– Det verste du kan gjøre, er det første du tyr til

Du kjenner sikkert til situasjonen; barna er litt urolige i baksete og maser om oppmerksomhet, og hva er det første du tyr til? Jo, det som kanskje er mest skadelig og farlig for dem, og som bare ytterlige vil øke problemet; mer sukker… 

– Sukker tar liv står det å lese i dagens VG, der seksjonsoverlege Samira Lekhal ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, uttaler seg om farene ved sukker for barn. Og jeg kunne ikke vært mer enig. Klart sukker er skadelig for oss alle, men særlig er det farlig for barn og unge som også gjerne er de som får i seg mest… Og det er ikke mye som skal til før det kan bli veldig farlig. Én halvliter brus og én bolle inneholder for eksempel dobbelt så mye sukker som det de minste bør få i seg – noe som kan være greit å tenke på ved neste barneselskap… Klart en bursdagsfest uten bollefest og kake høres kjedelig ut, men det er også hva sluttresultatene av et overdrevent sukkerinntak kan gi også…. 

– Høyt inntak av sukker gir økt grad av overvekt og fedme, som igjen disponerer for blant annet diabetes, hjerneslag, høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdom, uttaler overlegen til VG. 

– Man må derfor få foreldrene til å kjøpe mindre godteri og snacks, og mindre mat med tilsatt sukker. Dette mener jeg vi gjør best gjennom holdningsarbeid som over tid hjelper oss til å velge både sunnere og mer bærekraftig mat, uttaler hun videre. Selv mener jeg her at vi også som samfunn generelt må ta et ansvar, slik som da jeg nylig kritiserte Narvesen for å ikke gjøre da jeg langet ut mot deres såkalte “mellommåltid kampanje”. 

Her er hva Helsedirektoratet anbefaler: 
 Noe på denne listen du spiser mye av? 

Vår tids verste fiende
For en fireåring er det ikke mer enn en bolle og en yoghurt som skal til for å overskride helsemyndighetenes daglige anbefalinger, og dette er jo noe mange av oss kan ha en tendens til å gjøre opptil x 2 eller 3… Kanskje på tide å sette en hengelås på matskapet, for dette kan nemlig være noe av det farligste du har i huset… For som overlegen sier; “er dette vår tids verste fiende”… 

HVA MENER DU? ER DETTE Å OVERDRIVE, ELLER BØR VI ALLE TA GREP OG BLI MER ANSVARSBEVISTE? 


WWW.CORNELISELANDER.COM
 
#Nettavisen #trening #kosthold #helse #Norge #mat #sukker #debatt #EAT #iform #sunt #treningsbloggen #CornelisElander  

1 kommentar
    1. Jeg synes egentlig ikke, at det er en overdrivelse på nogen måde. I dag er der sukker i al for mange madvarer, og det er desværre bevist, at sukker er ligesom stoffer. Man bliver vældig afhængig af det, og det er så unødvendigt. Hvis man allerede fra start lærer børn gode vaner, så tilvænner de sig også til dem. Jeg er opvokset i en familie, hvor sukker er en del af dagligdagen. Og jeg indrømmer gerne, at sukker har været min fjende. Jeg kunne ikke lade det være, og statistisk kunne jeg se, at min vægt gik op hvert år som barn, og det var altså ikke lineært. Nu har jeg næsten vænnet mig til ikke at spise sukker, og jeg er gladere og mere frisk end nogensinde, selv om det er en hård kamp 🙂
      Vældig god blog du har! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg