Så raskt kommer du i dårlig form

Har du ofte lurt på hvor kjapt du kan miste kroppsformen om du slutter å trene? Vel, enkelte eksperter påstår at det kan gå fryktelig fort… 

Les mer på: Corneliselander.com

Om du er som meg så er du kanskje av de som føler seg tynn, slapp, og ute av form etter så lite som et par dager fra treningssenteret. Selv om dette ofte er mer psykisk enn det strengt tatt er fysisk viser det seg at kroppsformen likevel faller fra fryktelig fort om du legger treningen på hylla. Hvor kjapt lurer du kanskje, og svaret er at det kan ta så lite som syv |7!] dager… 

Shawn Arent, en treningsforsker ved Rutgers University, uttalte nemlig nylig til Business Insider at det kan ta så lite som én uke med hvile å miste kroppsformen. “Within a week. If you stop training, you actually do get noticeable deconditioning, or the beginnings of deconditioning, with as little as 7 days of complete rest”, uttalte han blant annet. 

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

Nå skal det imidlertid understrekes at mange [særlig de som trener jevnt og trutt hele året igjennom med mange økter i uka] faktisk kan ha godt av et kortere treningsopphold en gang i blant. Dette nettopp for å gi kroppen muligheten til å hente seg inn, da det å trene egentlig er det samme som å bryte kroppen ned (for så [forhåpentligvis] å bygge den større og sterkere opp igjen) – noe forskeren også i intervjuet poengterer; “Now that being said, we often build active rest periods into someone´s training cycle. So for periodizing their training, if you´ve been going hard hard hard, you have to back off at som point so that the body fully recovers, so you don´t overtrain”, utdyper han videre. 

Men som han sier, og jeg ofte uttaler; det å gjøre treningen til en del av hverdagen og livsstilen din er ekstremt viktig, og at du ikke minst trener jevnt og trutt hele året igjennom! For selv et kortere opphold kan gi utslag, og kun én uke uten trening kan gi negativ effekt for de fleste – noe som er viktig å tenke på, nå som vi nærmer oss sommeren og fellesferien… 

For som forskeren også konkluderer med til slutt; “It very much is an issue of use it, og lose it”…

For spørsmål om trening eller kosthold, kontakt meg også gjerne direkte via kontaktfeltet her

Cornelis 

Følg meg også @corneliselander eller lik fanpagen min HollywoodTreneren på Facebook 

#Nettavisen #trening #iform #sk2015 #helse #treningsbloggen #trener #CornelisElander  

6 kommentarer
    1. Jeg har nå ikke trent på 2,5 uke. Trente ca 5-6 dager i uka en del måneder og hadde veldig god fremgang i muskelmasse. Vil det da si at jeg nå er heelt tilbake på start?:(

    2. Nei da @C særlig om du har trent veldig bra over lengre tid kan det faktisk være godt med et aldri så lite avbrekk av og til, MEN formen “forsvinner” altså for de fleste veldig fort, og derfor det er smart å opprettholde treningsmengden HELE året igjennom.
      Cornelis

    3. Tusen takk for svar! 🙂 du har en veldig bra blogg og er en stor inspirasjon! Lærer noe nytt hele tiden:) fortsett den gode jobben!

    4. Hei. Jeg er en jente på 41 år. Trener triathlon halv-ironman og olympisk distanser og er trener mellom 7-13 timer i uken ved siden av full jobb og familie. Jeg tar meg 2 gr i året 5-7 dager helt treningsfri for å kunne restituere kroppen min helt, føler dette er viktig for å motvirke skader og utbrenthet… Hva er din mening om dette ..?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg