdens Helseorganisasjon råder folk til å styre unna sukker, alkohol, og tobakk, blir du gjerne svært upopulær om du sier det samme i Norge. Ja, faktisk får jeg ofte høre at disse sakene ikke skal være så farlige, og at man er nødt til å kose seg litt også og ikke bare ha “et kjedelig liv” – som de gjerne sier du vil ha om du styrer unna slike ting. Selv mener jeg imidlertid at det er på tide at vi tar affære og gjør noen drastiske [kanskje “upopulære”] tiltak som kan få oss på riktig vei igjen. I dag er vi nemlig (i mine øyne) på vei mot stupet… 

Politikerne ser farene?
Selv om jeg altså har fått mye peper i det siste, blant annet for å liste de 10 tingene jeg personlig mener ingen av oss har godt av, er imidlertid politikerne i landet vårt (på lik linje med meg) bekymret. De i lederposisjon ser og gremmes nemlig den utviklingen vi i dag opplever, og mener at vi blant annet må få bukt med fedme- og overvekts problematikken. Og ikke minst den skremmende utviklingen vi ser blant barn og unge: 

Litt informasjon om overvekt og fedme hos barn og unge i Norge i dag:
– 16-17% av 15-åringer har overvekt eller fedme
– 16% av åtteåringer er overvektige eller har fedme 
Kilde: Folkehelseinstituttet – Barnevektstudien fra 2012 og Helsedirektoratets undersøkelse i 2011

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

Halvparten av oss er overvektige!
Ja, over halvparten av oss er overvektige i følge nye rapporter, noe som blant annet bekymrer helseminister Bent Høie. I 1980 ble 44% av Norges befolkning sett på som overvektige – i dag er tallet kommet opp i skremmende 53% – noe som i all hovedsak kommer av at vi er for lite aktive og spiser for mye [usunn mat]. Og når det er mer populært og stuerent å anbefale folk å spise pommes frites og drikke alkohol enn det er å spise proteinrikt og drikke vann er det klart vi i framtiden heller ikke kommer til å gjøre det noe særlig bedre… I dag er jeg nemlig bekymret over den utviklingen vi er på vei mot, og mener det først og fremst må bli ok å fortelle virkeligheten og si de upopulære tingene. 

HVA MENER DU? ER DET MER POPULÆRT Å ANBEFALE FOLK USUNN MAT OG DRIKKE ENN DET ER Å VISE DEM HVA SOM ER SUNT?

Cornelis

29 kommentarer
    1. Er det mer populært å anbefale folk usunn mat og drikke enn det er å vise dem hva som er sunt? Uten tvil. Spørsmålet bør ikke være OM det er slik, men HVORFOR. Mitt svar på dette er så enkelt som; “folk vil bedras”. Nordmenn er, generelt, svært late av seg, og foretrekker de enkleste og kjappeste løsningene. Det er både enklere og kjappere å ta bilen til butikken enn det er å gå dit. På samme måte er det også enklere og kjappere å slenge en frossengrandiosa i ovnen, enn det er å lage nevnte pizza fra bunnen av.
      Folk liker å tro at de kan seile seg gjennom livet på kjappe løsninger, og at dette er helt konsekvensfritt. Når noen da kommer og forteller dem hvordan realiteten egentlig er, reagerer de med benektelse og i mange tilfeller også sinne. Selvfølgelig er det enklere å be oppegående mennesker om å dra til helvete, enn det er å høre på hva de faktisk sier, og dermed også bli tvunget til å tenke gjennom sine egne valg og sin egen fremtid.

    2. Du er litt mer diplomatisk enn meg du Cornelis, men vi er ganske enige! det er skremmede. Det er akkurat det samme som at feite folk blir hyllet fram om de legger ut et bilde, men om en bra trent person gjør det får man så ørene flagrer.
      Men de som ler sist ler best sier bare jeg. Om femti år når alle de folka med skylappene godt tredd nedover øynene sitter i godstolen sin må ha heis for å komme seg opp derfra. Kan nok vi som tar vare på oss selv le mens vi spretter avgårde til gymmet, på egne ben 😀

    3. Berit.
      Hvorfor ser du det som nødvendig å snakke nedlatende om “feite folk” for å forsvare at du skal få lov å gjøre det du ønsker med kroppen din? Tror du dette skaper mer toleranse eller aksept for din sak?

    4. Går desverre i feil retning med dette landet 🙁
      “Big is beautiful” brukes til å legitimere at man er for lat til å trene ,men heller vil ligge på sofan med potetgullet :/
      Stå på,godt at noen fortsatt prøver å gjøre noe… 😀
      hmm,nå hvor la jeg den po-gullposen? o.O

    5. Ja, hva skal man si. Vi nordmenn er rett og slett veldig treige, eller som man sier her i kr.sand “flate i hauet”.
      Nordmenn må ha ting inn med t-skje en tusen ganger, før man skjønner at det som faktisk blir sagt, gir mening.
      Når det er sagt, er det jo opptil hver enkelt, hvordan man vil leve livet sitt. Hvordan man holder kroppen sin i form og hva man putter i seg av mat og drikke.
      Stå på! Selv om du får mye pepper, er det faktisk mange som ser opptil deg og følger dine råd.

    6. Det er vel ingen som tviler på proteiner som energikilde, men den bør fås inn gjennom sunn mat, ikke pulver (sponset eller ikke).

    7. Kunnet ikke vært mer ening med deg Cornelis. Folk må slutte å være så late og naive og tro at det man får i seg ikke vil gi konsekvenser. Fedme og overvekt vil gi deg konsekvenser senere, noe som ikke bare har potensiale å drepe deg, men koste samfunnet masse penger.
      Mennesker med sykelig overvekt og fedme bør kjempes, ikke hylles. Folk som hyller overvekt er bare helt syke i hodet. Man skal selvfølgelig ikke mobbe folk, men sykelig overvekt er ikke pent i det hele tatt. Tenk hvor mye bedre samfunnet hadde vært hvis alle sammen levde et godt og sunt liv? Folk må slutte å skylde på samfunnet, og gå i seg selv. Stå på Cornelis, forsett å legg ut blogger.

    8. Folk liker å ha abonnement på letteste utvei !! Sitte på rassen 365 og eter også når de ikke er sultne. Kose seg til døde. Men dette er ikke så nøye det pga ER så mye koselig på tven å kose seg med. Helt til de får slag samt havner på pleiehjem 20 år før gjennomsnittlig levealder. 😀

    9. Lettere å gå i forsvar enn å innrømme at en er feit fordi man er lat. Sykdom er ikke latskap, men er man frisk i hode og kropp er det ingen unnskyldning for overvekt.

    10. Hva med fokus på de ensomme som ikke drikker og dermed er sære og sitter alene på internettet?

    11. Når man ser hva som regnes som overvekt idag så er det nok veldig få av de 53% som egentlig er overvektige. Vi leste jo nylig om hun spinkle 7 årige jenta som av helsesøster ble fortalt hun var overvektig, og ser man ideal vekten klesbransjen opererer etter så tror jeg vi trygt kan slå fast at 53% overvektige her i landet er drøyt overdrevet.
      Jeg regnes nok og som overvektig og har nok kansje 10 kg for mye på kroppen ifølge peanøtthjerne forbundet. Men jeg jobber som snekker og er aktiv frilufts fantast som driver med både ski, jakt og fiske og er daglig i mye fysisk aktivitet. Deltar og vært år på topp turer og trives generelt på fjellet. Men jeg er og glad i og kose meg med god mat og ingenting er så godt som en duggfrisk øl en varm sommerdag.
      Men selv om jeg kan nyte god mat og drikke, så er formen og kondisen langt over snittet og ifølge legen er helsa upåklagelig.
      Jeg tror ikke det er slik at man må leve på salat, gulrøtter og protein drikker og tilbringe dagene på trenings studio for og ha en sunn livsstil. Om noe vil jeg heller oppfordre flere til og trene ute i frisk luft og benytte den vannvittig vakre naturen vi har. At det og sperre seg inne på treningsstudio og drikke protein shaker og trø i seg mest mulig kost tilskudd er regnet som en sunn livsstil er for meg helt fjernt.

    12. Bill: Men det var mye strengere vektkrav på 1980-tallet. Da skulle kvinner som var 1,70m veie 55 kg og kvinner som var 1,60 m veie 50 kg! Dette gjaldt alle uten unntak!!!

    13. Helt enig, norge er på vei mot stupet på flere områder…Jeg tror vi har det for godt, alt ordner seg her i trygge Norge. Sykehusregninga dekker staten gledelig i motsetning til andre land, hvor de med helseproblemer faktisk er tvunget til å endre livsstil i kritiske situasjoner. Konsekvensen deres er å bruke hele sparekonton på sykehusregninger, noe som igjen vil påvirke hele deres familie. Dette eksemplet er basert på land hvor forsikring ikke er et alternativ til dere lesere som ikke visste at det fortsatt finnes noen av de 😉
      Men jeg ønsker å slenge inn en kontroversiell kommentar. Du skriver “…politikerne i landet vårt (på lik linje med meg) bekymret. De i lederposisjon ser og gremmes nemlig den utviklingen vi i dag opplever, og mener at vi blant annet må få bukt med fedme- og overvekts problematikken.”
      Jeg håper ikke vårt store forbilde og egne statsminister Erna Solberg og et par av de andre luringene på toppen er tenkt inkluder her?

    14. Hele påstanden din faller ikke bort fordi du faktisk greier å starte hele fire setning med ordet _JA_, men fordi du ikke har et eneste gyldig argument for utsagnet ditt:”ENKLERE Å ANBEFALE FOLK GIFT ENN ET SUNT LIV”. JA, du sikter selvfølgelig til alkohol (og til pølser og pommes frites og potetgull og brus og saft og bensinstasjonboller og saft og riskaker og jeg kunne ikke brydd meg). Det er ingen hemmelighet at alkohol er en bedøvende gift og helt forferdelig for kroppen(spesielt i større mengder(jeg liker også paranteser)), men har det noengang fra offentlig politisk hold kommet en anbefaling om å trykke i seg alkohol? Det hadde vert fint om du kunne dokumentert denne påstanden! (Jeg støtter MDG hvis du skulle lure)
      JEg skjønner selvfølgelig at påstanden stammer fra dine personlige erfaringer. Da du har lagt frem ditt syn, har noen snakket i mot deg. Jeg skjønner at du kun har gode hensikter med dine utsagn, du skulle gjerne sett flere leve som deg. Jeg skjønner også at mennesker du omgåes med snakker i mot deg hvis du legger frem dine meninger i den private sfæren på samme måte som du gjør i bloggen din. Hvis du vil vite hvordan du fremstår kan du se dette utklippet fra en TV serie som liker å sette ting på spissen:https://www.youtube.com/watch?v=TMTkedIUX8U, eller søke på “south park smell my own farts”.
      Forøvring så ser jeg Bill, lenger opp i kommentarfeltet fremstår som en fyr med god innsikt.
      MVH Lars

    15. Jølle: det er umulig å få i seg nok proteiner gjennom et vanlig norsk kosthold med brødskiver med vanlig pålegg og vanlig middag , så i ferien hos familien må jeg ty til proteinkaffe flere ganger om dagen.

    16. @frafeittilfit: For noe tull, det er plenti proteiner man får i seg bare man klarer å sette sammen rettene skikkelig. Mer fisk, kjøtt og kylling, mindre brød, poteter og saus så er du langt på vei. Spe på med grønnsaker som spinat og brokkoli, så får du en del proteiner også der.

    17. Har klikket innom bloggen i det siste og merker jeg ble litt irritert da jeg hadde lest dette innlegget.
      Det er mer overvekt i USA enn her. Og hvorfor skal alle bry seg om alle? Hva raker det deg om jeg hadde vært overvektig? Folk kan passe på seg selv uten at noen intense folk skal prakke på dem all denne “å-være-tynn-er-synonymt-med-lykkelig-liv” tullet. Jeg blir sliten av det og synes synd på overvektige, jeg. De har det kanskje vanskelig nok med seg selv allerede om ikke andre tynne/trente folk skal komme og minne dem på det. Jeg er heldig, både mamma og pappa er naturlig tynne uten å trenge å trene, og det er jeg og. Jeg går likevel ikke rundt og tror jeg er så mye bedre enn overvektige, som det VIRKER som dere gjør. DET er verre enn å være overvektig(som du syns er så ille) mener jeg, å ha så lite antenner og være i mine øyne så slemme. Så pass på deg selv og la folk gjøre som dem vil. Vil du hjelpe dem? VENT TIL DE BER DEG. For det raker virkelig ikke deg om noen er overvektige. Er de så overvektige at det er farlig er det deres problem og det bør selvfølgelig gjøres noe, men tror du at det hjelper at du står på si om minner dem om at de er overvektige? Takk for deg, sier jeg da.
      Nå skal jeg spise “gift” som du kaller det, bare fordi du råder til å ikke gjøre det. Med god samvittighet. Et bra liv for meg inneholder god mat, usunn eller ikke.

    18. Man trenger virkelig ikke så mye protein at man ikke klarer å spise det fra vanlig mat.. det holder med 1-2gr per kg kroppsvekt..
      Er helt enig med det cornelis sier.. Gå inn i en normal matbutikk så er over 70% av vareutvalget produkter med høyt innhold av karbohydrater.. hvor ble det av kjøttdiskene? i de store matbutikkene er det ikke lenger noe utvalg av kjøtt i disse diskene, kun ferdigvarer.. lasagne,pastasalat,pølsegryter osv osv.. Grønnsaksdiskene er kun ferdigpakkede varer..
      Hvorfor er “godteriavdelingen” større enn grønnsaksdisken i alle matbutikker..

    19. Syns du fronter en veldig viktig sak, men det er ingen hemmelighet at når du bruker deg selv som eksempel trekker folk paralleller til en mer “ekstrem” versjon av sunnhet.
      Du virker som en fantastisk fyr, og jeg tror du bryr deg om folk rundt deg uten vonde intensjoner. Men jeg tror mange reagerer fordi du fronter en ganske omfattende og ekstrem livsstil. “Pølser og sukker er FYFY” sier du.. og det er jeg enig i, men jeg tror vi beveger oss mer i en retning av at pølser og sukker skal vere lov AV OG TIL. Syns ingen skal leve med “farlige” produkter som godteri og alkohol i sitt dagelige kosthold, men for å få slutt på det usunne sunnhetshysteriet er vi nødt til å tillate oss å “skeie ut” en gang i uka for eksempel.
      Hvis du er med på å tydeliggjøre at det ikke er snakk om å leve slik som du gjør (er ikke noe galt i din livsstil, men den er ikke for ola nordmann) men om å leve normalt sunt! Det er nemlig denne retningen samfunnet ønsker å bevege seg i. Vi ønsker at normale folk skal føle det er mulig å leve sunt uten å få dårlig samvittighet for å spise ferdigpizza på lørdager. Vi ønsker IKKE at noen skal fremme hverken overvekt eller usunne livsstiler, vi ønsker å dempe et “hysteri” som gjør at normale mennesker får et normalt forhold til mat og sunne matvaner 🙂

    20. nevergiveupbyberit; Kjenner jeg kicker veldig på kommentaren din her.. “Om femti år når alle de folka med skylappene godt tredd nedover øynene sitter i godstolen sin må ha heis for å komme seg opp derfra. ”
      Tenker du at sunnhet kun kommer i én form, og du og Cornelis er fasiten? Jeg trener selv fire ganger i uken, har et proteinrikt og sunt kosthold, men tillater meg selv å “jukse” en gang i uken. Jeg ser ikke ut som ei fitnessdronning, men det gjør ikke meg til en større samfunnsbelastning enn deg? Jeg har kanskje litt ekstra fett på kroppen, men helsa mi er ikke noe verre, bare fordi utsiden min ikke matcher det du mener er “sunn kropp” ..

    21. Hei @Ella
      Da tror jeg du bør ta og lese igjennom en del av de gamle (og også nyere) innleggene her på bloggen, og se hva jeg virkelig skriver og mener. Jeg ser nemlig at du har misforstått en del av mitt budskap og kommentarer, og som du kan se av dette innlegget skriver jeg altså INGENTING om at “å-være-tynn-er-synonymt-med-lykkelig-liv” som du nevner, men vi nordmenn blir stadig tykkere og det øker faktisk dramatisk mer i Norge enn i USA [nettopp fordi vi jo selvsagt har mer å ta igjen]), og det ønsker jeg gjerne å få være med på å hindre/dempe. Og de som da går inn på en TRENINGSBLOGG ønsker vel da stort sett også å lese tips/råd om nettopp dette, og jeg tror ikke så mange går inn her for å høre at potetgull er sunt for å si det sånn…
      Listen jeg refererer til er altså maten jeg selv mener INGEN (enten tynn eller tykk) har godt av å kjøre i seg, og igjen folkens; vi bør ikke se på det å spise proteinrikt og sunt som det samme som at man må spise kjedelig, eller at det nødvendigvis er snakk om at alle skal være Mr./Mrs. Fit…
      Og Ella, jeg får nettopp daglig hundrevis av forespørsler fra folk som BER meg om hjelp, og da er dette nettopp litt av min måte å kunne kommunisere med dem på ved å skrive slike innlegg, og som sagt; vil du ikke høre det så er du jo ikke heller nødt til å klikke deg innom en treningsblogg som trolig ikke vil mene/si det samme som du måtte ha forhåndsbestemt deg for…
      Forøvrig skrev jeg at alkohol er gift – så det spiser du trolig ikke i deg 😉
      Cornelis

    22. Kan du ikke skrive ett innlegg om sunn mat? Skriv ned en hau av all type mat du mener er sunt å bra får oss som prøver å gå ned i vekt.. nevn gjerne råvarer med mmye protein 🙂

    23. Nå er det vel ingen av disse “kostholdsekspertene” eller treningsnarkomane som faktisk lever lenge. De som lever lengst viser seg å være de med et normalt sunt liv med normal sunn kost og aktivitetsnivå.

    24. @veronika: Mer fisk, mindre poteter og saus og alltid noen sunne og proteinrike grønnsaker som brokkoli eller spinat, og pass på å spis variert. Skal du mye ned i vekt bør du bytte ut middagstallerknene med noen mindre tallerkner og ta mindre mat til hver porson, og aldri mer enn én posjon til hvert måltid. Ta tran hver dag og drikk mye vann.
      Og ikke vær redd for å bli “sulten” mellom måltidene. Den følelsen folk tror er sult er faktisk bare leveren som har slått over til fettbrenningsmodus. Når folk har skjønt dette klarer de også enklere å kontrollere vekta.

    25. Hei Cornelis. Jeg vil starte med å si at jeg kunne skrevet side opp og ned i forsvar av deg, men jeg kan forenkle det ned til at du har rett i alt du sier. Ingen kritiserer en skjønnhets-blogg for at dem promoterer skjønnhets-produkter, eller mote-blogger fordi dem kun skriver om mote. Men når man har en TRENINGS-blogg skal man tydeligvis ikke skrive om trening og kosthold. Fantastiske nordmenn:D Før jeg stiller et spørsmål så ville jeg bare fortelle at du har mer støtte enn hat. Men oftest skriker de som hater høyest.
      Spørsmålet mitt er følgende:
      Jeg har alltid vært meget aktiv. (3 Ganger norgesmester i fekting, trener styrke på Haralds Gym i Oslo og prøver å få løpt litt i blant. Men må si jeg hater å løpe selv om jeg sluttet å røyke for nesten 2 år siden). Jeg mistet trenings motivasjonen for omtrent 6 måneder siden, å har hatt problemer med å få den tilbake igjen. Så går jeg på trening 2 dager etter hverandre, så ramler det bare vekk. Da kan jeg la være å trene på en ukes tid. Så tilbake for 2-3 dager trening, så ramler interessen og “orken” bort igjen. Noe jeg hater, for jeg innerst inne elsker å trene når jeg har kommet igang.
      Du har sikkert skrevet om dette feltet tidligere, så du skal slippe å måtte svare meg med et gjentakende innlegg. Men hvis du kunne sendt meg linken til noe du har kanskje lagt ut tidligere om noe lignende dette, hadde jeg blitt veldig, veldig glad:)
      Fortsett med det du gjør, å vær så snill husk på en ting. Vi er flere SOM deg enn de som ikke er;)
      God sommer.
      Mvh Victoria Stein

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg