Slik får du en sunn og muskuløs kropp:

Iform med Cornelis: 4 enkle steg til en sunnere og sterkere kropp 

Les mer på: Corneliselander.com

Vi nærmer oss fellesferien og sommeren med stormskritt, og det er da for mange på tide å få på plass den beryktede “sommerkroppen”. Hvordan du da kan oppnå dette på enklest og best mulig måte vil jeg gjennom denne serien vise og forklare dere i løpet av de nærmeste ukene, og her er andre del av den nye “Iform med Cornelis” serien! 

Her om dagen skrev jeg litt om viktigheten av å trene jevnt og trutt [også sommeren igjen, da formen kan forsvinne på så lite som én uke…], og i løpet av de nærmeste ukene vil jeg derfor gi deg treningsprogrammet og alle hemmelighetene som vil sørge for at du nettopp oppnår nettopp det som måtte være din “drømmekropp”. Her er første del av programmet, og mine tips, og så vil neste blogginnlegg blat annet innholde treningsoppsettene du bør benytte deg av – så følg med! 

4 enkle steg til en sunnere og sterkere kropp: 
Sist gang tok jeg for meg hvordan du blant annet bør spise for å nå sommerformen, mens jeg i dag skal konsentrere meg mer om hvordan du faktisk bør trene. Vi skal i dag blant annet se litt nærmere på hvordan du bør planlegge og legge ting til rette, og at det å mangle tilgang på et treningssenter ikke nødvendigvis behøver å være noen unnskyldning for ikke å trene – snarere tvert imot!  

1. Ikke tilgang på treningssenter? Tren med det du har! 
Om du enten har tilgang på et velutstyrt treningssenter eller ei spiller liten eller ingen rolle. Med mindre treningsutstyr er det bare å bruke fantasien for fortsatt å få på plass gode, harde styrkeøkter. Og som calisthenics trenden har vist oss i det siste kan man fint få en trent kropp bare ved hjelp av egen kroppsvekt og/eller enkle hjelpemidler. Så ikke bruk det at du ikke har tilgang på en masse treningsutstyr og et gym som noen unnskyldning for ikke å trene! 

Selv foretrekker jeg likevel å trene på et senter, men når jeg hver sommer for eksempel legger ut på tur i Frankrike i én måned eller to må jeg (da det nær sagt ikke finnes noe gym i landet…) ty til egen kroppsvekt og/eller det jeg måtte ha tilgjengelig. Selv bruker jeg én eller flere treningsstrikker, en swissball, og ellers ting som bord og stoler som jeg måtte finne på hotellrommet som frivekter og manualer 😉 Følg også med her på bloggen i sommer når jeg legger ut på roadtrip i Europa, og vil gi deg faste videoklipp gjennom en ny tv-serie her på bloggen! 

2. Hvor mye og ofte? 
Enten det er snakk om når du er hjemme, eller du er ute på tur, mener jeg du bør prøve å få på plass minst tre gode styrkeøkter i uka! Aller helst fem! Ved siden av dette er jo helsemyndighetenes generelle anbefaling at vi alle beveger oss og mosjonerer kroppene våre minst 30 minutter om dagen – så da vil jeg selv si én time [siden vi jo har et ønske om å være litt bedre enn gjennomsnittet, ikke sant?]. Som jeg også har sagt tidligere ligger et av de viktigste prinsippene med trening i hvor ofte du faktisk aktiviserer kroppen og muskulaturen, og en aktiv kropp er også alltid en sunnere kropp! 

Om du da føler at du måtte slite med litt ekstra fett og vekt vil det selvsagt være nyttig og nødvendig å bevege seg og bruke kroppen enda litt mer enn det skal man gå ned i vekt og stramme opp. Husk likevel at det her ikke bare er snakk om rene “treningsøkter”, men alt det du gjør av aktivitet hverdagen igjennom. Personlig vil jeg selvsagt håpe på, og mene, at du også bør trene litt styrke hver dag [også], men alle monner drar og om du foretrekker å gå en tur i skogen, gå eller sykle til jobben, eller du foretrekker å ta noen pushups foran tv´en hjemme så er dette så absolutt også trening! Husk at det også er forskjell på å opprettholde god helse og det å bygge opp muskelmasse, og hva mange vil kategorisere som “sommerkroppen”. Selv om jeg kanskje ikke mener at det å mosjonere og for eksempel trene ute i skog og mark er den beste veien for å bygge opp ny og større muskelmasse så er det helt klart en av de beste måtene å opprettholde god helse på! 

3. Riktig kosthold og kosttilskudd 
Som jeg skrev sist er det viktig å spise magert, proteinrikt og sunt skal man få på plass den sterke, stramme kroppen som de fleste gjerne ønsker seg før sommeren. Når det er sagt er også det å bruke sunt kosttilskudd noe som kan være smart for de fleste, og jeg skjønner ærlig talt ikke folk som argumenterer mot det å for eksempel benytte seg av en proteinshake eller proteinbar. Mange sliter med å få i seg nok protein kun gjennom vanlig kost og føde, og særlig sommeren igjennom da man kanskje er ute og reiser og spiser mye [usunt] ute på restaurant kan dette være en smart måte å opprettholde kroppsformen sommeren igjennom! 

I tillegg kan tilskudd som glutamin og fiskeolje være smarte ting å ha med seg i kofferten, og selv bruker jeg å med meg både; proteinbarer, kreatin, og glutamin når jeg er ute å reiser.

4. Riktig treningsprogram [for dine mål og ønsker…] 
I morgen vil jeg her på bloggen publisere to forslag til treningsprogram utifra hva dine mål og ønsker kanskje måtte være. Som jeg alltid sier bør et godt treningsprogram nemlig helt klart skreddersys utifra hver enkelts ønsker og ikke minst behov, og jeg vil her på bloggen derfor bare ta utgangspunkt i to generelt vanlige ønsker om enten; å gå ned i vekt, eller å bygge ny og større muskelmasse. Så følg med i morgen for Cornelis Elander´s treningsprogram for SK2015!

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook!

Cornelis

#Nettavisen #trening #helg #iform #sk2015 #bilder #blogg #treningsbloggen #CornelisElander 

6 kommentarer
    1. Cornelis, du Cornelis. Du får det til å høres så enkelt ut. Hadde jeg også hatt trening som yrke, så hadde jeg også hatt en bra kropp. Dessverre er det ikke mer futt igjen i meg etter 12 timers nattskift, så derfor er det ikke så enkelt. Og jeg tror mange er enige med meg.

    2. Vel, Kåre om du da har beveget deg på jobb så er det vel nok trening. Men ikke vær pølsegutt på bensinstasjonen etter arbeid. De fleste som sitter stille så lenge ønsker å bevege seg etter jobb.

    3. Du er den eneste jeg ser anbefaler glutamin. Et enkelt google-søk får opp en rekke artikkel som mener det er bare tull, f.eks. denne: http://fitnessbloggen.no/glutamin/
      Reklamerer du for dette siden du er sponset av proteinfabrikken og de selger det, eller kan du vise til positive resultater med glutaminbruk? Bortsett fra det er det vel heller ikke noe problem for folk å få i seg nok protein i et normalt kosthold. Egg, fisk og kjøtt inneholder plenty, og sper man på med proteinrike og sunne grønsaker som spinat og brokkoli, er man i mål. Det sunne fettet får man fra tran.

    4. Hvor ofte bruker du Kreatin i løpen av en dag, er det mer når du har treningsdager? Eller etter økter?

    5. “mener jeg du bør prøve å få på plass minst tre gode styrkeøkter i uka! Aller helst fem!”
      Av erfaring kan jeg si at dersom jeg trener fem styrkeøkter i uka så vil jeg ikke fungere verken på jobb eller med ungene. Jeg blir irritabel og generelt dø-sliten. Tre økter går til nød, dersom en økt er lett og to er tunge. Fem økter kunne kanskje fungert dersom man ikke hadde så mye annet i hverdagen som krever sitt.
      Hilsen småbarnsfar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg