– Skolen må ta ansvar for at barn ikke skal bli tjukke!


Når Høyres helsepolitiker mener det er uviktig å trene, og mener det ikke er skolens jobb å servere sunn mat eller nok fysisk aktivitet, mener jeg Høyre som parti bør være litt flaue… 

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

Ok, la meg ta en ting først; jeg er nok mer en “Høyre velger” enn noe annet, og har stort sett mest til overs for det de står for i norsk politikk framfor noe annet parti. På bakgrunn av dette syntes jeg det også var ekstra pinlig å lese Høyre politiker, Sveinung Stensland, sine uttalelser til VG om trening, helse, og overvekt, her om dagen… For selv om folk har ansvar for egen kropp og helse så har OGSÅ myndighetene litt ansvar. Og de har for eksempel bommet totalt når det kommer til undervisningen av, og ikke minst tilgangen på, sunn kost og nok fysisk aktivitet i skolene – noe Stenslands uttalelser forklarer ganske godt…

Uviktig med nok fysisk aktivitet, og sunn mat til barna
Ja, slik kan du jo enkelt oppsummere hans uttalelser der han blant annet mener at det ikke er skolenes ansvar å tilby nok fysisk aktivitet og/eller et sunt kosthold til barna… Selv mener jeg imidlertid at skolene nettopp har et delansvar for at barn ikke skal bli tjukke, og i tillegg reagerer jeg på at en helsepolitiker ikke liker å trene og nærmest “skryter” av å ha tatt av seg mange kilo uten å ha trent ett minutt… Jo da, han har gjort en god jobb, og ære være han for det! MEN en politiker i hans posisjon har faktisk et ansvar i mine øyne, og bør ikke minst promotere/motivere folk flest til å trene mer! Ikke omtrent snakke dem fra engang å starte… Og vi må heller ikke bli helt blinde på at målet til alle bare bør være å gå ned i vekt, men at man nettopp OGSÅ trenger å trene… Kroppsformen og helsa di måles ikke bare ut ifra hvor mange gram og kilo du eventuelt måtte ha, og selv en som veier mer kan ha bedre helse enn en som veier mindre – så lenge han eller hun er i mer fysisk aktivitet og trener! I tillegg er det mange som kan ha veldig godt av faktisk å legge på seg litt muskelmasse og vekt, men det er en helt annen sak…

Vel snevert syn
Så personlig finner jeg hans uttalelser og meninger rett og slett som en pinlighet for Høyre, og jeg synes han har et veldig snevert syn på noe jeg mener vi som nasjon og folk virkelig trenger å ta på alvor! Igjen, jeg har mye til overs for både den jobben vår Statsminister, Erna Solberg, og vår helseminister, Bent Høie har gjort, men dette mener jeg rett og slett var en pinlighet for Høyre… I tillegg skal det nevnes at jeg gjennom min jobb, og også her på bloggen, treffer på mange historier som viser en noe annen side og sannhet enn hva politikeren maler fram i media. Og det er faktisk ikke alltid slik at man bare trenger å “skjerpe seg”… Folk sliter med overvekt og fedme av forskjellige grunner, og så lenge politikerne og samfunnet vårt blant annet forsetter å forgifter barna våre på skolene med skadelig, sukkerholdig mat og drikke, og de nærmest ikke lar dem være i fysisk aktivitet eller bevege seg rundt, så har de [i mine øyne] heller ikke rett til å komme og rette pekefingeren på folk flest!

Nei til sukkeravgift
Til slutt vil jeg bare understreke et punkt Stensland og jeg kanskje er ganske enige om, og det er den foreslåtte økningen av sukkeravgiften. Jeg mener nemlig at vi istedenfor å øke sukkeravgiften heller bør kutte i avgiften på produkter som ikke inneholder sukker, og slik gjøre det billigere for forbrukerne nettopp å velge riktig. Å øke prisen på noe som er skadelig vil trolig ikke få så mange til å velge det bort, mens jeg tror at flere ville valgt de sunne produktene om disse over natten plutselig ble vesentlig billigere. I tillegg mener jeg vi trenger å få på plass sunnere, ikke-sukker holdig drikke og annen sunn kost også i norske skolekantiner, for i dag er det gjerne reneste “bolle-festen” som herjer. Og dette vil verken bygge et sunt folk eller nasjon for fremtiden…

Cornelis

#Nettavisen #trening #iform #meninger #søndag #helg #treningsbloggen #trener #CornelisElander 

12 kommentarer
    1. Da jeg leste denne saken satt jeg nok med det mest forskrudde uttrykket jeg har hatt på lenge.
      Nå er det jo slik at kommuner, fylker og stat har ansvar for hver sin “porsjon” av skolegangen. Der fordelingen er slik at grunnskolen er kommunens ansvar, videregående er fylkets og høyskole faller under de “høyere makter” om jeg husker korrekt. Hvordan man enn vrir og vender på det, er det derimot POLITIKERE på de forskjellige nivåene som bestemmer hvordan utdannelsen skal gjennomføres. Og er det nå ikke en gang slik at skolen skal være der for å gi barn og ungdom den informasjonen de trenger for å kunne leve et godt og velfungerende liv?
      Svaret der er vel et ganske opplagt ja, så derfor finner jeg det meget merklig at man kan påstå at skolen og eventuelle politikere som tilrettelegger utdannelsen ikke har det minste ansvar for å gi barn mest mulig informasjon om godt kosthold, og også tilrettelegge for at barn skal utføre og fatte interesse for fysisk aktivitet som i det lange løp vil forhindre sykdommer og muligens store utlegg for Staten iforhold til kosthold- og treningsrelaterte sykdommer og skader.
      Jeg har jo selv en datter i barneskolen, og det er vanskelig nok å prøve å informere henne allerede, da det meste blir kontret med “Det sier ikke lærerne våres…..”, eller “Idag laget vi boller/smultringer/kaker på skolekjøkkenet” (Som igjen gjerne var halvfabrikat/ferdigposer).
      Og selvsagt kan man gå ned i vekt uten å “trene”, alle bevegelser forbrenner jo kalorier, så bare det å ha et lavere inntak enn forbruk vil jo føre til at man går ned i vekt (jada jada, for de som ikkje lider av en eller annen sykdom etc etc etc, ikkje skyt meg fordi jeg ikke spesifikt ramser opp alle diverse sykdommer og slikt som fører til utilsiktet overvekt vær så snill).
      Ville vært fint med en helsepolitiker som faktisk visst hva en GOD holdning til helse er! >_<

    2. Nei @anonym og det er selvsagt foreldrene som har hovedansvaret, men det hjelper ikke så mye hva foreldrene gjør når skolekantinene florerer over av boller og brus, og de ikke beveger seg en hel skoledag igjennom… For skoleåret igjennom ER det jo nettopp lærerne/skolene som ser barna mest hverdagen igjennom…

    3. jeg syns barn skal lære å finne glede i det de gjør uansett hva slags aktivitet de gjør. JA, kosthold og trening er viktig men ikke alt. selv om man ser større ut enn gjennomsnittet, betyr ikke det at man er overvektig

    4. Jeg syns skolen bør begynne med fysiske aktiviteter som faktisk er morsomme. Var man ikke god i fotball eller sirkeltrening var man ikke verdt noe og fikk dårlig karakter i gym. Det koster å finne igjen glede i aktiviterer i voksen alder.

    5. Ja til mer gym på skolen. Her har de et godt sammarbeid med fotball-laget, som har ordnet det med FFO isteden for SFO. barna blir hentet på skolen, så blir de servert et SUNT måltid, før en liten time med leksehjelp og deretter fysisk aktivitet til de blir hentet. Hvor genialt er ikke det?!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg